خودنمایی خودروهای آینده در نمایشگاه توکیو
گروه اقتصاد بین‌الملل: امسال خودروسازان سراسر جهان خودروهای مربوط به آینده را در نمایشگاه خودرو توکیو در معرض نمایش می‌گذارند. چهل‌وچهارمین دوره نمایشگاه خودرو توکیو که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، امروز پنج‌شنبه افتتاح می‌شود، اما طی چند هفته گذشته خودروسازان جزئیاتی درمورد خودروهایی که در این نمایشگاه رونمایی می‌شوند، فاش کرده‌اند.


شعار این نمایشگاه«قلب‌تان به تپش خواهد افتاد» است. این نمایشگاه قرار است به بهترین نمایشگاه تکنولوژی خودرویی جهان تبدیل شود. نمایشگاه توکیو یک نمایشگاه کامل است و خودروهای سواری، خودروهای تجاری، موتور سیکلت، اتاق‌خودرو، بدنه خودرو، قطعات، ماشین‌آلات و ابزار تولید خودرو و خدمات مربوط به خودرو در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. در این نمایشگاه 160 غرفه از 11 کشور حضور دارند.

با توجه به آنچه که تاکنون فاش شده است، بسیاری از خودروسازان تکنولوژی خودروهای خودران و خودروهایی با بهره‌وری بهتر سوخت را به این نمایشگاه آورده‌اند، اما برخی شرکت‌های خودروساز از این نمایشگاه به‌عنوان فرصتی برای به نمایش گذاشتن خودروهای عجیب و غریب و دارای تکنولوژی‌های پیچیده خود استفاده می‌کنند. مثل خودروهای هوشمندی که می‌توانند عکس سلفی بگیرند و ون‌هایی که به اتاق استراحت شخصی تبدیل می‌شوند. در اینجا خودروهای مربوط به آینده که در نمایشگاه خودروی توکیو 2015 به نمایش درمی‌آیند، معرفی می‌شوند:

میتسوبیشی از خودروی شبیه به اتومبیل بتمن(بت‌موبیل) رونمایی می‌کند. این خودروساز ژاپنی از خودروی جدید «امیرای اکس‌داس» رونمایی می‌کند. این خودرو مجهز به همه انواع تکنولوژی‌های ایمنی است. برای رانندگان مبتدی، یک دوربین درون این خودرو نصب شده است که تشخیص می‌دهد راننده به کجا نگاه می‌کند بنابراین زمانی که حواس راننده پرت می‌شود، می‌تواند کمک‌های پیش‌بینانه ارائه دهد و امنیت رانندگی را حفظ کند. همچنین یک سیستم سه‌بعدی‌ بنام هاد، نزدیک شدن اشیا را به راننده نشان می‌دهد و هماهنگ با حرکت راننده حرکت می‌کند تا همواره در میدان دید راننده باشد. سیستم‌های نمایشگر فرانماست که اطلاعات را در جلوی دید راننده قرار می‌دهد بدون اینکه راننده مجبور باشد جای دیگری را نگاه کند.

میتسوبیشی همچنین از شاسی‌بلند تمام برقی خود رونمایی می‌کند. خودروی ایی‌اکس کانسپت میتسوبیشی یک شاسی‌بلند تمام برقی است که به ادعای این خودروساز می‌تواند با یک بار شارژ مسافت 248 مایل را طی کند. این خودرو دارای ویژگی نیمه خودکار شامل پارک خودکار و سیستم دستیار رانندگی در بزرگراه‌هاست. در این خودرو چندین دوربین، جایگزین آینه‌های کنار و آینه عقب شده‌اند.

خودروی نیسان«تیئتر فور دیز» برای نسل جوان ساخته شده است. این خودروی کامپکت که «تیئتر فور دیز» نامیده می‌شود، اساسا شبیه به یک گوشی هوشمند غول‌پیکر است. این خودروساز ژاپنی اوایل این ماه فاش کرد در داخل این خودرو نمایشگرهای ال ای‌ ‌دی نصب شده است به نحوی که دسترسی سرنشینان به شبکه اینترنت هرگز قطع نخواهد شد. این خودرو همچنین مجهز به دوربین‌هایی است که سرنشینان به وسیله آنها می‌توانند عکس سلفی بگیرند. با توجه به اینکه تقریبا کل داخل خودرو، ازجمله صندلی‌ها، داشبورد و جاسری صندلی‌ها در اصل صفحه نمایش هستند، فضای داخلی خودرو می‌تواند فورا براساس سوژه‌های مختلف تغییر کند. در این خودرو تمام برقی سیستم کنترل صدا به کار رفته است؛ به‌طوری‌که ضبط یا سیستم خنک‌کننده خودرو با این سیستم کار می‌کند.

تویوتا از خودرو شهری عجیب‌الظاهر هیدروژنی خود رونمایی می‌کند. خودروی کانسپت اف‌سی‌وی پلاس تویوتا خودرویی برای آینده است که از سوخت هیدروژنی استفاده می‌کند. می‌توان گفت این خودرو در اصل یک خودروی کانسپت است، اما بعید است این خودرو در آینده نزدیک برای استفاده مشتریان تولید شود. با این وجود این خودرو دارای ویژگی‌های بسیار جالبی است که نشان‌دهنده دیدگاه تویوتا از خودروهای سازگار با محیط زیست در دوران آینده است. این خودرو می‌تواند از هیدروژن ذخیره شده در باک و همچنین هیدروژن ذخیره شده در خارج از خودرو، برق تولید کند. این خودرو از قابلیت شارژ بی‌سیم برخوردار است؛ بنابراین می‌تواند سوخت خود را با دیگر خودروها یا با زیرساخت‌های محلی تقسیم کند.

خودروی«واندر استند» هوندا شبیه به یک میز ایستاده خودرویی است. هوندا در نمایشگاه توکیو خودروهای شخصی بسیاری را به نمایش می‌گذارد که یکی از آنها خودرو‌مینی به نام «واندر استند» است.

این خودرو که ظاهر عجیبی دارد به راننده امکان می‌دهد در حالت ایستاده رانندگی کند. راننده به جای فرمان از وسیله‌ای شبیه به فرمان هواپیما استفاده می‌کند. در این خودرو، اطلاعات روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند.

هوندا همچنین از یک اسکوتر چهار چرخ رونمایی می‌کند. هوندا جزئیات زیادی درباره این اسکوتر که «واندر واکر» نام دارد منتشر نکرده است، اما می‌توان گفت که این وسیله نقلیه اسکوتری است که یک صفحه نمایش شبیه به تبلت دارد که نمایش بصری از مسیر حرکت ارائه می‌دهد. خودرو سوزوکی ایرتریزر که به اتاق استراحت تبدیل می‌شود. یکی از خودروهای کانسپت سوزوکی یک مینی ون است که به یک اتاق استراحت شخصی تغییر شکل می‌دهد. این ون سه ردیف صندلی دارد که زمانی که خودرو پارک است در جهت‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون تنظیم می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توان صندلی‌ها را در «حالت ریلکسیشن» قرار داد. در این حالت صندلی‌ها رو‌به‌روی هم قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان صندلی‌ها را در «حالت استراحت» قرار داد که در این حالت صندلی‌ها به شکل کاناپه ال شکل می‌شوند. در این خودرو یک صفحه نمایش کار گذاشته شده است که به تبلت و گوشی هوشمند متصل می‌شود.

نمایشگاه خودروی توکیو تا هشتم نوامبر دایر خواهد بود.