فارس - مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد تاخیر موجود در قیمت‌گذاری برخی خودروها با وجود اعلام نرخ تورم، گفت: برای تعیین قیمت خودرو منتظر ابلاغیه قانونی هستیم. شهرام میرآخورلو در پاسخ به این سؤال که با توجه به تعیین نرخ تورم برخی خودروهای لوکس از جمله مگان، آیا سازمان حمایت اقدامی برای تعیین قیمت این خودروها انجام داده است؟ اظهار کرد: این موضوع را از شورای رقابت پیگیری کنید، زیرا این شورا فرمول قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کرده و قیمت‌گذاری نیز انجام داده است. سازمان حمایت فعلا کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد.

وی در واکنش به این موضوع که وزیر صنعت معتقد است شورای رقابت نباید قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد، بلکه این کار باید توسط سازمان حمایت صورت گیرد، تصریح کرد: این موضوع را از آقای نعمت‌زاده بپرسید، ما بین وزارت صنعت، رسانه‌ها و شورای رقابت بلاتکلیف هستیم.

میرآخورلو ادامه داد: وزیر صنعت در حال بررسی این مساله است؛ ولی هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و فعلا شورای رقابت در حال قیمت‌گذاری خودرو بر اساس فرمول خودش است.

وی در واکنش به این موضوع که طبق قانون، شورای رقابت تعیین‌کننده فرمول قیمت‌گذاری خودرو است و سازمان حمایت باید قیمت را تعیین کند نیز گفت: این موضوع را از آقای پژویان، رییس شورای رقابت بپرسید. ما جلسات مختلفی با مجلسی‌ها از جمله اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌ها داشته‌ایم و در این مورد باید مراحل قانونی طی شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی سازمان حمایت ادامه داد: منتظر ابلاغ قانون در مورد قیمت‌گذاری خودرو هستیم.

اما دبیر انجمن خودروسازان نیز با بیان اینکه از وزیر صنعت خواسته‌ایم تا قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: در صورت بازنگری در انحصاری بودن خودرو توسط شورای اقتصاد، قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان نیز در مورد چگونگی قیمت‌گذاری خودرو در دولت جدید، اظهار کرد: انحصاری بودن خودرو و لزوم قیمت‌گذاری آن توسط شورای رقابت، در دولت قبل به تصویب شورای اقتصاد رسید و حال برای تغییر این مکانیزم، باید در همان شورا مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: شورای اقتصاد می‌تواند انحصاری بودن خودرو را لغو کند و از این طریق، قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل شود.

وی در مورد نرخ تورم اعلام شده برای برخی خودروهای لوکس نیز گفت: این نرخ تورم مورد قبول ما است و در عین حال، فرمول قیمت‌گذاری خودرو را نیز قبول داریم؛ ولی برای استخراج قیمت مناسب خودرو باید قیمت مبنا اصلاح شود.

نعمت‌بخش تصریح کرد: قیمت مبنای برخی خودروها مانند پراید و مگان از ابتدا اشتباه تعیین شده و این موضوع باعث زیان خودروسازان شده است.

وی با بیان اینکه شورای رقابت باید در مورد تعیین نرخ پایه خودروها از سازمان حمایت اطلاعات می‌گرفت، گفت: نرخ تورم استخراج شده توسط بانک مرکزی مورد قبول خودروسازان است ولی چون قیمت پایه خودروها درست تعیین نشده است، در نتیجه قیمت صحیحی استخراج نمی‌شود. دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: تعیین قیمت پایه نامناسب برای پراید باعث شد تا طی سه ماهه اول امسال تولید ۵۲ هزار دستگاه پراید با زیان ۱۳۰ میلیارد تومانی همراه باشد.