گروه خودرو - این روزها اخبار و شایعات زیادی در مورد حضور نمایندگان شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران به گوش می‌رسد، این در حالی است که خودروسازان تاکنون از دیدارها یا توافقات احتمالی با خودروسازان خارجی خبر رسمی منتشر نکرده‌اند. هر چند در این مورد رسانه‌های خارجی بیشتر به حدس و گمان حضور خودروسازان اروپایی و آمریکایی در ایران پرداخته‌اند؛ اما آنچه مشخص است منابع داخلی هیچ یک از اخبار این رسانه‌ها را رسما تایید نکردند. پس از مذاکرات ژنو و توافقات حاصله میان ایران و کشورهای 1+5 بسیاری از شرکت‌های اروپایی تمایل خود مبنی‌بر حضور در بازار ایران را اعلام کردند این درحالی است که در حوزه صنعت خودرو خبری از بازگشت شرکای پیشین یا تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت از سوی شرکتی خاص به گوش نمی‌رسد و هنوز همه چیز بر اساس حدس و گمان پیش می‌رود.
در همین حین چندی پیش روزنامه فیگارو فرانسه از ورود شرکت‌های آمریکایی با پاسپورت سوئیسی به ایران و بررسی بازار صنایع مختلف خبر داده بود. یکی از این صنایع، خودروسازی کشور است که این روزنامه مدعی شده نمایندگان برخی از خودروسازان آمریکایی با حضور در ایران مشغول ارزیابی بازار هستند.
یکی از شرکت‌هایی که روزنامه مذکور به ذکر نام آن پرداخته جنرال موتورز آمریکا است که نویسنده آن تاکید کرده این شرکت به دنبال یافتن جا پا در بازار ایران و کنار زدن رقبای اروپایی خود است.
خبر این روزنامه در مورد حضور نمایندگان جنرال موتورز با پاسپورت دیگر کشورها در ایران در حالی است که شرکای پیشین ایران در صنعت خودرو همچون پژو و رنو هنوز برای حضور مجدد در کشورمان اعلام رسمی نکرده‌اند و بازگشت دوباره را منوط به لغو رسمی تحریم صنعت خودرو خوانده‌اند.