گروه اقتصاد بین‌الملل: مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک اعلام کرد به‌طور مستقل در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت نمی‌کند، زیرا نگران است که این اقدام احتمال راهیابی دونالد ترامپ یا تد کروز از حزب جمهوری‌خواه به کاخ سفید را افزایش دهد.

این میلیاردر صاحب نفوذ که سیاست‌های مالی سازگار با کسب‌وکار را با دیدگاه‌های لیبرال در مسائل مربوط به کنترل حمل اسلحه و دیگر موضوعات تلفیق کرده است، به‌طور بالقوه می‌تواند به رای‌دهندگان میانه‌رو متوسل شود. اما بلومبرگ ۷۴ ساله می‌گوید به این نتیجه رسیده است که در رقابتی سه نفری بعید است که کاندیدایی بتواند اکثریت مطلق را به دست آورد. بنابراین انتخاب رئیس‌جمهوری به عهده مجلس نمایندگان گذاشته می‌شود و چون مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، احتمالا کاخ سفید در دستان ترامپ یا کروز قرار خواهد گرفت.

در سال ۱۸۲۴ در دهمین دوره انتخابات آمریکا چنین اتفاقی رخ داد و چون نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق را به دست آورند، مجلس نمایندگان براساس قانون اساسی آمریکا رئیس‌جمهوری را انتخاب کرد. در آن زمان برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکا اندرو جکسون که بیشترین آرای الکترال را کسب کرده بود، به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب نشد. بلومبرگ در وب‌سایت«بلومبرگ ویو» که بخشی از امپراتوری رسانه‌ای او است، نوشت: «من نمی‌توانم با وجدان راحت چنین ریسکی را بپذیرم.»

این در شرایطی است که بلومبرگ هیچ‌گاه چندان مورد علاقه رای‌دهندگان نبوده است. براساس نظرسنجی انجام شده از طرف رویترز، تنها ۱۲ درصد از رای‌دهندگان احتمالی گفته‌اند در رقابت سه نفری بین هیلاری کلینتون از حزب دموکرات، ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و بلومبرگ، از بلومبرگ حمایت خواهند کرد. ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند از کلینتون حمایت می‌کنند و ۳۱ درصد حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند. این نظرسنجی از ۱۶۹۵ نفر از رای‌دهندگان احتمالی صورت گرفته است و بازه مورد قبول آن ۳ درصد است.

بلومبرگ می‌گوید: ترامپ از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که بردباری مذهبی را ضعیف و امنیت ملی را تهدید می‌کند. ترامپ در رقابت‌های درون حزبی آمریکا برای کسب نامزدنهایی حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است. ترامپ خواستار ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، بازگرداندن مهاجران غیرقانونی و ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا شده است. بلومبرگ در مورد ترامپ نوشته است: «مبارزات انتخاباتی ترامپ تفرقه‌‌انگیزترین و عوام‌فریبانه‌ترین مبارزات انتخاباتی است که به یاد دارم و از ترس و تعصب مردم تغذیه می‌شود.» بلومبرگ معتقد است کروز هم تفرقه‌انگیز است. تد کروز مورد حمایت مسیحیت انجیلی و جنبش محافظه‌کار تی‌پارتی است.

بلومبرگ همچنین به کلینتون و برنی سندرز از حزب دموکرات به دلیل انتقاد از تجارت آزاد و صنعت مالی حمله کرده است. او نوشته است: «افراط‌گرایی رواج یافته است و اگر آن را متوقف نکنیم، مشکلاتمان در داخل و خارج وخیم‌تر خواهد شد.» یک مشاور ارشد که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: نگرانی از این مساله که رقابت نهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بین ترامپ و سندرز باشد، موجب شده است بلومبرگ شرکت در انتخابات را به‌عنوان فردی مستقل بررسی کند. اما با توجه به اینکه در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها کلینتون از سندرز پیش افتاده است، بلومبرگ به این نتیجه رسیده که مسیر پیروزی و منطق ورود به انتخابات ازمیان رفته است. کلینتون این اقدام بلومبرگ را تحسین کرده و گفته است«احترام فراوانی» برای بلومبرگ قائل است. کلینتون به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «او باید تصمیم خود را می‌گرفت، اما من به همکاری با او ادامه می‌دهم.»

زمانی که از سندرز درباره این تصمیم بلومبرگ پرسیده شد، گفت: قوانین انتخابات باید تغییر کند به‌طوری که افرادی که ثروتمند نیستند و به افراد ثروتمند متصل نیستند، راحت‌تر بتوانند به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شوند. سندرز به شبکه فاکس نیوز گفت: «فکر می‌کنم برای دموکراسی آمریکایی خوب نیست که افرادی می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند که پول زیادی دارند.» سندرز به عنوان تنها سوسیالیست آمریکایی که در رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد به‌عنوان یکی از رقیبان جدی ترامپ در کنار هیلاری در اردوگاه دموکرات‌ها به حساب می‌آید. برخی معتقدند در صورتی که سندرز دررقابت‌های نهایی در برابرترامپ قرار بگیرد شانس پیروزی او بیشتر خواهد بود. از ترامپ به‌عنوان میلیاردر آمریکایی یاد می‌شود که بسیاری از سنت‌ها و اصول انتخاباتی را شکسته و از خطوط قرمز عبور کرده است.