گروه خودرو- گویا کلید دولت یازدهم هم نمی‌تواند قفل ارتباط سرد خودروسازان و بانک‌ها را باز کند و این دو قصد کنار آمدن با یکدیگر را ندارند. در حالی که دولت تصویب کرده مبلغ موردنیاز برای گشایش اعتبار (ال‌سی) از ۱۳۰ به ۳۰ درصد کاهش یابد، برخی از بانک‌ها زیر بار آن نرفته و برخی دیگر نیز با در نظر گرفتن شرایطی سخت، عملا «گشایش ۳۰ درصدی» را ناممکن کرده‌اند.

به عنوان مثال، یکی از بانک‌ها در بخشنامه‌ای اعلام کرده گشایش اعتبار ۳۰ درصدی متقاضیانی قابل‌اجرا است که خود و ضامنین شان، تعهدی ۶ بندی را پذیرفته و امضا کنند.

طبق این بخشنامه، اگر خودروسازان بخواهند با ۳۰ درصد اعتبار، گشایش ال‌سی کنند، باید هم خود و هم ضامنین شان، لیست اموال خود را به بانک اعلام و تضمین دهند که این اموال متعلق به آنها است. با معرفی اموال، بانک مربوطه مجاز است بدون هیچ مانعی، به آنها دسترسی داشته و به اصطلاح اموال مربوطه را بازداشت کند. در ضمن، بانک هیچ تعهدی مبنی بر اینکه پیش از بازداشت اموال، اطلاع رسانی کند نیز نخواهد داشت و هر زمان که بخواهد و بدون اطلاع قبلی، مجاز به این کار است. همچنین، حق هرگونه معامله با اموال معرفی شده به بانک، از خودروسازان و ضامنین شان سلب شده و آنها باید هر نوع همکاری را با بانک مربوطه در راستای نگهداری و بازداشت احتمالی اموال، انجام دهند.

به نظر می‌رسد بخشنامه موردنظر، بیشتر به این خاطر صادر شده که خودروسازان عملا به سمت گشایش اعتبار ۳۰‌درصدی نروند و با همان ۱۳۰ درصد قبل کار کنند. این نشان می‌دهد بانک‌ها به عمد یا از سر ناچاری، نمی‌خواهند زیر بار مصوبه دولت بروند و این یعنی، قفل ال‌سی فعلا باز شدنی نیست. باید دید واکنش خودروسازان به این بخشنامه چیست و آیا زیر بار آن می‌روند یا اینکه با همان ۱۳۰ درصد سابق، گشایش اعتبار می‌کنند.