گروه جهان: همزمان با ناآرامی‌های موجود در ترکیه، به‌دلیل تصاحب روزنامه زمان و خبرگزاری جیهان از سوی حزب حاکم، از این کشور خبر می‌رسد که حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه شکایتی را علیه دولت این کشور تنظیم و آن را به کمک و حمایت از یک سازمان تروریستی متهم کرده است.

به نوشته روزنامه حریت، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه موسوم به جمهوری خلق ترکیه، شکایتی را علیه مقام‌های ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه شامل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری، احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه به اتهام حمایت و کمک به یک سازمان تروریستی تنظیم کرده است. در این شکایت، دولت آنکارا به همدستی در خشونت‌های صورت گرفته از سوی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم است؛ گروهی که خود آنکارا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند. بولنت تزجان، معاون حزب نیز در بخشی از این شکایت آورده است: برای برگزاری انتخابات به صورت آرام، فعالیت‌های انتقال و دپوی سلاح این سازمان تروریستی در مناطق روستایی و مراکز شهری کاملا تحت نظارت دولت بود. در این شکایت همچنین آمده که تنها هشت مورد از 290 درخواست برای انجام عملیات ضد تروریستی از جانب ارتش ترکیه در زمان برگزاری انتخابات رسیدگی شده است و همانطور که شواهد موجود است، دیداری محرمانه میان حزب حاکم و عبدالله اوجالان، رهبر در حبس پ.ک.ک صورت گرفته است. این شکایت در پس اظهارات کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه مطرح شد که حزب حاکم را به کمک به سازمان‌های تروریستی متهم کرده است. دادگاه عالی ترکیه با اشاره به ناآرامی‌ها و تنش‌های موجود، در حال بررسی ارتباط دولت آنکارا با پ.ک.ک است.

خبرگزاری جیهان به دست دولت افتاد

در ادامه تصرفات دولت ترکیه برای فتح روزنامه‌ها و رسانه‌های مخالف، روز سه‌شنبه نیروهای امنیتی با حضور در خبرگزاری جیهان، این خبرگزاری را هم به تصرف خود در آوردند. این خبرگزاری که متعلق به گروه رسانه‌ای فضا است بر اساس حکمی مشابه با روزنامه زمان، به دست نیروهای امنیتی افتاده است. پیش‌تر روزنامه زمان به دست نیروهای امنیتی افتاده بود و سایت خبری این روزنامه از زمان حمله به این سو به روز نشده است. شنیده‌ها حکایت از این دارد که این روزنامه قرار است از آلمان منتشر شود. آلمانی‌ها میزبان 3 میلیون ترک هستند و این کشور مهمترین پایگاه مخالفان حزب عدالت و توسعه است. با کوچ این روزنامه به آلمان، گروهی تازه که پیش‌تر جزو متحدان اردوغان بودند به جمع مخالفان حزب عدالت و توسعه اضافه شده‌اند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قیل و قال‌های صورت گرفته در این کشور برای تغییر قانون اساسی ترکیه است. اردوغان که رئیس‌جمهوری ترکیه است، تمایل دارد تا قانون اساسی این کشور را برای تغییر از نظام نخست‌وزیری به نظام ریاستی به همه‌پرسی بگذارد. با این حال این حزب هنوز نمی‌تواند به لحاظ تعداد نفراتی که در مجلس دارد این موضوع را به همه‌پرسی بگذارد. از سویی این طرح مخالفان جدی هم دارد. یکی از این مخالفان دبیرکل حزب جمهوری خلق ترکیه است.در این راستا رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه بر موضعش مبنی بر حفظ چهار فصل نخست قانون اساسی این کشور تاکید کرده و گفت: نمی‌گذاریم این مفاد تغییر کنند.کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه در جریان حضور در مراسم روز جهانی زن در استانبول گفت: آنها می‌گویند به دنبال یک قانون اساسی جدید هستند. می‌خواهند قانون را تغییر دهند. آنها ما را مقصر می‌دانند. ما معتقدیم که چهار فصل قانون اساسی کشور قابل مذاکره برای تغییر نیستند. در فصل اول آمده که ترکیه یک جمهوری است. چگونه می‌خواهید آن را تغییر دهید؟ وی ادامه داد: چهار فصل اول قانون اساسی کشور می‌گوید: جمهوری ترکیه کشوری با قانون اجتماعی، سکولار و دموکراتیک است و با توجه به ملت و کشورش اتحاد ناگسستنی دارد و زبانش ترکیه‌ای است. پرچمش قرمز با ستاره و هلال است. سرود کشور نیز «پیروزی استقلال» است. پایتخت ما آنکارا است. ما کدام یک از اینها را می‌خواهیم تغییر دهیم؟ ما اینها را فصل‌های اولیه و بنیادین می‌دانیم. ما می‌گوییم نمی‌توانیم اینها را تغییر دهیم. سه فصل نخست قانون اساسی ترکیه به اولویت‌ها اشاره دارد و چهارمی می‌گوید این سه فصل نخست را نمی‌توان تغییر داد.