الجزیره: استفان دی میستورا،‌ فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از نخستین نشست خود با هیات مخالفان در ژنو گفت: «مذاکرات کنونی سوریه با مذاکرات قبلی از سه نظر تفاوت دارد یکی از لحاظ بحران آوارگان، دوم تحولاتی که از سوی روسیه اتفاق افتاده و سوم عدم شکست داعش تا به این لحظه.» وی افزود: «ما در زمان مناسب و پس از دستیابی به تمامی اطلاعات از سوی تمامی طرف‌ها وارد مذاکرات مستقیم میان طرف‌های سوری خواهیم شد.»

این مقام سازمان ملل که طی چند ماه اخیر تلاش‌های فراوانی برای به سرانجام رساندن مذاکرات سوریه داشت، می‌افزاید: «مذاکرات آسان نخواهد بود؛ چرا که طرف‌ها بسیار از هم دور هستند و مساله‌ای که باعث می‌شود از آنها خواسته شود در مذاکرات شرکت کنند دستیابی به مسائل مطرح شده برای ایجاد مکانیزمی مناسب است. مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت و روز چهارشنبه با هیات دولت سوریه دیدار خواهم کرد. اگر طرف‌های سوری خواهان دیدار مستقیم باشند مانع آنها نخواهم شد.» فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که سندی را از هیات مخالفان و همچنین هیات دولت سوریه تحویل گرفته که دربردارنده دیدگاه دو طرف درباره مرحله انتقال سیاسی در سوریه است. دی‌میستورا به مشارکت برخی کشورهای ذی‌ربط درباره مذاکرات به ویژه روسیه و آمریکا که مشارکتی عمیق‌تر است اشاره کرد. اتفاق مهم این دور از مذاکرات این است که هیات مخالفان سوریه پس از دیدار با دی‌میستورا در ژنو اعلام کردند که با برگزاری مذاکرات مستقیم با نمایندگان دولت اسد مخالفتی ندارند. مخالفان سوریه بر پایبندی خود به اجرای اصل روند انتقال سیاسی براساس قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید و اعلام کردند هیچ‌گونه پیشرفتی درباره آزادی بازداشت شدگان صورت نگرفته است و هیات مخالفان، پیشنهادی را درباره دولت انتقالی که از اختیارات اجرایی کامل برخوردار باشد به دی‌میستورا ارائه کرده است. پیش از این نیز سالم المسلط، سخنگوی هیات مخالفان سوریه اعلام کرد که مخالفان خواهان هیات دولت انتقالی هستند که همگان در آن به جز کسانی که دست خود را به خون مردم سوریه آلوده کرده‌اند شرکت داشته باشند.


مشاور سیاسی اسد: تصمیم روسیه غافلگیر‌کننده نبود

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: «تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه برای ما غافلگیرکننده یا نگران‌کننده نبود. این تصمیم با مشورت دمشق و مسوولان ذی‌ربط در میدان گرفته شد.» وی افزود: «جنجالی که درباره این مساله به پا شده هدف آن دور کردن نگاه‌ها به دستاوردهای میدانی است که با کمک مسکو و هم‌پیمانان سوریه یعنی ایران و حزب الله محقق شده است. عقب‌نشینی برخی نیروهای روسی به معنای این نیست که این نیروها دیگر به سوریه بازنخواهد گشت. پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی اقدام آتی این است که جامعه جهانی از کمک رسانی به گروه‌های مخالفی که با دولت سوریه می‌جنگند، بکاهد.» شعبان تصریح کرد که ربط دادن تصمیم روسیه به اعمال فشار بر دمشق صحت ندارد. سوریه به‌صورت مستقل تصمیم می‌گیرد و روسیه هم‌پیمان و دوستی است که ما با احترام با آن مشورت و صحبت می‌کنیم. وی هماهنگی آمریکا و روسیه برای مبارزه با داعش را مساله‌ای مثبت دانست و پیش‌بینی کرد که مرحله آتی شاهد پیشرفتی در این زمینه باشد. شعبان آغاز مرحله جدیدی از روابط سوریه و آمریکا را بعید ندانست و گفت: « هر چیزی در سیاست ممکن است. دولت سوریه آماده انجام هر اقدامی است که با منفعت سوریه و آینده آن هماهنگ باشد.»

وی درباره تلاش‌ها برای تجزیه سوریه و اظهارات درباره ایجاد نظام فدرالی در سوریه گفت: « ما وارد این جنگ نشدیم که اجازه مصادره بخشی از تصمیم یا خاک خود را بدهیم.» این سخن در حالی است که وزیر جنگ اسرائیل چندی پیش از برنامه تقسیم سوریه سخن گفت و افزود حفظ وحدت این کشور آرزویی بیش نیست. این مقام اسرائیلی از تقسیم سوریه به «علویستان» و «کردستان» خبر داده بود.