لغو سفر نتانیاهو به آمریکا
گروه جهان: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد دیدار با پرزیدنت اوباما را رد کرد. گفته می‌شود این اقدام پاسخ تند کاخ سفید را در پی داشت و نشان از روابط پر تنش میان طرفین دارد. نتانیاهو سفر خود به واشنگتن را که قرار بود 18 مارس (28 اسفند) انجام شود، لغو کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما به یک نشست دوجانبه میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا چشم دوخته بودیم اما با شنیدن خبر لغو سفر نتانیاهو به جای قبول دعوت غافلگیر شدیم.» به گزارش گاردین، تصمیم ناگهانی نتانیاهو برای لغو سفر به واشنگتن مقام‌های کاخ سفید را در حالتی از شوک فرو برده است. آنها می‌گویند لغو این سفر را از طریق رسانه‌ها شنیده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی اما توپ را به زمین آمریکا انداخته‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید عدم توانایی آمریکا برای هماهنگی با جدول زمان‌بندی‌های نتانیاهو درست نیست. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که نتانیاهو قصد داشت در کنفرانس آیپک در واشنگتن با اوباما دیدار و درباره کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل صحبت کند اما حضور اوباما در کنفرانسی در کوبا موجب لغو سفر نتانیاهو شد. با این حال، این لغو سفر پیامی در خود نهفته دارد. گاردین می‌نویسد: «تنش اخیر میان نتانیاهو و اوباما- که این روابط پرتنش فقط محدود به ایران نیست- از پیش از سفر جو بایدن به اسرائیل شروع شد آنگاه که کمک نظامی آمریکا به این کشور قرار بود در دستور کار قرار بگیرد.»

به گزارش گاردین، نتانیاهو انتظار داشت که در ماه مارس با اوباما دیدار کند که همزمان می‌شد با اجلاس سالانه گروه‌های حامی اسرائیل در آمریکا. کاخ سفید می‌گوید اسرائیل دو تاریخ برای این دیدار اعلام کرده بود و آمریکا پیشنهاد دیدار در یکی از این تاریخ‌ها را پذیرفته بود. به گزارش گاردین، سرمنشأ تنش‌های این دو متحد قدیمی «دنبال کردن و سپس اجرایی کردن توافق هسته‌ای با ایران» بود. بیانیه‌ای که بعدا از سوی دفتر نتانیاهو اعلام شد دال بر این بود که اگرچه نتانیاهو «از اشتیاق اوباما برای دیدار با وی سپاسگزار است» اما بی‌بی تصمیم گرفته «در این زمان به واشنگتن نرود زیرا رقابت‌های انتخاباتی در اوج خود قرار دارد.» در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده که مخالفت دائمی بر سر میزان کمک‌های دفاعی جدید نیز مولفه دیگری برای تعویق این سفر است. به گزارش سایت اسرائیلی گلوبز، بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شامل خرید جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکاست. همچنین گفته می‌شود وزارت جنگ این رژیم به دنبال افزایش ۶۱ درصدی بسته کمک‌های مالی سالانه آمریکا نیز هست به‌طوری که طبق این درخواست کمک ۱/ ۳ میلیارد دلاری سالانه آمریکا به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. بر خلاف گزارش این رسانه اسرائیلی، روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد آمریکا پیشنهاد داده طی یک دهه میزان کمک‌های نظامی اش به اسرائیل به ۵ میلیارد دلار برسد اما این رژیم خواستار افزایش آن به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است. این گزارش می‌افزاید؛ رفتارهای خارج از عرف نتانیاهو سابقه دارد. سال گذشته، وقتی نتانیاهو به آمریکا رفت بدون اطلاع قبلی و مشورت با رئیس‌جمهور این کشور در جلسه کنگره سخنرانی کرد. به همین دلیل، کاخ سفید او را به تخلف از پروتکل‌های دیپلماتیک متهم کرد.

نتانیاهو در نشست کنگره سعی در اقناع نمایندگان برای رد توافق هسته‌ای با ایران داشت. اسرائیل معتقد است این توافق راه را برای نفوذ بیشتر ایران در منطقه باز کرده است. کاخ سفید برای کاستن از نگرانی‌های اسرائیل و فائق آمدن بر تنش‌های دو طرف اعلام کرد که روی بسته کمکی ۱۰ ساله دفاعی به این رژیم کار می‌کند. کمک سالانه ۱/ ۳ میلیارد دلاری نمی‌تواند اشتهای سیری ناپذیر این رژیم را برآورده کند. به همین دلیل مقام‌های این رژیم اعلام کرده‌اند امیدوارند کمک‌های سخاوتمندانه‌تری نسبت به کمک‌های فعلی دریافت کنند. به همین دلیل منتظرند تا دوره رئیس‌جمهور فعلی به اتمام برسد تا در دوره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بتوانند امتیازاتی با شرایط بهتر به دست آورند.

