گروه خودرو: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی طی سه ماه ابتدای سال جاری تعداد۳۵۸۲دستگاه خودرو صادر شده است که آمارها حکایت از رشد ۳/ ۶۵ درصدی ارزش دلاری صادرات فصل بهاره دارد.

براساس آمار گمرک در سه ماهه نخست سال جاری خودروسازان داخلی توانستند درآمد ۲۰ میلیون و ۷۹۸ هزار دلاری از محل صادرات خودرو به مقاصد صادراتی کسب کنند، این در حالی است که ارزش دلاری صادرات خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است. بنابراین خودروسازان کشور توانستند بیش از ۶۵ درصد درآمد خود از صادرات را افزایش دهند.به نظر می‌رسد که خودروسازان داخلی با افزایش میزان صادرات خود در سال جاری قصد دارند پیش بینی‌تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال ۹۴ را محقق کنند. در همین راستا بسیاری از کارشناسان نسبت به کاهش تقاضا در بازار داخلی هشدار داده‌اند. با این حال افزایش صادرات خودروسازان نگرانی آنها نسبت به کاهش تقاضا در بازارهای داخلی را کمرنگ می‌کند.

بر این اساس افزایش صادرات طی سه ماهه سال جاری در حالی صورت می‌گیرد که عراق رتبه اول واردات خودرو را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته برخی از خودروسازان نسبت به اظهارنظرهای غیرکارشناسی بعضی از مسوولان در کاهش صادرات محصولات خود انتقاد داشتند و یکی از کشورهای تاثیرپذیر در این زمینه را عراق دانستند. با این حال افزایش آمار صادرات نشان‌دهنده بهتر شدن وضعیت صادرات به این کشور است. براساس آمار گمرک در سه ماهه ابتدایی سال جاری تعداد ۲۴۰۰ دستگاه پژو پارس به ارزش ۱۳ میلیون و ۶۸۰ میلیون دلار، ۶۳۰ دستگاه پراید به ارزش دلاری ۳ میلیون و ۴۶۵ هزار دلار و ۵۵۰ دستگاه تیبا به ارزش دلاری ۳ میلیون ۶۳۰ هزار دلار صادر شده است که عمده‌ترین کشور وارد کننده عراق بوده است. براین اساس، آمارها صادرات به عراق نشان‌دهنده از سرگیری دوباره فروش خودرو در این کشور است.