گروه خودرو: در روزهایی که نه صنعت خودروی ایران اوضاع کمی و کیفی چندان مناسبی دارد و نه بازار با رونق خرید و فروش روبه‌رو است، اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور از بروز «بیماری هلندی» در این صنعت خبر می‌دهد و مشکلات خودروسازی کشور را حاصل سرکوب قیمت خودرو می‌داند. ترکان که با «ایسنا» به گفت‌و‌گو پرداخته، در ادامه به مزیت‌های بندر چابهار برای میزبانی از قطب سوم خودروسازی کشور نیز اشاره کرده و از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی این «قطب» خبر داده است.

به گفته ترکان، خودروسازی بزرگ‌ترین صنعت ایران به حساب می‌آید که توسط سیاست‌گذاران ناشی، سرکوب شده است. وی تاکید کرده که در دنیا به ازای هر خودروی تولیدی ۱.۱ نفر شاغل می‌شوند؛ بنابراین وقتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در ایران طی سال ۹۰ ساخته شده، معادل یک میلیون و ۷۷۰ هزار شغل ایجاد شده است. ترکان با تاکید بر اینکه سرکوب صنعت خودرو نتیجه بروز بیماری هلندی در اقتصاد کشور است، به نقش تورم در افزایش قیمت خودرو اشاره کرده است.

به گفته وی، اگر به‌عنوان مثال، قیمت تمام شده‌ یک قطعه خودرو در داخل کشور پنج هزار تومان باشد و قیمت واردات آن هم چهار دلار با احتساب دلار ۱۲۰۰ تومان باشد در کل ۴۸۰۰ تومان تمام می‌شود که تقریبا با قیمت ساخت داخلی برابری می‌کند؛ اما اگر تورم ۲۰درصدی در جامعه اتفاق بیفتد قیمت داخلی که پنج هزار تومان بوده حدود ۲۰ درصد گران‌تر شده و به شش هزار تومان می‌رسد و در صورت ثابت ماندن قیمت ارز، سازنده به این نتیجه می‌رسد که واردات به‌صرفه‌تر است و حالا اگر ۲۰ درصد تورم دوباره به آن اضافه شود آن رقم به ۷۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد؛ با احتساب همه این تورم‌ها به این نتیجه می‌رسیم که فاصله بین قیمت تمام شده کالای داخلی و کالای خارجی مشابه خیلی زیاد شده و در آن زمان شکست تولید داخلی در مقابل واردات اتفاق می‌افتد چون سود در واردات است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در ادامه گفته که وقتی نرخ دلار به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسید، پژو نیز مجبور شد قطعات چینی را که زمانی با دلار یک هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌کرد، با دلار سه هزار و ۶۰۰ تومانی وارد کند و این یعنی پژو باید سه برابر رقم قبلی هزینه کند. با این شرایط، قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند و وقتی دولت اجازه این کار را ندهد، آنجا است که اختلاف و دعوا آغاز می‌شود و می‌گویند خودروسازان داخلی اجحاف می‌کنند.

ترکان در ادامه با اشاره به رفتار نمایندگان در قبال قیمت خودرو نیز تاکید کرده که برخی از نمایندگان مجلس عوام‌پسندانه حرف می‌زنند، اما به اعتقاد من سرکوبی که در صنعت خودرو و قیمت‌گذاری آن شاهد بودیم، خودروسازان را به فلاکت کشاند و نتیجه کار این شده که الان خودروسازان بدهکارند و قیمت فعلی هم برایشان سودی ندارد و وقتی می‌بینند قیمت پایین است، کیفیت را کاهش می‌دهند.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور، اما در مورد راه‌های خروج صنعت خودرو از وضع فعلی نیز تاکید کرده که خودروسازان داخلی باید تولیدات فعلی را در لیست تولیدات میرا قرار دهند و از طرف‌های تجاری خود آخرین مدل‌ها را وارد کرده و به قیمت‌های جهانی بفروشند؛ البته گرفتاری‌های پیچیده، صنایع خودروی ما را زمین‌گیر کرده و آنها بدهکار و مستاصل هستند و دخالت‌های متعدد سیاسی آنها را بیمار کرده است.

ترکان در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان یک مدل صحیح صنعتی را برای تولید خودرو با درصد ساخت داخل قابل قبول در مناطق آزاد، شروع کرد، گفته که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهند بود و کسی نمی‌تواند در کار آن‌ها دخالت کند و خودروساز خصوصی می‌تواند با قیمت خودش کالاهایش را بفروشد.

به گفته ترکان، دو منطقه برای تشکیل قطب سوم مطرح شده که یکی «اروند» و دیگری «چابهار» است و هر کدام مزایای خود را دارند؛ چابهار نقطه‌ای است که دسترسی صادرات به آسیای میانه، افغانستان و پاکستان دارد و اروند دسترسی صادرات به کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و عراق را دارد همچنین اروند از نظر کارگری مزیت دارد، چون نجیب‌ترین کارگران صنعتی ما در اروند هستند. وی در ادامه این را هم گفته که چند شرکت خصوصی با شرکای صنعتی خودشان مذاکره می‌کنند و یکی از طرف‌ها چینی است.

ترکان ادامه داده که رئیس‌جمهور بر صادرات محور بودن قطب سوم تاکید دارد، چون معتقد است اگر کسی صرفا برای بازار ایران تولید کند، خودش را مقید به کیفیت نمی‌داند.