بحران یا سکوی پرتاب؟

گروه خودرو: ماری بارا، اولین مدیرعامل زن در تاریخ جنرال موتورز، از زمان روی کار آمدنش در زمستان گذشته با بحران بزرگی روبه‌رو بوده است. ماجرای طولانی شدن فراخوان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی جنرال موتورز در پی بروز نقص فنی خطرناکی در سوئیچ احتراق آنها به بحرانی عجیب برای خودروساز آمریکایی تبدیل شد. کار تا جایی پیش رفت که خانم بارا دو بار مجبور به حضور در کنگره و مواجهه با شدیدترین انتقادات نمایندگانی شد که از انفعال و واکنش کند جنرال موتورز به گزارش‌های متعدد درباره بروز این نقص و همچنین کیفیت پایین برخی خودروها همچون شورولت کوبالت گله داشتند. نقص در سوئیچ این خودرو می‌تواند ایربگ‌ها را از کار بیندازد. بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۱۳ نفر به دلیل بروز این نقص و باز نشدن ایربگ‌ها هنگام تصادف جان خود را از دست داد‌ه‌اند. ماری بارا که در سخت‌ترین روزهای بحران اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در قلب جنرال موتورز فعالیت می‌کرد، می‌گوید قصد دارد بحران تازه را به پاشنه‌ای برای چرخش جنرال موتورز تبدیل کند و فرهنگ مدیریتی را که به گمان بسیاری از ناظران و تحلیلگران عامل بروز مشکلات این خودروساز اهل دیترویت است، از اساس متحول کند.

خانم بارا ماه گذشته در جریان دیداری با هزار کارگر جنرال موتورز در کارخانه وارن در ایالت میشیگان از کارکنان و کارگران تحت مدیریتش خواست تا اجازه ندهند هیاهوی این روزها پیرامون جنرال موتورز آنها را از تلاش منحرف کند. او همچنین روز شنبه گذشته طی یک سخنرانی در دانشگاه میشیگان از مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی‌اش دفاع کرد.

او اگرچه در برابر نمایندگان کنگره و قاضی دادگاه تاخیر در فراخوان خودروها را میراث گذشته جنرال موتورز توصیف کرد، گفت که در حال متحول کردن مدیریت در این مجموعه عظیم از جمله با معرفی مدیرانی جدید برای بخش‌های مهندسی، ایمنی و ارتباطات است. این بحران در واقع به او امکان داد به سرعت مهر خودش را پای مدیریت جنرال موتورز بکوبد. او تغییرات بیشتری را در تیم اجرایی‌اش مدنظر دارد. خانم بارا هفته پیش گفت: «این [بحران] را فرصتی برای سرعت بخشیدن به تغییرات می‌دانم. ما با همه مشکلاتمان روبه‌رو خواهیم شد و از هر فرصتی با تلاش بیشتر و متفاوت از گذشته بهره می‌گیریم.» این آمادگی برای رویارویی با مشکلات، خود نشانه میل برای تحول در جنرال موتورز است، خودروسازی که سال‌ها بر مشکلات عمیقش، مثلا احتمال ورشکستگی، سرپوش می‌گذاشت. توماس استالکمپ، از مدیران موسسه همکاری LLC در دیترویت می‌گوید: «ورشکستگی هم نتوانست موجب تجدیدنظر در روش جنرال موتورز شود؛ اما شاید این فراخوان تاثیری پایدار گذاشته و ماری بارا را به اعمال تغییراتی سریع‌تر واداشته است.»

یکی از افراد نزدیک به خودروساز آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته خانم بارا ممکن است جست‌وجوهای بیشتر برای یافتن همکاری و منابع انسانی تازه را در خارج از جنرال موتورز پی بگیرد. با این وصف قدم اول را در داخل برداشته و مارک رویس، از مدیران قدیمی جنرال موتورز را که مدیر بخش توسعه محصول بود، مامور اعمال تغییرات گسترده در حوزه‌های فناوری و ارتقای قطعات و از همه مهم‌تر تمرکز بر ایمنی کرده است.

با این حال آزمون بزرگ خانم بارا توفیق در برداشتن موانع بلندی است که گروه‌های مختلف درون جنرال موتورز را از اشتراک اطلاعات حیاتی و بهره‌گیری از آن بازداشته است.

اگرچه این مشکلات بر روند صعودی فروش خودروهای جنرال موتورز اثر منفی نگذاشته و فروش در آمریکا ماه گذشته ۷ درصد افزایش داشت، بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا با سیلی از انتقادات روبه‌رو است که برخی از آنها مستقیما خانم بارا را نشانه رفته‌اند. خانم بارا طی آن دو جلسه پرسش و پاسخ در کنگره مدام از پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان طفره می‌رفت و می‌گفت قصد دارد تا زمان به نتیجه رسیدن پرونده‌ای که جنرال موتورز برای بررسی مساله فراخوان گشوده منتظر بماند، اما خانم بارا تاکنون از اعلام حالت فوق‌العاده در درون جنرال موتورز و بررسی همه‌جانبه این موضوع خودداری کرده است. منابع نزدیک به او می‌گویند تنها بخشی از ساعات کاری‌اش را به فراخوان اخیر اختصاص می‌دهد و برنامه‌ها و دیدارهایش از سایر بخش‌ها مانند توسعه خودرو و گروه‌های مالی یا شرکت در مراسمی چون تقدیر از نمایندگی‌های جنرال‌موتورز همچنان ادامه دارد. آنها اضافه می‌کنند خانم بارا سفرش را به برزیل به تعویق انداخت، اما سایر سفرها به قوت خود باقی‌اند.

با وجود این انتقادات، برخی مانند افرایم لوی از تحلیل‌گران موسسه S&P Capital IQ، به عملکرد او خوش‌بین هستند: «جنرال موتورز جدید نسبت به جنرال موتورز سابق تغییر کرده است، اما وظیفه او این است که اطمینان دهد کارهای خوبی که آغاز شده تداوم می‌یابد و نیز اینکه از این فرصت برای جبران خطاهای گذشته بهره می‌گیرد.» ماری بارا، ماه گذشته در نیویورک قول داد واکنش‌ جنرال موتورز در برابر نگرانی‌های ایمنی در آینده موثرتر خواهد بود: «شما مشکل را پیدا می‌کنید، متوجه می‌شوید از کجا ناشی شده و بعد جلو می‌روید و کاری می‌کنید.»