کاهش رشد بودجه نظامی چین

گروه جهان: سال جاری بودجه دفاعی چین احتمالا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ می‌رسد و این به‌دلیل کاهش سرعت رشد اقتصاد است که آن‌گونه که انتظار می‌رفت بالا نبود. به گزارش رویترز، فو یینگ، سخنگوی پارلمان چین اعلام کرد: بودجه دفاعی این کشور قرار است فقط ۸-۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یابد. او در کنفرانس خبری با خبرنگاران اعلام کرد که امروز رقم دقیق بودجه نظامی چین با تقدیم پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۱۶ به کنگره ملی خلق این کشور مشخص شود. این اولین افزایش دو رقمی بودجه از سال ۲۰۱۰ است.

آن زمان هم بودجه ارتش رشدی 5/ 7 درصدی داشت. فو یینگ روز گذشته گفت که بودجه نظامی چین برای سال‌جاری میلادی مجددا قرار است افزایش یابد اما نرخ رشد این بودجه برای امسال به نسبت سال گذشته میلادی پایین‌تر است و این به‌دلیل کاهش سرعت رشد اقتصادی است. سال گذشته میلادی بودجه نظامی چین به 1/ 10 درصد رسید یعنی به حدود 9/ 886 میلیارد یوان معادل 39/ 135 میلیارد دلار رسید که باز هم ربعی از بودجه ارتش آمریکا است. این میزان نرخ رشد کمترین میزان در پنج سال گذشته بود. در سال 2014 بودجه نظامی چین به نسبت سال قبل از آن 2/ 12 افزایش پیدا کرده و به 132 میلیارد دلار رسید که دومین بودجه نظامی در جهان بعد از آمریکا بود. بودجه دفاعی آمریکا برای سال 2016 رقمی حدود 573 میلیارد دلار است. رهبران چین معمولا نوسازی ارتش را با پیوند دادن هزینه‌های دفاعی به نرخ رشد داخلی ربط می‌دهند. اما رشد 9/ 6 درصدی سال گذشته کمترین نرخ در 25 سال گذشته بود و انتظار کاهش بیشتری هم در سال 2016 می‌رود.

«بونجی اوبارا»، از اندیشکده‌ای در ژاپن می‌گوید: «یک دلیل ساده برای کاهش رقم بودجه این است که رسیدن و حفظ رشد دورقمی اکنون سخت است.» این تحلیلگر ژاپنی می‌افزاید: «دلیل دیگر این است که برنامه ضد فساد در چین پول کمتری مکیده و هزینه‌ها کارآمدتر شده است.» اشاره او به تلاش‌های سخت‌کوشانه رئیس‌جمهوری چین است که به دنبال ریشه‌کن کردن رشوه است. در واقع، می‌توان مدعی شد که یک سر این کاهش هزینه به مسائل مربوط به فساد و مبارزه با فساد باز‌می‌گردد. انتظار گسترده‌ای در ارتش و محافل دیپلماتیک می‌رفت که بودجه دفاعی با کاهش افزایش مواجه شود. « فو یینگ» می‌گوید؛ بودجه مبتنی است بر نیازهای ملی چین، وضعیت اقتصادی و عملکرد درآمدهای مالی این کشور.

به گزارش رویترز، چین بارها به‌دلیل عدم شفافیت در هزینه‌های دفاعی و نیات خود مورد انتقاد قرار گرفته شده است. در هر حال، نوسان در هزینه‌های دفاعی چین سر و صدای همسایگان این کشور را هم در آورده است. منتقدان سیاست‌های دفاعی چین افزایش قدرت نظامی این کشور را تهدیدی برای خود می‌دانند. به گزارش رویترز، وزیر دفاع ژاپن می‌گوید: «چین باید شفافیت داشته باشد و نحوه هزینه‌کرد بودجه نظامی - دفاعی خود را برای جامعه بین‌الملل توضیح دهد.» این مقام ژاپنی می‌افزاید: «مهم است که چین توازن منطقه‌ای را بر هم نزند و در اندیشه کمک به ثبات بین‌المللی باشد.» افزایش قدرت نظامی چین به یک دلیل دیگر باعث نگرانی در منطقه شده است. این نگرانی آنجا نمود بیشتری می‌یابد که اژدهای زرد به دنبال مانور بر سر کنترل دریای جنوبی چین است. این کشور اقدام به ساخت فرودگاه و استقرار موشک در این جزیره کرده و اعتراض ژاپن، فیلیپین و کشورهای دیگر را برانگیخته است. اوبارا می‌گوید: «چین با کاهش هزینه‌های نظامی خود به سطحی که همتراز با رشد اقتصادی است می‌تواند از شدت انتقادات در داخل و خارج بکاهد.» رویترز می‌افزاید: شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، بنا دارد ارتش آزادی‌بخش خلق را نوسازی کرده و ۳۰۰ هزار شغل را کاهش دهد و زیرساخت‌های فرماندهی این کشور را که بازمانده از دوران جنگ سرد است اصلاح کند. با این حال، این اصلاحات با مخالفت سربازان و افسرانی مواجه شده که نگران مسائل امنیتی بوده‌اند.