فارس: رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر تولید قطعات طبق خواسته خودروسازان و برای خودروهای با تکنولوژی قدیمی صورت می‌گیرد، گفت: پلت‌فرم قطعه‌سازان برای تولید خودروی ملی طراحی شده و آماده ارائه به خودروسازان است. به نقل از دفتر رئیس انجمن قطعه‌سازان، گلوردی گلستانی با بیان اینکه انسجام و ارتباط در قطعه‌سازی بسیار ضعیف است، گفت: اهداف قطعه‌سازان با تلاش آنها سازگار نیست و نمی‌توانند مستقلا تصمیم بگیرند که چه چیزی تولید کنند؛ بلکه باید به درخواست خودروسازان، تولید را انجام دهند. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تمام اطلاعات فنی یک قطعه باید از طرف خودروساز تعیین شود و قطعه‌سازان براساس سفارش خودروساز، قطعه می‌سازند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به خودروهای درحال ساخت که زمان زیادی از تولید آنها می‌گذرد، قطعه‌سازان ناچارند قطعات قدیمی را تولید کنند و نمی‌توانند بر اساس تکنولوژی روز، قطعه بسازند و آن را بر روی پلت‌فرم قدیمی ببندند.

گلستانی افزود: مساله دوم راجع به چشم‌انداز قطعه‌سازی است که اگر وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، باید گفت بسیار نگران‌کننده است، اما اگر تغییراتی با همکاری قطعه‌سازی و خودروسازی صورت گیرد، باعث تغییر این وضعیت خواهد شد.

وی اظهار کرد: ساختار قطعه‌سازی طوری است که چشم‌انداز و اهداف بلندمدت در آن دیده نشده و قطعه‌سازی ایران از کشورهای دیگر عقب‌تر است.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن برخی اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات هیات‌‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، در مورد تایید نتیجه نهایی انتخابات این انجمن توسط وزارت کار گفت: اینکه نتایج تایید شود جزو وظایف مجمع است، اما طبق عرف، یک هفته پس از آنکه مجمع برگزار شد نتایج باید به تایید برسد.

وی افزود: قطعه‌سازان و خودروسازان یک مشکل و یک بحران دارند و باید با هم بنشینند و راهکار پیدا کنند و مشکلاتشان را با هم حل کنند. با ترکیب فعلی خودروسازی و قطعه‌سازی، این مساله قابل دستیابی نیست. به همین دلیل باید افرادی شایسته‌تر و پرانرژی‌تر‌ در انجمن منصوب شوند.

وی تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان حدود هزار عضو داشته است، اما روند طی شده، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این اعضا ورشکست شده‌اند و تعداد زیادی نیز ترجیح داده‌اند این شغل را نداشته باشند و روزبه‌روز از تعداد قطعه‌سازان کاسته شده و متاسفانه واردات قطعات خارجی بی‌کیفیت جایگزین تولید، کارآفرینی و اشتغال‌زایی در داخل شده است.

گلستانی تصریح کرد: در حال حاضر بابت هر خودرویی که تولید می‌شود، ۳ تا ۴ میلیون تومان باید به بانک‌ها پرداخت شود، در حالی که این مبلغ باید صرف به روز رسانی تکنولوژی و زیرساخت صنعت یا تحقیق و توسعه می شد.

به گفته وی، تولید هر خودرو برای ۳ نفر شغل ایجاد کرده و اگر سالی یک میلیون خودرو تولید شود، سه میلیون خانواده دارای شغل می‌شود.

وی در ادامه در مورد طرح پیشنهاد طراحی یک پلت‌فرم ایرانی برای خودروسازی از سوی انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: یکی از بحث‌های مطرح، الزام وجود پلت‌فرم مشترک بین قطعه‌سازان و خودروسازان است، اما متاسفانه بحث پلت‌فرم، همکاری همکاران را در پی نداشت و فقط طرحش را در خارج از کشور تهیه و در وزارت صنعت به تصویب رساندیم. وی افزود: اجرای پلت‌فرم جدید به معنی ایجاد تحول در قطعه‌سازی است.