مهر- دبیر نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اعلام کرد: تاکنون حضور ۲۰ کشور صاحب تکنولوژی تولید خودرو و قطعات در این همایش نهایی شده و بهتر است خودروسازان آمریکایی نیز این فرصت بزرگ را از دست ندهند. ساسان قربانی در جمع نمایندگان رسانه‌های خارجی فعال در ایران با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته قدرت‌های جهانی تلاش کرده اند محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را علیه اقتصاد ایران اعمال کنند، اما نفس حضور در این همایش بزرگ تحریم نیست و یک فرصت بزرگ برای شناسایی ظرفیت‌های صنعت و بازار خودرو ایران محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری این همایش فقط اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت‌ها است، افزود: با توجه به جوان بودن جمعیت ایران یک بازار جذاب برای تولید و عرضه خودرو مطابق با استانداردهای روز دنیا وجود دارد و در عین حال ایران از پتانسیل بالایی برای تسلط کامل بر بازار منطقه خاورمیانه برخوردار است و این مساله یک فرصت استثنایی برای تمام خودروسازان و قطعه‌سازان جهان به شمار می‌رود.

دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: تاکنون حضور هیات‌هایی از کشورهای فرانسه، ژاپن، آلمان، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، چین، هندوستان، جمهوری چک، کره جنوبی، اسپانیا، مصر، سوئیس، دانمارک و ... قطعی شده است؛ اما تاکنون پاسخ روشنی از خودروسازان آمریکایی دریافت نکرده‌ایم.

قربانی با اشاره به اینکه تحریم‌ها تاثیر نامطلوبی بر روند تولید صنعت خودرو ایران گذاشته است، افزود: اثر این تحریم‌ها بر عملکرد شرکای خارجی خودروسازان ایرانی به مراتب بیشتر بوده و موجب شده است تا در سال‌های گذشته بخش زیادی از فرصت‌های شغلی آنها از بین برود. وی اضافه کرد: بسیاری از تحریم‌های صنعت خودرو ایران به هیچ وجه منطق قابل‌قبولی ندارد و در حال حاضر افزون بر ۸۰ درصد فعالیت‌های مرتبط با صنعت خودرو ایران از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

دبیر همایش بین‌المللی صنعت ایران با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین سوالات قابل‌طرح در این همایش همین موضوع تحریم صنعت خودرو خواهد بود، متذکر شد: در این همایش تلاش خواهد شد تا راهکارهای توسعه همکاری بین خودروسازان ایرانی و دیگر خودروسازان جهان بررسی شود.