گروه جهان: در شماره تازه مجله آتلانتیک، جفری گلدبرگ روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی به پای صحبت‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نشسته است. جفری گلدبرگ درخصوص مصاحبه‌اش با باراک اوباما نوشت: روز ۳۰ اوت ۲۰۱۳، روز پایان سلطه‌مداری آمریکا در جهان بوده است. روزی که باراک اوباما تصمیم می‌گیرد نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی واکنش جنگی نشان ندهد و راه دیگری در پیش بگیرد. با این حال باراک اوباما از سیاست خارجی خود و همچنین جان کری، وزیر امور خارجه‌اش دفاع می‌کند و می‌گوید آمریکا متحدانی فرصت‌طلب و راحت‌طلب دارد که قصد دارند این کشور را به جنگ بکشانند. اوباما با رد پیشنهادهای دیگر کشورها برای ورود به جنگ گفت: استقرار نظامی آمریکا در خاورمیانه نه به سود آمریکا است و نه به سود دیگر کشورهای این منطقه.

اوباما در این زمینه حضور نظامی ناتو را در لیبی یک اشتباه خواند که نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته است. او معتقد است انگلیس و فرانسه باید مسوولیت بیشتری در این عملیات برعهده می‌گرفتند.وی همچنین با وجود مخالفت جو بایدن، معاونش از تغییر خط قرمز خود درباره لزوم برکناری بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه پیش از برگزاری مذاکرات برای حل بحران این کشور عربی دفاع کرد و گفت: «ملت‌های بزرگ بلوف نمی‌زنند.» اوباما همچنین در پاسخ به انتقادها درباره لزوم مقاومت بیشتر درباره مداخله نظامی روسیه در اوکراین گفت اوکراین به‌عنوان همسایه روسیه، همیشه بیشتر از آنچه برای آمریکا اهمیت دارد، برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اهمیت خواهد داشت. وی تاکید کرد این به آن معنا است که در هر گونه درگیری نظامی میان مسکو و غرب، روسیه «تسلط قاطع‌تری» بر اوکراین که پیش‌تر بخشی از شوروی محسوب می‌شده است، دارد.


بحران سوریه و اوباما

زمانی که خبر استفاده از گاز سارین در سوریه منتشر شد، در اتاق عملیات‌های ضروری آمریکا یک جلسه برقرار می‌شود. هر یک در این جلسه موضوعی را مطرح می‌کند. برخی از افراد این جلسه خواستار حمله مستقیم به سوریه هستند و به‌طور رسمی خواستار برکناری اسد می‌شوند و برخی دیگر مانند دنیس مکدونا، رئیس کارکنان کاخ سفید مخالف هرگونه دخالت نظامی‌ می‌شود. دسته دوم این استدلال را دارند که حضور نظامی آمریکا در سوریه، هزینه بالایی برای واشنگتن به بار خواهد آورد. در این میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز استدلال می‌کند که آمریکا باید اقدامی پر سر و صدا انجام دهد. اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک می‌گوید: «تاریخ پر از رهبرانی است که در برابر انفعال، بی‌تفاوتی و سکوت هشدار داده و علیه آن اقدام کرده‌اند.» در این راستا رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که جان کری یکی از این رهبران است.

یک سال پیش از حمله شیمیایی به سوریه، باراک اوباما هشدار داده بود که استفاده از سلاح شیمیایی برای آنها خط قرمز محسوب می‌شود، اما در نهایت هیچ اقدامی در سوریه ترتیب نمی‌دهند. او به گلدبرگ می‌گوید: ما در این مورد بسیار شفاف به اسد هشدار دادیم که خط قرمز ما استفاده از سلاح شیمیایی است. اگر از این تسلیحات استفاده‌ای صورت بگیرد، من خط‌مشی‌ خود را تغییر خواهم داد. با این حال اوباما می‌گوید موضوع سوریه به این سادگی نبود. در این میان برخی از مشاوران وی گفته بودند اسد نیز با شروع بهار عربی به سرعتی که مبارک سقوط کرد، سقوط خواهد کرد. دنیس راس، مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه از جمله کسانی بود که به این موضوع اعتقاد داشت. کسانی مانند سامانتا پاور هم با پشتیبانی از این نظریه خواستار مداخله مستقیم آمریکا در سوریه بودند. با این حال باراک اوباما بر این باور بوده است که آمریکا نباید با حضور نظامی هزینه را برای ایالات‌متحده بالا ببرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید بارها با سامانتا پاور، در صحن سازمان ملل در مقابل سایر رهبران دنیا بحث داشته است. یک بار سامانتا پاور به باراک اوباما گفته بود او نمی‌تواند بیش از این خنثی باقی بماند. اما باراک اوباما به صراحت به او گفته است: سامانتا بس کن، من بارها کتاب تو را خوانده‌ام. دیگر لازم نیست آن را حضوری گوشزد کنی. سامانتا پاور کتابی به نام «مسوولیت‌پذیری برای محافظت» دارد که دکترین سیاسی وی به حساب می‌آید. او در این کتاب معتقد است که آمریکا مسوول حفاظت از نظم جهانی است. باراک اوباما در این مصاحبه تاکید می‌کند که در سیاست خارجی به «رئالیسم» باور دارد. در این زمینه او یک الگوی جمهوری‌خواه هم دارد: جورج بوش پدر. جفری گلدبرگ می‌نویسد: یک بار پیش از این باراک اوباما به من گفته بود که عاشق آن مرد است. زیرا به باور رئیس‌جمهوری آمریکا او واقع‌بینانه به صدام حمله و وی را از کویت بیرون کرد، اما هرگز حاضر نشد بیش از این در امور عراق مداخله کند.


اوباما به متحدان خود حمله می‌کند

اوباما در مصاحبه خود با جفری گلدبرگ از سیاست متحدان عربش به شدت انتقاد کرده است. او به عربستان گوشزد کرده که یاد بگیرد چگونه با ایران کنار بیاید. البته خنثی بودن باراک اوباما در قبال کشورهای عربی مورد تازه‌ای نیست، اما اینکه این‌گونه آنها را مورد عتاب قرار دهد و از رفتار آنها انتقاد کند امر بی‌سابقه‌ای به نظر می‌رسد. همچنین باراک اوباما در این مصاحبه تنها به انتقاد از دوستان عرب آمریکا بسنده نمی‌کند و به‌طور مستقیم به دیوید کامرون هم انتقاد وارد می‌کند. در داستان حمله به لیبی او باور دارد که انگلیس و فرانسه باید بیش از این درگیر موضوع می‌شدند. برای همین از اینکه وی آمریکا را وارد جنگ مستقیم با سوریه نکرده دفاع می‌کند و حتی می‌گوید خط قرمز جو بایدن را که کناره‌گیری اسد از قدرت پیش از آغاز مذاکرات بود، نادیده می‌گیرد. او همچنین از سیاست خنثی بودن آمریکا در قبال روسیه دفاع می‌کند و به گلدبرگ می‌گوید: این دقیقا مثال قابل لمسی است که باید اشاره شود. ما باید ببینیم عایدی ما از مواجهه با روسیه چیست. ما باید ببینیم منافع اصلی‌مان چیست و برای چه باید تمایل به جنگ با روسیه داشته باشیم. اوباما همچنین شرایط امروز خاورمیانه را با شهر «گاتم» در فیلم «بتمن بر می‌خیزد» مقایسه می‌کند و بر این اعتقاد است که داعش، جوکر (کسی که مایل به نابودی گاتم است) این ماجرا است. او می‌گوید وقتی جوکر به روی زمین می‌آید کل شهر با خطر در آتش سوختن مواجه می‌شود.