منابع آگاه در اسرائیل و آمریکا اعلام کردند که طرفین اختلافات شدید خود بر سر توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کنار گذاشته‌اند و در حال بحث و رایزنی درباره بسته کمک‌های امنیتی طولانی مدت جدیدی هستند که کاخ سفید با هدف حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه به آن ارائه می‌دهد. سران این رژیم در لیست پیشنهادی خود برای کمک‌های نظامی جدید آمریکا خواستار دریافت جنگنده‌های «وی ۲۲ اوسپری» شده است. برخی منابع می‌گویند کاخ سفید در توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها در تمامی سطوح سه گانه برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی (سامانه مقابله با موشک‌های کوتاه برد موسوم به «گنبد آهنین»، سامانه مقابله با موشک‌های میان برد موسوم به «فلاخن داوود» و سامانه مقابله با موشک‌های دور برد موسوم به «سهم») مشارکت داشته است.

براساس اطلاعات اداره مرکزی آمار اسرائیل و نشریه اقتصادی مارکر (The Marker) وابسته به روزنامه هاآرتص، تاکید دو طرف برتوسعه روابط نظامی است. اسرائیل در پرتو رابطه با آمریکا منافع نظامی بی‌شماری به دست آورده است به‌گونه‌ای که گفته می‌شود بودجه نظامی این رژیم از ۸۸/ ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به حدود ۱۸ میلیارد دلار در پایان ۲۰۱۳ رسید. دولت سابق آمریکا به ریاست جورج بوش با کابینه وقت اسرائیل توافق‌نامه‌ای را امضا کرد که براساس آن برنامه کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل در طول ۱۰ سال به ارزش ۳۰ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب میزان کمک‌های نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل به‌صورت تدریجی از ۵۵/ ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۱/ ۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت. با این حال، اسرائیل به این راضی نشده و خواستار افزایش کمک‌ها به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار شده است. اسرائیل از مناسبات نظامی و هم‌پیمانی استراتژیک خود با آمریکا از طریق کمک‌های نظامی مستقیم و تجهیز اسرائیل به تجهیزات پیشرفته نظامی بدون دریافت هزینه‌های نقدی آن یا از طریق همکاری‌های دوجانبه در زمینه تکنولوژی نظامی یا از طریق فروش پیشرفته‌ترین تجهیزات به اسرائیل استفاده می‌کند، ‌تجهیزاتی که معمولا آنها را به سایر کشورهای منطقه نمی‌فروشد. اسرائیل در زمینه انتقال تسلیحات نیز از سه طریق از کمک‌های آمریکا بهره‌مند می‌شد، اول: برنامه فروش تجهیزات نظامی به خارج. دوم: برنامه فروش مستقیم تجاری. سوم: فروش قطعات اضافی در صنایع دفاعی. کثرت توافق‌نامه‌های موجود بین دو طرف باعث شد اسرائیل بعد از جنگ جهانی دوم به بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های آمریکا تبدیل شود؛ آماری که نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در این راستا منتشر کرده، نشان می‌دهد که اسرائیل طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۲ هزینه‌ای بالغ بر ۶/ ۱ تریلیون دلار به آمریکا تحمیل کرده است. حمایت‌های نظامی آمریکا از اسرائیل به‌گونه‌ای است که ۵/ ۱ درصد از تولید ناخالص ملی در سرزمین‌های اشغالی و ۴ درصد از بودجه کابینه اسرائیل و ۲۴ درصد از هزینه‌های امنیتی اسرائیل را تامین می‌کند.

با این حال، «باراک دیوید»، خبرنگار روزنامه هاآرتص تصریح کرد که مقامات بلندپایه کاخ سفید و دولت باراک اوباما تاکید کرده‌اند که ۵۰ درصد از مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به کشورهای مختلف در اختیار این رژیم قرار می‌گیرد. گفته می‌شود در سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی او با مقامات بلندپایه این رژیم نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و به نظر می‌رسد که در این دیدارها بسته کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو نیز مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی در حالی از روز گذشته شروع شد که موج ۵ ماهه خشونت در سرزمین‌های اسرائیل و فلسطین افزایش یافته و باعث کشته شدن ۱۸۱ فلسطینی و ۲۸ اسرائیلی شده است.