گلایه‌های  «رنو» از شرکای داخلی خط تولید انبوه رنو ساندرو در پارس خودرو افتتاح شد
گروه خودرو:در شرایطی که خودروسازان ایرانی رنو را یکی از شرکای قطعی خود ‌دانسته و روی همکاری‌های مشترک با آن حساب کرده‌اند، گویا این خودروساز فرانسوی چندان رضایتی از شرکای ایرانی خود ندارد و به‌دنبال تعریف شیوه جدیدی از همکاری با آنها است. این نارضایتی به حدی است که مدیر امور خاورمیانه رنو در نشست خبری دیروز خود تا می‌توانست، از کم کاری‌ها و بدعهدی‌ها و بی‌پولی‌های خودروسازان ایرانی گفت و اعلام کرد رنو تا پایان سال میلادی جاری، تصمیم جدیدی در مورد همکاری‌های خود با آنها خواهد گرفت. شکوه و گلایه‌های وی در حالی است که خودروسازان ایرانی روی رنو به‌عنوان همکار خارجی خود حساب باز کرده و حتی از همین حالا محصولات مشترک مدنظرشان را نیز تعیین و قرار است به‌زودی زمان عرضه و قیمت آنها را اعلام عمومی کنند.

انتقاد از مگاموتور

یکی از اصلی‌ترین انتقادات دیروز مدیر خاورمیانه رنو، متوجه مگاموتور بود، شرکتی که به گفته پیمان کارگر، نتوانسته عملکرد مناسبی در داخلی‌سازی موتور تندر-90 داشته باشد. وی با بیان اینکه ما از مگاموتور عاجز شده‌ایم، گفت:این شرکت نه داخلی‌سازی موتور تندر-90 را انجام داد و نه تیراژش را بالا برد، از همین رو به آن سه ماه فرصت داده‌ایم تا اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد. کارگر افزود:مگاموتور می‌گوید محدودیت مالی دارد، در حالی که ما نمی‌توانیم به خاطر مشکل آنها، موتور تندر را از خارج وارد کنیم؛ مگاموتور داخلی‌سازی موتور تندر را جدی نگرفته و اگر در این فرصت سه‌ماهه، بخش شمالی این شرکت را به ما نفروشند، مجبوریم محل دیگری را برای تولید این موتور در نظر بگیریم و خودمان آن را اداره کنیم.


ضرورت بهبود خدمات پس از فروش

مدیر امور خاورمیانه رنو اما در بخش دیگری از اظهارات خود، از عملکرد خودروسازان ایرانی در حوزه خدمات پس از فروش (مرتبط با محصولات رنو) انتقاد کرد و گفت: رنو از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش رضایت ندارد و این شرایط باید تغییر کند؛ نمایندگی‌ها به مشتریان می‌گویند قطعه نیست، در حالی که هست، منتها آنها نمی‌خرند و عرضه نمی‌کنند. کارگر ادامه داد: خودروسازان ایرانی می‌گویند برای خرید قطعات پول ندارند، در حالی که ضعف مالی آنها نباید در خدمات پس از فروش رنو مشکل ایجاد کند. کارگر این را هم گفت که رنو در شیوه جدید همکاری‌ با شرکای ایرانی، نخواهد گذاشت مشتریان برای دریافت محصولات این شرکت (رنو) معطل بمانند. به گفته وی، رنو از اوایل سال آینده میلادی، تعاریف جدیدی را در شراکت خود با خودروسازان ایرانی در نظر می‌گیرد.


پارس‌خودرو را می‌خواهیم، نمی‌دهند

رنویی‌ها اما در حالی قصد خرید پارس‌خودرو را دارند که ظاهرا مالک پارس‌خودرو حاضر نیست تمام سهام این شرکت را بفروشد و رنو نیز زیر بار این موضوع نمی‌رود. آن‌طور که کارگر در نشست خبری دیروز عنوان کرد، رنو برای تولید محصولات جدید خود در ایران به چهار کارخانه جدید نیازمند است، در حالی که ایران خودرو و سایپا می‌گویند برای تولید این خودروها پول ندارند. وی با تاکید بر اینکه خودروسازان ایرانی قطعه می‌گیرند و پولش را نمی‌دهند، گفت: وقتی آنها برای تولید محصولات جدید پول ندارند، رنو مجبور است خودش سرمایه‌‌گذاری لازم را در این مورد انجام دهد و در این راستا با آنکه پیشنهاد خرید پارس‌خودرو را داده ایم، اما حاضر به فروش آن نیستند. به گفته کارگر، رنو یا تمام سهام پارس‌خودرو را می‌خرد یا اینکه در خطوط تولید این شرکت برای تولید محصولات جدیدش سرمایه‌‌گذاری خواهد کرد.


تندر ارزان نمی‌شود

مدیر خاورمیانه رنو در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آغاز تولید انبوه «ساندرو» در پارس‌خودرو گفت: طی صحبتی که با پارس‌خودرو انجام داده ایم، برای ساندرو با دنده معمولی، قیمتی بین ۴۰ تا ۴۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده و به‌نظرم ۴۳ میلیون تومان قیمت مناسب‌تری است؛ زیرا در غیر این صورت با ضرر مواجه خواهیم شد. به گفته کارگر، قیمت مدل اتومات ساندرو نیز بین ۴۷ تا ۴۹ میلیون تومان پیشنهاد شده که امیدواریم با وجود تورم موجود، بتوانیم این قیمت را حفظ کنیم. وی همچنین در ادامه به قیمت تندر-۹۰ نیز گریزی زد و تاکید کرد که قیمت این خودرو کاهش نخواهد یافت و نهایت هنرمان این است که نگذاریم بیشتر از این گران شود.


خودرو ارزان رنو می‌آید

اما در شرایطی که گفته می‌شود رنو قصد آوردن محصولی جدید را به‌عنوان جایگزین پراید در ایران دارد، کارگر تاکید کرد که عرضه این محصول زمان می‌برد و به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. وی گفت: این خودرو «کوئید» نام دارد و در حال حاضر پیش فروش آن با داخلی‌سازی 97 درصدی در هند آغاز شده و برنامه داریم تا آن را در بازار ایران نیز عرضه کنیم. به گفته کارگر، رنو برای عرضه «کوئید» در ایران، باید تغییراتی در این محصول ایجاد و استانداردهایش را ارتقا بدهد و از همین رو ورود آن به بازار، دو سال زمان نیاز دارد. وی تاکید کرد که شرط تولید «کوئید» در ایران خودرو و سایپا، قیمت و کیفیت است، چه آنکه هر یک از این دو شرکت بتوانند کوئید را ارزان‌تر و با کیفیت‌تر تولید کند، این محصول را به آن خواهیم داد.