چین؛ صحنه‌نبرد میان خودروسازان خارجی
گروه خودرو - بازار خودروی چین در آخرین روزهای سال 2013 به صحنه نبردی تمام‌عیار میان خودروسازان خارجی حاضر در آن تبدیل شده است. فورد، فولکس واگن و هیوندای این روزها سخت در تلاش‌اند و با سرعتی بالا مشغول تولید خودروهایی تازه مطابق با ذائقه خریداران بی‌شمار بزرگ‌ترین بازار دنیا هستند تا بتوانند سهم بیشتری از آن را تصاحب کنند، اما به نظر می‌رسد تلاش بی‌وقفه این سه خودروساز برای برخی رقبای دیگر گران تمام شده است. برای مثال سهم خودروسازانی چون جنرال موتورز، تویوتا و نیسان که سابقه‌ای طولانی در چین دارند، از آغاز سال‌جاری تاکنون به صورت مداوم کاهش یافته است. خودروسازان خارجی این روزها در پی جذب مشتریانی چون کیان جین هستند؛ شهروندی چینی که پس از ماه‌ها بررسی خودروهایی چون فورد کوگا (Kuga)، فولکس واگن تیگوان (Tiguan) و شاسی‌بلند کوچک X-Trail نیسان، نهایتا فورد کوگا را برای جایگزینی گلف هشت ساله‌اش انتخاب کرده است.
از آغاز سال‌جاری میلادی، یعنی از ماه ژانویه تا پایان ماه نوامبر فروش خودرو در چین ۱۵ درصد افزایش یافته و در این میان‌بر اساس جدیدترین آمارهایی که روز سه‌شنبه منتشر شد سهم خودروسازان خارجی از این فروش از ۷/۵۸ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۱۲ به ۶۰ درصد رسیده است. تقریبا تمام این خارجی‌ها، حتی آنها که معمولا فروششان سیری یکنواخت داشته، در ماه‌های اخیر شاهد اوج‌گیری تقاضا برای خودروهایشان بوده‌اند. با این حال همگی معترف‌اند که فشار رقابت هر روز سنگین‌تر می‌شود.
باب سوشیا، مدیر جنرال موتورز در چین، در ماه اکتبر، امسال را سالی خوانده بود که کسب‌و‌کار در آن به اندازه سال قبل پررونق نخواهد بود. خودروساز آمریکایی خود در این کاهش رونق سهم داشته؛ چراکه امسال مدل‌های تازه کمتری را به خریداران چینی عرضه کرده است. جنرال موتورز امسال ۹ مدل خودروی تازه به بازار چین معرفی کرده است. به نظر می‌رسد کاهش معرفی خودروهای تازه به منزله دورخیز جنرال موتورز برای حضوری قدرتمند در آینده نزدیک است؛ چراکه قصد دارد ظرف ۵ سال آینده شاسی‌بلندهای بیشتری روانه بازار چین کند. جنرال موتورز می‌گوید از سال ۲۰۱۶ به بعد هر سال یک مدل تازه کادیلاک را هم مختص بازار چین تولید خواهد کرد. آقای سوشیا می‌گوید مساله اصلی معرفی محصول مناسب و درست است. او در ژانویه پیش رو از مقامش کناره خواهد گرفت و جایش را به متیو تسین، از دیگر مدیران جنرال موتورز در چین خواهد داد.بر اساس تخمین موسسه تحقیقاتی J.D. Power در حوزه خودرو هم‌اکنون ۵۲۴ مدل خودرو از سوی ۹۶ برند در چین در دسترس است، درحالی‌که در آمریکا ۲۹۴ مدل خودرو از سوی ۴۵ برند عرضه شده است. در عین حال خودروسازان خارجی قصد دارند سال آینده ۲۳۸ مدل تازه را به خودروهای فعلی اضافه کنند.
هزینه‌های خودروسازان خارجی برای بازاریابی در چین هم روندی صعودی دارد. ظرف ۱۰ ماه نخست امسال ۵ خودروساز بزرگ فعال در چین، از جمله فولکس واگن، جنرال موتورز، نیسان و بی‌ام‌و به همراه شرکای چینی خود در مجموع ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یوآن (یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) را صرف تبلیغات در چین کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته رشدی ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
ظرف ۱۱ ماهی که از شروع سال ۲۰۱۳ گذشته، فروش فورد در چین با ۵۰ درصد افزایش به ۸۴۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است. خودروساز آمریکایی اعلام کرده ظرفیت تولیدش در چین را تا سال ۲۰۱۵، ۵۰ درصد افزایش خواهد داد و ۱۵ مدل خودروی تازه را به بازار عرضه خواهد کرد. هیوندای بر بازار خودروهای متوسط و کوچک متمرکز شده است. خودروساز کره‌ای در ۱۱ ماه نخست امسال سهمی ۴/۷ درصدی از بازار چین را در اختیار داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ بیش از ۷ درصد افزایش داشته است. ژاپنی‌ها هنوز از تبعات گسترش احساسات ضدژاپنی در چین در پی درگیری‌ها بر سر حدود مرزی دو کشور رهایی نیافته‌اند. با این حال تویوتا قصد دارد به هدفش مبنی‌بر فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال دست یابد و این رقم را در سال آینده به یک میلیون برساند؛ نیسان می‌گوید برنامه‌ای بلندمدت دارد برای افزایش سهم ۶ درصدی فعلی‌اش از این بازار به ۱۰ درصد و بالاخره نیسان امسال موفق شده سهمش از بازار را از ۱/۳ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳/۳ درصد برساند.
می سونگلین، نایب رییس موسسه J.D. Power معتقد است با وجود تلاش‌های خودروسازان خارجی و تبلیغات گسترده آنها در چین، رفتار غیرقابل پیش‌بینی مصرف‌کنندگان چینی تا حدی مایه سردرگمی آنها شده است. او می‌گوید: «فرهنگ خودرو در چین بسیار غیرمنتظره است. برای چینی‌ها خرید خودرو کمابیش مانند رفتن به رستوران است. در چین کمتر کسی است که بخواهد به رستوران تکراری برود». او اضافه می‌کند در بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده از هر ۱۰۰ نفر مصرف‌کننده چینی که قصد خرید دومین خودرو را دارد، ۸۵ نفر ترجیح می‌دهند خودروی جدید را از برند دیگری انتخاب کنند.