اسپوتنیک: جوزف سیراکوسا، استاد دانشگاه در دانشگاه تکنولوژی ملبورن استرالیا در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد: طبق گزارش‌های اخیر منتشر شده، تصمیم آمریکا برای استقرار بمب‌افکن‌های بی-یک در استرالیا، چین را خشمگین کرده است. این مساله باعث افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن در دریای چین جنوبی شده است. این اقدام می‌تواند بازیگران دخیل را به یک جنگ تمام عیار سوق دهد.

وی ادامه داد: اقدام آمریکا مبنی بر دخیل کردن استرالیا در بن‌بست به‌وجود آمده با چین در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی می‌تواند باعث وخیم شدن فضا در شش ماه آینده شود. به گفته او، استرالیا می‌خواهد آمریکایی‌ها را بیشتر در این منطقه وارد صحنه کند: «هم مردم و هم دولت استرالیا به‌خصوص نظامیان این کشور به‌جز گروه کوچکی از جامعه دانشگاهی خواستار چنین اتفاقی هستند. در مقابل آمریکایی‌ها نیز می‌خواهند با افزایش همکاری‌ها با استرالیا توازن منطقه‌ای را به سمت و سوی دیگری تغییر دهند.»

این استاد دانشگاه افزود: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند توازن قدرت را بازسازی کند یا دست کم تغییر دهد. وی در ادامه اضافه کرد: فضای حاکم در دریای چین جنوبی، چین و آمریکا را به سمت جنگ سوق می‌دهد. در همین راستا دو کشور رزمایش‌های مشترک نظامی و دریایی خود را در این منطقه افزایش خواهند داد که نشان‌دهنده افزایش احتمال وقوع چنین اتفاقی است. در بحبوحه نگرانی از توسعه نظامی چین در دریای چین جنوبی، چند روز گذشته یکی از ژنرال‌های آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن در حال مذاکره با استرالیا است تا بمب‌افکن‌های استراتژیک خود را در این کشور مستقر کند.

بی یک، بمب‌افکنی استراتژیک با قابلیت حمل و پرتاب انواع بمب‌های هسته‌ای است که با چهار موتور قدرتمند خود سرعتی مافوق صوت دارد. بال‌های این بمب‌افکن متحرک است و اکنون از قوی‌ترین بمب‌افکن‌های موجود در جهان است. ایالات‌متحده آمریکا سیاست خارجی «آسیامحوری» را دنبال می‌کند که با واکنش چین همراه بوده است. آمریکا اکنون یگان‌هایی از تفنگداران دریایی خود را در شمال استرالیا مستقر کرده است. در گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته سنا درباره احتمال استقرار چنین تجهیزات نظامی‌ در استرالیا سخن گفته بود اما در آن زمان تونی ابوت، نخست‌وزیر وقت استرالیا این مساله را رد کرد.