گروه خودرو: اظهارنظرهای پراکنده برخی از مسوولان شرکت‌های خودروساز حکایت از اصرار این شرکت‌ها به افزایش قیمت خودرو دارد. در همین حال هر چند شورای رقابت با اتمام دوره خود هنوز در انتظار معرفی اعضای جدید است، اما تولید‌کنندگان امید دارند که با معرفی اعضای منتخب بتوانند قیمت‌ها را با توجه به نرخ ارز و تورم موجود افزایش دهند.


پیش از این خودروسازان برای تامین نقدینگی شرکت‌های تابعه خود بنا را بر فروش اموال مازاد، تسهیلات بانکی و افزایش قیمت خودرو گذاشته بودند حال آنکه به‌نظر می‌رسد گزینه افزایش قیمت با توجه به رکود شدید بازار و عدم‌تقاضا از سوی مشتریان پاسخ مناسبی برای تامین نقدینگی خودروسازان نباشد. از سوی دیگر برخی از دست‌اندرکاران بازار معتقدند که خودروسازان با توجه به رکود بازار علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارند، اما از این حربه برای کشاندن مشتریان به بازار استفاده می‌کنند حال آنکه به‌نظر می‌رسد این حربه ناکارآمد تاکنون رغبتی برای حضور مشتریان به بازار خودرو ایجاد نکرده است.


در هر صورت خودروسازان این روزها دل به تشکیل جلسات شورای رقابت بسته‌اند تا شاید بتوانند بار دیگر درصدی بر قیمت خودروها بیفزایند.


در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی که بازار در رکود شدید به‌سر می‌برد اشتباهی جبران‌ناپذیر از سوی تولید‌کنندگان است حال آنکه خودروسازان با کمک وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌توانند مسیرهای دیگری را برای تامین نقدینگی انتخاب کنند که یکی از این مسیرها می‌تواند ایجاد بهره‌وری در این شرکت‌ها باشد.


وی همچنین تاکید می‌کند که هر تغییرات قیمتی با توجه به افزایش توقع مشتریان در دوران پسا تحریم می‌تواند به رکود بازار دامن بزند. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که خودروسازان با توجه به فضای کسب‌و‌کار، نرخ تورم، افزایش قیمت مواد اولیه در ابتدای سال، شاید ناچار به افزایش قیمت باشند، اما این موضوع به ضرر آنها تمام خواهد شد.