قیمت خودرو باز هم افت کرد

گروه خودرو- قیمت خودرو باز هم کاهش یافت تا مشتریان به آینده بازار خودرو امیدوارتر شوند. به گفته فعالان بازار، در پی ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز، ارزانی میهمان بازار خودرو نیز شد، هرچند مشتریان هنوز هم تمایلی به خرید و فروش ندارند. ظاهرا مجموعه اتفاقات مثبتی که در عرصه سیاست و روابط خارجه ایران طی روزهای گذشته اتفاق افتاده، بازارهای کشور را به عقب‌نشینی واداشته و «خودرو» نیز از این قائده مستثنی نیست. کارشناسان معتقدند: مشتریان به دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده هستند، فعلا تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند، چون می‌دانند اگر رخدادهای خوب سیاسی ادامه یابد، ارزانی بیشتری میهمان بازارهای داخلی به خصوص خودرو خواهد شد. در واقع آنچه که هم‌‌اکنون سبب شده قیمت‌ها در بازار سکه و ارز و خودرو افت کند، بروز نشانه‌های مثبت در بهبود روابط ایران و غرب است. آنها بر این باورند که در حال حاضر «سیاست» سکان بازارهای ایران را در دست گرفته و آنها را هدایت می‌کند. در حال حاضر نیز با توجه به اظهارات مثبت باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در مورد روابط با ایران و سیگنال‌های مثبتی که ایرانی‌ها به طرف آمریکایی داده‌اند، به نظر می‌رسد بازرهای داخلی بیشتر و بیشتر عقب‌نشینی کرده و قیمت‌ها باز هم افت کنند.

تندر ارزان شد

حالا به بازار برویم و ببینیم اوضاع و احوال قیمت‌ها در این هفته به چه شکل بوده است.

به گفته فعالان بازار، تندر ایران خودرو با توجه به افت قیمت ۵۰۰ هزار تومانی اش، ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما تندر پارس خودرو ثبات قیمت داشته و هم‌اکنون ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. تندر مدل E۱ هم ۳۲ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از عقب‌نشینی ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو حکایت می‌کند.

از بازار مگان نیز خبر می‌رسد این خودرو هم‌اکنون در همان قیمت ۸۷ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از افت یک میلیون تومانی آن حکایت می‌کند. فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با تغییر قیمتی روبه رو نبوده و در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار ماکسیما اما خبر می‌رسد این محصول بدون تغییر قیمتی، هم‌‌اکنون ۱۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سوزوکی گرندویتارا نیز هم‌اکنون ۱۳۱ میلیون تومان قیمت دارد که نشان دهنده ثبات قیمت آن است. از بازار پژو ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که تیپ دو این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، ۳۵ میلیون و۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر پژو‌های ایران خودرو مدل تیپ۵ این محصول هم در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل صندوقدار و اتومات ۲۰۶ یعنی V۹ هم با قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از افت قیمت یک میلیونی اش دارد.

همچنین V۸ نیز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولی ۲۰۶، از قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برخوردار است که یک میلیون ارزانی را به خود می‌بیند. V۲۰ نیز به عنوان ساده ترین مدل صندوقدار ۲۰۶ در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند مدل LX که آن هم روزهای با ثباتی را در بازار خودرو می‌گذراند ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افت قیمت ۳۰۰ هزار تومانی پارس حکایت دارد.

همچنین خبر می‌رسد رانا ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های پراید، مدل ۱۱۱ در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز که تغییری در قیمت آن به وجود نیامده و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که ۲۰۰ هزار تومان ارزان شده است. پراید ۱۳۲ هم ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، همچنین در حال حاضر هیوندایی آزرا ۲۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سوناتا نیز قیمتی برابر با ۱۴۱ میلیون تومان دارد که تغییری نداشته‌اند. هیوندایی IX۵۵ نیز هم‌اکنون ۲۱۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و دیگر مدل هیوندایی به نام IX۳۵ نیز در حال حاضر ۱۵۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی i۳۰ نیز که افت قیمتی دو میلیونی داشته، هم‌اکنون ۱۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رود. در بین محصولات کیا نیز مدل اسپورتیج با توجه به افت قیمت یک میلیونی‌اش، ۱۵۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تویوتا یاریس‌هاچ بک هم که یک میلیون تومان ارزان شده، ۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا سراتو هم بدون تغییر قیمت، ۱۰۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر قیمت اپتیما دو میلیون کاهش یافته و هم‌‌اکنون ۱۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود.