گروه جهان:‌انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به روزهای حساس خود رسیده است. قدم به قدم نامزدها به روزهای حساس خود نزدیک می‌شوند. روزهایی که ممکن است به ریزش آرای برخی نامزدها و کناره‌گیری آنها از ادامه مسیر منجر شود.

روز گذشته در نوادا انتخابات دموکرات‌ها برگزار شد و انتخابات جمهوری‌خواهان در کارولینای‌جنوبی. این روند در روز ۲۳ فوریه بر عکس خواهد شد و جمهوری‌خواهان به نوادا خواهند رفت و در ۲۷ فوریه نیز دموکرات‌ها به کارولینای جنوبی خواهند رفت. در نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات در کارولینای جنوبی اختلافات بین نفر اول و دوم به طرز فوق‌العاده‌ای کاسته شد، برای همین برخی می‌گویند نتایج در انتخابات بیست فوریه ممکن است نزدیک به هم باشد. در آخرین نظرسنجی‌ها، در حالی که ترامپ با اختلاف ۱۶ درصدی از کروز بالاتر قرار داشت، یک روز پیش از برگزاری انتخابات به اختلاف ۵ درصدی رسید و زنگ خطر برای مرد ۷ میلیارد دلاری به صدا در آمد.

براساس این نظرسنجی ترامپ با ۲۸ درصد در رتبه اول نظرسنجی‌های کارولینای‌جنوبی قرار دارد و پس از او کروز با ۲۳ و روبیو با ۱۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته حائز اهمیت در این جابه‌جایی‌ها فاصله گرفتن کروز از روبیو است. این دو در هفته گذشته با ۱۷ درصد به‌طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفته بودند. جب بوش نفر چهارم این نظرسنجی‌ها نیز بالاخره توانست از شر ارقام تک رقمی خلاص شود و با افزایش ۴ درصدی با ۱۳درصد آرا در رتبه چهارم و بالاتر از کسیچ و کارسون قرار گیرد. در میان دموکرات‌ها نیز که قرار است در ۲۷ فوریه رقابت کنند، هیلاری کلینتون با اختلاف قابل توجهی در نظرسنجی «‌BC» بالا است. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته هیلاری کلینتون با ۶۰ درصد در رتبه اول قرار دارد و سندرز با ۳۲درصد در رتبه بعدی جاخوش کرده است. در تفکیک این نظرسنجی یک شگفتی رخ داده و مشخص شده است هیلاری کلینتون در نزد آمریکایی-آفریقایی‌ها مقبولیت بیشتری دارد. در این نظرسنجی سیاهان آمریکایی ۶۸ درصد گفته‌اند به هیلاری کلینتون رای خواهند داد و تنها ۲۱ درصد به برنی سندرز، سناتور ورمونت ابراز تمایل کرده‌اند.

این در حالی است که برنی سندرز در میان سفیدها ۵۱ درصد مقبولیت دارد و هیلاری کلینتون با ۴۶ درصد پشت‌سر او قرار دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: هیلاری کلینتون قصد ندارد تا در انتخابات کارولینای جنوبی و نوادا بازی را به برنی سندرز واگذار کند. برنی سندرز هم به نیویورک‌تایمز گفته است قصد ندارد به سادگی میدان را به هیلاری کلینتون واگذار کند. او در درجه نخست از رای‌دهندگان خواسته است در انتخابات ۲۰نوامبر در نوادا حضور فعالی داشته باشند. سندرز حضور مردم را زنده بودن دموکراسی در ایالات‌متحده می‌داند و اعلام می‌کند نوادا جایی است که دموکراسی را در روز انتخابات نشان خواهد داد. در جبهه جمهوری‌خواهان نیز تد کروز با کم کردن فاصله خود با دونالد ترامپ قصد دارد خاطره خوش آیووا را تکرار کند. او در این رقابت توانست دونالد ترامپ را پس از مدت‌ها به زیر بکشد و در رتبه نخست انتخابات درون حزبی قرار بگیرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: کروز مانند انتخابات آیووا بر روی رای اوانجلیکاها حساب باز کرده است. اگر وی بتواند در روز انتخابات، اوانجلیکاها را متحد کند، ممکن است بر رقیب دیرینه خود پیروز شود. کروز در کارولینای جنوبی دو رقیب مهم در پیش‌روی خود دارد؛ ابتدا ترامپ و سپس روبیو. در نظرسنجی‌ها کروز توانسته فاصله خود را با روبیو افزایش بدهد اما ممکن است که این فاصله در روز انتخابات کمتر شود. کروز امیدوار است با درگیری لفظی به‌وجود آمده بین پاپ و دونالد ترامپ آرای وی در روز رای‌گیری کاهش پیدا کند. هرچند که وزن کاتولیک‌ها میان جمهوری‌خواهان بالا نیست اما امیدوار است مذهبی‌ها به وی رای دهند. تد کروز یکی از شاخص‌ترین نمایندگان تی‌پارتی است. تی‌پارتی را عده‌ای تندروی مسیحی تشکیل می‌دهند که پیش‌تر حمایت خود را از تد کروز اعلام کرده بودند.