گروه جهان: حمله هوایی کنیا به سومالی دست‌کم باعث کشته شدن ۵۲ نفر از اعضای سازمان تروریستی الشباب شد. در این حمله مغز اطلاعاتی این گروه هم کشته شد. با این حال، الشباب هر گونه حمله را رد کرده و برخی مقام‌های دولت سومالی نسبت به کشته شدن مغز اطلاعاتی الشباب تردیدهایی مطرح کرده‌اند. به گفته وزیر دفاع کنیا، این حمله اوایل ماه جاری اردوگاهی را هدف گرفت که «امنیه» - بازوی اطلاعاتی الشباب- نامیده می‌شد. به گزارش سی‌ان‌ان در این اردوگاه ۸۰ شبه نظامی در حال آموزش بودند. «مها محمد کاراته» که به «مهات کاراته» معروف بود همراه با ۱۰ فرمانده میانی الشباب و ۴۲ شبه‌نظامی دیگر کشته شد. به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دفاع کنیا می‌گوید: «مهات کاراته در مراسم فارغ‌التحصیلی اعضای شبه نظامی این گروه حاضر شده بود» که هدف حمله قرار گرفت. بنیاد آمریکایی «پاداش برای عدالت» همراه با وزارت خارجه آمریکا «۵ میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود» اعلام کرده‌اند.

جانی 5 میلیون دلاری

بنیاد آمریکایی «پاداش برای عدالت» در شرح حال این تروریست آمریکایی می‌نویسد: «مهات کاراته موسوم به عبدالرحمان محمد وارسامه نقش مهمی را در شاخه امنیتی الشباب ایفا می‌کرد. این شاخه مسوولیت ترورها و تهاجم به دانشگاه گاریسا را در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۵ که موجب مرگ ۱۵۰ نفر شد، برعهده داشت. بسیاری از آنها دانشجو بودند. شاخه اطلاعاتی و امنیتی الشباب در اجرای حملات انتحاری و ترورها در سومالی، کنیا و سایر کشورهای منطقه تلاش می‌کند و برای عملیات تروریستی الشباب در سرتاسر شاخ آفریقا حمایت و کمک‌های لجستیکی فراهم می‌کند» گمان می‌رود که کاراته در هنگام مرگ چهل ساله بوده باشد. این جانی تروریست نقش مهمی در کشتارهای سربازان کنیایی در «العِد» داشته است.


ادعاهای ضد و نقیض

اگرچه وزارت دفاع کنیا سخن از مرگ مغز اطلاعاتی الشباب به میان آورده اما ایستگاه رادیویی این گروه به نام «رادیو آندلس» هدف قرار دادن مواضع این گروه از سوی نیروهای دولتی را رد کرده است. این رادیوی وابسته به الشباب در خبری می‌گوید: «هدف دولت کنیا منحرف کردن توجه از «العِد» است که در آنجا صدها سرباز کنیایی کشته شدند.» همچنین یک حمله انتحاری دیگر از سوی این گروه پایگاه اتحادیه آفریقا را در ماه ژانویه هدف قرار داده بود. با این حال، یک مقام اطلاعاتی سومالی به سی‌ان‌ان می‌گوید که باور نداریم کاراته کشته شده باشد. آنها همچنین بر خلاف وزارت دفاع کنیا می‌گویند «برنامه آموزشی امنیه هرگز این تعداد نیرو را یک‌جا گرد نیاورده و‌آموزش نمی‌دهد.» مقام‌های اطلاعاتی سومالی می‌گویند: نیروهای الشباب برای پنهان ماندن و جان به در بردن، روش‌های اطلاعاتی- امنیتی فراوانی به‌کار می‌گیرند.


کشتارهای الشباب

الشباب در دو سال گذشته در مورد حمله به کنیا هشدار داده بود. این هشدار به واسطه شرکت ارتش کنیا در حمله نیروهای سازمان ملل به سومالی انجام شده است. حمله نیروهای سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ منجر به کاهش نفوذ الشباب در سومالی شد. الشباب و القاعده در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که با یکدیگر متحد شده‌اند و «مختار ابوزبیر» رهبر الشباب اعلام کرد که در عملیات‌های بین‌المللی القاعده شرکت می‌کند. حمله به تاسیسات متعلق به اسرائیل در شهر مومباسا در سال ۲۰۰۲ میلادی و تلاش برای حمله به هواپیمای حامل گردشگران اسرائیلی نیز به احتمال زیاد توسط نیروهای القاعده در سومالی انجام شده‌اند. پیش از حمله نیروهای آفریقایی و سازمان ملل به سومالی، الشباب عمده درآمد خود را از طریق اعمال مالیات و اخذ عوارض در بنادر و فرودگاه‌ها به دست می‌آورد و اعلام شده که پیش از سال ۲۰۱۱ الشباب سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت. اما با از دست دادن کنترل موگادیشو و کیسمایو، بخش قابل‌توجهی از این درآمد قطع شد. به گزارش سی‌ان‌ان، الشباب یک گروه چریکی در سومالی است که به دنبال اجرای شریعت در این کشور است. این گروه هرگونه حمله به مواضع خود از سوی هر کشوری را در موقع مقتضی با حمله‌ای تروریستی پاسخ خواهد داد.