واحد مرکزی خبر- رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، از ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده با عمر بیش از 25 سال و موتورسیکلت‌های فرسوده با عمر بیش از 15 از امروز خبر داد.
سید مجتبی شفیعی به نقش وسایل نقلیه فرسوده در افزایش آلودگی هوای کلان شهرها اشاره کرد و گفت: طرح ابطال کارت‌سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده از دیروز در تهران و تا سه ماه آینده در شهرهای بزرگ کشور اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه کارت سوخت موتورسیکلت‌های فاقد پلاک ملی تا یک ماه آینده ابطال می‌شود، افزود: دارندگان این نوع موتورسیکلت‌ها می‌توانند در این زمان تعیین شده برای دریافت پلاک ملی خود اقدام کنند.
شفیعی گفت: در مرحله دوم این طرح کارت سوخت، موتورسیکلت‌های فرسوده با عمر ۱۰ سال و خودروهای فرسوده با عمر ۲۰ سال ابطال می‌شود.
رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، سهم آلودگی وسایل نقلیه فرسوده را در کلان شهرها بیش از ۷۰‌درصد دانست و افزود: یک خودروی فرسوده می‌تواند تا ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد و ۳ برابر آن سوخت مصرف کند.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای طرح ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده ۱۲ درصد مصرف بنزین کاهش می‌یابد.
شفیعی میزان مصرف سوخت موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور را روزانه حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر دانست.
وی همچنین از مالکان خودروهای فرسوده خواست که هرچه سریع‌تر با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت برای تامین خودرو جایگزین اقدام کنند.