گروه خودرو - هفته آخر اسفند است و زمان برای خرید کالایی مانند خودرو محدود به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود فعالان بازار از معاملات راضی نیستند. به گفته فعالان بازار خودرو، معاملات نسبت به هفته‌های قبل کاهش پیدا کرده است؛ درحالی‌که با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، انتظار برای خرید خودرو بیشتر بود. یکی از فعالان بازار در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: قیمت‌ها بعد از مدت‌ها ثبات، طی هفته‌های گذشته کمی افزایش یافت؛ اما معاملات هم‌پای افزایش قیمت‌ها پیش نرفته و به همین دلیل بازار کمی آرام شده است.

به تعبیر این فعال بازار در حال حاضر قیمت‌ها هنوز توفانی است؛ درحالی‌که معاملات بیشتر شبیه یک توفان فروکش کرده‌ است.

با این تفاسیر بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت، بسیار آرام بوده و تقاضا برای خرید خودرو هیچ شباهتی به بازار شب عید سال‌های قبل ندارد. آرامش بازار خودرو در حالی است که به نظر می‌رسید بعد از اینکه خودروسازان اعلام کردند افزایش قیمت‌ها در سال آینده قطعی است، مشتریان برای خرید خودرو در آخرین روزهای امسال شتاب بیشتری به خرج دهند، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد، با این وجود آیا دلیل کم بودن معاملات بازار این است که هنوز مشتریان خودرو به کاهش قیمت‌ها در سال آینده امیدوار هستند؟ یا اینکه خودروهای داخلی بیش از این گنجایش افزایش قیمت را ندارند؟

یک فعال بازار عقیده دارد معمولی بودن معاملات در بازار شب عید امسال به این دلیل است که پول‌های سرگردان از بازار خودرو خارج شده‌اند و معاملاتی که در حال حاضر در جریان هستند، فقط توسط مشتریان بازار خودرو رقم می‌خورد. به این ترتیب قیمت‌ها که زمانی در بازار خودرو بسیار حبابی شده بودند، حالا به سقف خود رسیده‌اند و همین موضوع نیز دست‌ها دلال‌ها را از این بازار کوتاه کرده است زیرا با وجود چنین قیمت‌هایی ریسک معاملات بسیار زیاد شده است.

به نظر می‌رسد معاملاتی که در حال حاضر در بازار جریان دارند، آینه‌ای باشند برای نشان دادن مشتریان واقعی بازار، مشتریانی که تعداد آنها نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است.

پیش از این خودروسازان و کارشناسان از کاهش قابل توجه مشتریان صنعت خودرو به واسطه افزایش قیمت خودرو و از بین رفتن قدرت خرید آنها خبر داده بودند، موضوعی که باتوجه به کاهش معاملات حالا به خوبی می‌توان آن را مشاهده کرد.

وارداتی‌های با ثبات

اما سری بزنیم به بازار خودرو، بازاری که با وجود افزایش قیمت‌ها خرید و فروش در آن کمی سخت شده است اما به هر حال به واسطه وجود بخشی از مشتریان که هنوز قدرت خرید خود را از دست نداده‌اند، معاملات کمابیش در آن جریان دارد.

هرچند خودروهای داخلی طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند، اما آن‌طور که از بازار وارداتی‌ها خبر می‌رسد آنها تغییر چندانی نداشته‌اند و همچنان روی قیمت‌های قبلی ثابت مانده‌اند. بر همین اساس خودروی هیوندایی سوناتا طی هفته گذشته ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشته و آزرا نیز با ۱۹۵ میلیون تومان قیمت به فروش می‌رود.

خودروهای شاسی‌بلند خانواده هیوندایی؛ یعنی ‌IX۵۵ و IX۳۵ به ترتیب قیمت‌هایی برابر با ۲۱۸ و ۱۳۸ میلیون تومان دارند که نسبت به هفته‌های گذشته تغییری در پی نداشته است.

سانتافه مدل ۲۰۱۴ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. اما ‌I۳۰ هم که نمونه هاچ‌بک این خانواده است، قیمتی برابر با ۱۰۱ میلیون تومان و یاریس هاچ‌بک نیز ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

اسپورتیج هم به‌عنوان شاسی‌بلند خانواده کیا ۱۴۰ میلیون تومان ارزش دارد و سراتو نیز روی ۱۱۲ میلیون تومان ثابت بوده است. اما دو خودروی تویوتا؛ یعنی اوریون و کرولا به ترتیب در بازار این هفته ۲۰۲ و ۱۲۸ میلیون تومان قیمت داشته‌اند.

آرامش خودروهای داخلی

هرچند به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ثبات در پیش گرفته‌اند، اما این ثبات قیمت در حالی رخ داده است که طی هفته‌های گذشته با داغ شدن معاملات قیمت‌ها با افزایش همراه بوده‌اند.

بر همین اساس منحنی رشد معاملات با منحنی رشد قیمت‌ها اصلا هماهنگ نبوده است و حالا هم معاملات به صورت معمولی در جریان هستند.

۲۰۶‌ تیپ ۵ که در کارخانه قیمتی برابر با ۳۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد در بازار با قیمت ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل صندوقدار این خانواده هم که در حال حاضر در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد،؛ درحالی‌که قیمت آن در کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. اما دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر۹۰، در مدل ‌E۲ که در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و تندر ۹۰ پارس خودرو نیز ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. مدل E۱ این خودرو نیز ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پژو ۴۰۵ بنزینی نیز در بازار ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. پژو پارس سال هم که در کارخانه ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد، در بازار ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

پارس یورو۴ هم با قیمت ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار قابل خرید و فروش است.

اما رانای ال.ایکس با موتور‌TU۵، ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سمند ال.ایکس نیز در مدل دو ایربگ خود و با استاندارد آلایندگی یورو۲، برابر با ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قابل معامله است.

اما سری به خانواده پراید هم بزنیم تا ببینیم قیمت‌های این خانواده در چه حالی است. پراید ۱۱۱ در مدل اس.ای با قیمت ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ درحالی‌که قیمت این خودرو در کارخانه حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

پراید ۱۳۱ در مدل SX، ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و ۱۳۲ مدل SX نیز ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل دوگانه‌سوز آن نیز با پرداخت ۱۹ میلیون تومان قابل معامله است. خودروی تیبا نیز در مدل فول خود ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار ارزشگذاری شده است.

اما تیانا، خودروی ژاپنی که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود، طی هفته گذشته در بازار برابر با ۱۵۰ میلیون تومان معامله می‌شده و مگان فول آپشن نیز ۸۷ میلیون تومان است.