تسنیم- رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه برآوردهای نادرست روند نوسازی ناوگان باری کشور را بسیار کند کرده است، از رایزنی وزارت راه و شهرسازی با گمرک برای واردات کامیون‌های با عمر سه سال خبر داد. داوود کشاورزیان افزود:‌ در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها سهمی برای نوسازی ناوگان پیش‌بینی شد، اما متاسفانه به‌دلیل برآوردهای نادرستی که از درآمد-هزینه‌ها داشتند این سهم تخصیص نیافت. در قانون گفته شده حدود ۶ هزار میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی برای این گونه پروژه‌ها اختصاص یابد، اما اعتبارات تخصیص نیافته است. وی تصریح کرد: هنوز هم طبق قوانین جاری بحث نوسازی ناوگان بر عهده ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت است و عملا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعتبار دولتی برای نوسازی ناوگان ندارد و در حدی که امکانات داخلی سازمان یارانه‌ها اجازه می‌دهد در نوسازی ناوگان هزینه می‌کنیم. رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت خودرو این سهم خیلی ناچیز است، اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اجازه داده شده که بخش خصوصی ناوگان باری با عمر کمتر از سه سال را وارد کند که اگر به ازای از رده خارج کردن ناوگان فرسوده این کار انجام شود بخش خصوصی از یک تخفیف برخوردار می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: با این وجود بخش خصوصی استقبالی از این قانون نکرده است، عملا سه سال از قانون برنامه پنجم می‌گذرد و از مجوز قانونی واردات ناوگان باری استفاده نشده است. شاید به این دلیل بوده که در آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود می‌گویند خودرو باید صفر کیلومتر باشد. درحالی‌که هدف قانون‌گذار واردات خودرو دست‌دوم بود. وی ادامه داد: در صددیم با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقامات گمرک این موضوع را حل و فصل کنیم تا بخش خصوصی این اجازه را داشته باشد تا خودرو سه ساله را با قیمت مناسب وارد کند. هر چند این خودروها نو نیستند؛ ولی نسبت به خودروهای نسل قدیم کشور پیشرفته‌تر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار این قانون، شرکت‌های شبه دولتی و خصوصی در داخل کامیون تولید می‌کنند و مجموعا امیدواریم بتوانیم با کمک ستاد مدیریت حمل‌ونقل در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بخش نوسازی ناوگان را بیشتر پشتیبانی کنیم.

کشاورزیان یادآور شد: در سال‌های گذشته نوسازی ناوگان روند خوبی نداشته است، به‌خصوص از زمانی که خودرو به‌صورت ناگهانی گران شد این روند کندتر شده است. دلیل این است که قرار بود بخشی از اعتبارات حاصل از فروش سوخت به حوزه نوسازی ناوگان اختصاص یابد که به‌دلیل برآوردهای نادرست عملا تخصیصی صورت نگرفت. وی خاطرنشان کرد: الان نظر گمرک این است که خودرویی که وارد می‌شود اگر چه سه سال از عمرش گذشته، اما کارنکرده باشد، معتقدیم که چنین چیزی وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد خیلی جزیی است که نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. چنانچه گمرک بر این موضوع پافشاری کند جز خودرو دستکاری (کیلومتر) شده و سلب واقعیت نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.