گروه خودرو - سال آینده تعرفه واردات خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوالی است که هنوز پاسخ مشخصی ندارد و مسوولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز جواب قاطعی به این پرسش نمی‌دهند. سال گذشته همزمان با تغییر مبنای ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع در محاسبات گمرکی، تعرفه تمامی کالاهای مصرفی کاهش یافت این در حالی است که به تبع آن تعرفه واردات خودرو نیز از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رسید. بر این اساس اوایل امسال نیز همزمان با کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت دهم ، تعرفه این کالا ۴۰ درصد شد.

طبق مصوبه دولت دهم تعرفه واردات خودرو طبق یک طرح کاهش پلکانی باید هر سال ۵ درصد کاهش یابد این در حالی است که طبق اخبار آخرین از جلسه شورای سیاست‌گذاری، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی برای بررسی تعرفه واردات خودرو تشکیل داده است. در این جلسه برخی از خودروسازان و قطعه سازان به روند واردات خودرو و قطعه با میزان تعرفه فعلی انتقاداتی مطرح کرده‌اند. در هر صورت روز گذشته محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی مطبوعاتی به‌طور ضمنی از تغییر تعرفه واردات خودرو خبر داد.

وی در این نشست عنوان کرد که برخی پیشنهادها مبنی‌بر تغییر تعرفه واردات انواع خودرو و قطعات وجود دارد که تنها یک پیشنهاد اولیه است و چنانچه بخواهد عملیاتی شود، باید حتما در کمیسیون ماده یک به تصویب نهایی برسد. وی همچنین تاکید کرده که یک پیشنهاد دیگر نیز این است که میزان تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم موتور خودروها تعیین شود و نیز برای خودروهای هیبریدی و برقی تعرفه پایین تری در نظر گرفته شود. صالحی‌نیا در ادامه اظهار کرد که باید این پیشنهادها پخته شده و بر اساس صلاحدید اعضای کمیسیون ماده یک کار را پیش برد. صالحی‌نیا در ادامه در خصوص تعرفه واردات خودرو و در نظر گرفتن افزایش درآمد دولت از محل تعرفه خودرو در بودجه ۹۳ خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیچ عنوان قصد ندارد تا با بالا بردن تعرفه واردات خودرو درآمدزایی کند؛ چراکه این درآمد منفعتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد و باید به حساب خزانه واریز شود.