گروه خودرو - توافقات هسته‌ای ایران و غرب گذشته از دستاوردهای سیاسی، صنعتگران کشورمان را بیش از باقی بخش‌های اقتصادی امیدوار به ادامه مسیر کرده است. در این بین زنجیره خودروسازی کشور که از ابتدای جولای با دستور مستقیم رییس‌جمهور آمریکا مشمول تحریم‌های بین‌المللی شده بود با توافقات پیش رو، امید زیادی به لغو محدودیت‌ها و بازگشت دوباره شرکت‌های خودروساز مطرح به ایران دارد. بر این اساس صنعت خودرو کشور از زمان وضع تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، تاکنون که مدت زمان اندکی از آن می‌گذرد با آسیب‌های جدی در تولید روبه‌رو شدند. پیش از این نیز خودروسازان به دلیل عارضه تحریم که نقل و انتقالات پولی را با مشکل مواجه می‌کرد و همچنین مشکلات نقدینگی که آن هم نشات گرفته از محدودیت‌های بین‌المللی است، با چالش‌های جدی در تولید و عرضه خودرو به بازار مواجه بودند. بر اساس تحریم‌های وضع شده علیه صنعت خودرو کشورمان، شرکت‌های خارجی از ادامه همکاری با صنعت خودرو ایران منع و تمام افرادی که در ارتباط با تامین قطعه، مواد اولیه خودروسازی و خدمات پس از فروش با صنعت خودرو ایران اعم از خودروهای سبک و سنگین همکاری داشتند، با مجازات‌هایی از سوی دولت آمریکا روبه‌رو بودند. مقررات مذکور علیه صنعت خودرو کشورمان که بیشتر به بهانه ارسال قطعات نظامی به ایران وضع شد همانند پتکی بود بر پیکر نیمه جان صنعت خودرو تا جایی که شرکت‌های خودروساز برای نخستین بار با افت تولید ۵۰ درصدی مواجه شدند. از سوی دیگر خروج شرکت پژو به عنوان حیاتی‌ترین شریک خودروسازی ایران نیز صنعت خودروسازی را به چالش انداخت؛ این در حالی است که دیگر شرکت فرانسوی فعال در ایران یعنی رنو به دلیل سرمایه‌گذاری که در صنعت خودرو ایران انجام داده بود نتوانست به سادگی دیگر هموطن خود از ایران خارج شود. شرکت خودروسازی رنو حتی در شرایط تحریم که نقل و انتقالات ارزی تقریبا ناممکن به نظر می‌رسید بازهم به فعالیت خود در بازار ایران ادامه داد هر چند که با موضع گیری دولت فرانسه در دور پیشین مذاکرات هسته‌ای، این شرکت نیز تا حدود زیادی از ادامه حضور خود در ایران ناامید شده بود.

در همین حین دوشرکت فرانسوی فعال در ایران نیز به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، متحمل ضررو زیان‌های زیادی شدند؛ چرا که بخش اعظمی از چرخه تولید این کشور اروپایی حول صنعت خودرو می‌چرخد.

بر این اساس طبق گزارش‌های منتشر شده پس از قطع روابط شرکت پژو با ایران این شرکت خودروساز با ۴ میلیارد یورو خسارت در فروش محصولات خود مواجه شد، این در حالی است که در سال ۲۰۱۱، ایران ۱۳ درصد فروش سالانه پژو در جهان را به خود اختصاص داده بود.همچنین، شرکت پژو در پی قطع ارتباط خود با ایران که در فوریه ۲۰۱۲ اتفاق افتاد مجبور به اخراج ۸ هزار نفر از کارگران این شرکت نیز شد.

همچنین شرکت خودروساز رنو فرانسه نیز چندی پیش اعلام کردکه به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، در سه ماه سوم سال‌‌جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو درآمد خود را از دست داده است.

شرکت خودروساز رنو فرانسه در گزارشی اذعان کرد که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران و کاهش ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور، در سه ماه سوم سال‌‌جاری میلادی ۲/۳ درصد درآمد خود را از دست داده است. بر اساس این گزارش، درآمدهای این شرکت در سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر از ۲۶/۸ میلیارد یورو در مدت مشابه سال قبل به ۸ میلیارد یورو (۰۴/۱۱ میلیارد دلار) کاهش یافته است. به این ترتیب دو شرکت خودروساز فرانسوی با خروج از ایران متحمل هزینه سنگینی شدند. اما عملکرد وزیر خارجه فرانسه در دور پیشین مذاکرات بیش از همه شرکت‌های خودروساز فرانسوی را که امید زیادی به بازگشت به ایران داشتند مایوس کرد. حال آنکه اخبار مربوط به توافقات هسته‌ای، آنها را باردیگر به ادامه همکاری با شرکت‌های خودروساز ایرانی خوشبین کرده است.

در همین حال پیش از توافق هسته‌ای ایران و غرب، رییس جمهور آمریکا لغو تحریم صنعت خودرو و پتروشیمی را از اولویت‌های کاخ سفید در صورت توافق هسته‌ای اعلام کرده بود. حال با تحقق این امر خودروسازان علاقه‌مند به همکاری با ایران و همچنین خودروسازان داخلی مسیر روشنی را در این زمینه متصور هستند.بر این اساس به اعتقاد برخی ازکارشناسان اگر تا پیش از این بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با دغدغه یا حساسیت بیشتری موضوع همکاری با خودروسازان ایرانی را ارزیابی می‌کردند اکنون با رویکرد مثبتی که در فضای بین‌المللی شکل گرفته مسیر را برای شکل‌گیری اتحاد استراتژیک با خودروسازان ایرانی مهیا می‌بینند.به اعتقاد این کارشناسان ایران تنها کشور منطقه خاورمیانه است که از زیرساخت‌های کافی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی برخوردار است و در عین حال این منطقه از یک بازار نوظهور و گسترده در زمینه فروش خودرو و قطعات برخوردار است. به این ترتیب با توافقات صورت گرفته در ژنو هم می‌توان بستر شکل‌گیری اتحاد استراتژیک بین خودروسازان ایران و خودروسازان تراز اول جهان را فراهم کرد و هم صنعت خودرو کشور را به مسیر درست و منطقی هدایت کرد.