تغییر چهره روسیه
گروه جهان: حرکت پرزیدنت ولادیمیر پوتین در 15 مارس سال جاری در بیرون کشیدن نیروهای خود از سوریه موجب تعجب همگان شد. به گزارش الجزایر، بیرون کشیدن نیروهای روسی از سوریه به‌عنوان بخشی از قرارداد آتش‌بسی است که بین دولت سوریه و مخالفان به اصطلاح میانه‌رو بسته شده است. چند روز بعد رسانه‌های دنیا با انتشار اخباری نشان دادند که روسیه جنگنده‌های پر قدرت خود، از جمله سوخو 24 و سوخو 34 را از بندر لاذقیه، پایگاه هوایی روسیه در سوریه بیرون کشید و آنها را به مسکو بازگرداند. همچنین چند فروند آنتونوف باری در مسیر لاذقیه به مسکو رفت و برگشت داشت تا نیروهای روسیه را از این پایگاه جابه‌جا کند. فارغ از اینکه روسیه به دنبال خارج کردن بخشی از نیروهای خود از سوریه بود یا نه، شواهد نشان می‌دهد در رفت و برگشت‌های آنتونوف‌های روسی، بیش از آنکه نیرو و تجهیزات از سوریه خارج شود، نیرو و تجهیزات جدیدتری وارد سوریه شده است.

چیزی که در این رفت و برگشت‌ها تغییر کرده، ورود نیروهای تازه‌ نفس و تجهیزات جدیدتر است. برای مثال ورود هلی‌کوپترهای پیشرفته «Mi-۳۵» در میان تجهیزات جدیدی است که وارد سوریه شده است. این هلی‌کوپتر از قدرت و سرعت بالایی برخوردار است. افزون بر اینکه نسبت به هلی‌کوپترهای قبلی که وارد سوریه شده بود، قدرت تخریب بیشتری دارد. همچنین هلی‌کوپتر «MI-۲۸» که معروف به ویرانگر است، جزو تازه واردهای روسی به سوریه است. این در حالی است که در میان تازه‌واردهای روسیه می‌توان به هلی‌کوپتری به نام «تمساح روسی» یا «KA-۵۲» اشاره کرد که از قدرت مانور و تخریب بسیار بالا برخوردار است. برخی گزارش‌ها در مورد جابه‌جایی تجهیزات روسیه حکایت از این دارد که سوخوهای پیشرفته روسیه از جمله «سوخو ۳۰» و «سوخو ۳۵ اس» همچنان در سوریه حضور دارند.

با آتش‌بس بین مخالفان اسد و دولت سوریه، روسیه هم‌اینک تمرکز بیشتری بر دشمن اصلی یعنی داعش دارد. روسیه در تغییر تاکتیک خود، پس از اجرای آتش‌بس داعش را هدف قرار می‌دهد. بازگشت شهر پالمیرا به دولت اسد خود نشانه‌ای از این تغییر تاکتیک است. بازپس‌گیری شهر باستانی پالمیرا یک دستاورد بزرگ برای اسد و ارتش وی به حساب می‌آید. این باز‌پس‌گیری با کمک نیروهای روسی ممکن شده است. روس‌ها برای بازپس‌گیری پالمیرا از هلی‌کوپترهایی که قابلیت پرواز در ارتفاع کمتری دارند، استفاده کرد. این نوع هلی‌کوپترها در جنگ با داعش تاثیر بیشتری دارند. این در حالی است که روسیه پیش از برقراری آتش‌بس از هلی‌کوپترهای دیگری، علیه نیروهای مخالف اسد استفاده می‌کرد. روسیه در جنگ با نیروهای مخالف اسد از بمب‌های هدایت نشده استفاده می‌کرد. استفاده از این نوع بمب‌ها یک تاکتیک خوب و روانی به حساب می‌آمد. اما حالا برای جنگ با داعش، روسیه از بمب‌های هدایت شده استفاده می‌کند. حالا با کم شدن جنگنده‌های روسی و افزایش هلی‌کوپترهای جنگی روسی می‌توان به تغییر تاکتیک روسیه در آوردگاه سوریه بیشتر پی برد. این در حالی است که روسیه دست به یک بازی خطرناک زده است. استفاده از هلی‌کوپترهایی که درارتفاع پایین حرکت می‌کنند، می‌تواند برای روسیه خطرهایی داشته باشد. زیرا بیشتر مخالفان و نیروهای تروریستی در سوریه مجهز به تجهیزات جنگی و موشک‌اندازهای ضدهلی‌کوپتر هستند.

هلی‌کوپتر «MI-۲۸» که تقریبا می‌توان آن را با هلی‌کوپتر آپاچی «AH-۶۴» آمریکایی مقایسه کرد (هلی‌کوپتری که آمریکا در جنگ افغانستان و عراق استفاده کرد)، برای نیروهای اسد در جنگ زمینی کارآیی بیشتری دارد. این هلی‌کوپتر می‌تواند از نیروهای زمینی حمایت هوایی قابل‌توجهی به عمل آورد. همچنین تمساح روسی که پره دم ندارد، به دلیل این قابلیت از سرعت بالاتری برخوردار است. این امر موجب می‌شود هم قدرت این هلی‌کوپتر افزایش پیدا کند، هم اینکه با سرعت بالایی دست به تخریب مواضع دشمن بزند. روسیه قصد دارد تا در سوریه مهم‌ترین ابزارهای جنگی پیشرفته خود را مورد استفاده قرار دهد. علاوه بر جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای روسی، این کشور تمایل دارد سیستم موشکی خود، همچنین تانک‌هایش، یعنی «T۹۰» را مورد آزمایش قرار دهد. روسیه هرچند بخشی از نیروهای خود را از این کشور خارج کرده، اما شواهد نشان می‌دهد پوتین با جابه‌جایی تجهیزات خود، تنها دست به تغییر تاکتیک زده است و همچنان حضوری قوی در سوریه دارد.


گروگانگیری کارگران توسط داعش

در تحولی دیگر در سوریه از این کشور خبر می‌رسد که اعضای تروریستی گروه داعش نزدیک به 350 کارگر سوری را در کارخانه‌ای در نزدیکی دمشق به گروگان گرفته‌اند. شبکه رادیویی سوریه با اعلام این خبر گفت: نیروهای تروریستی داعش با حضور در این کارخانه سیمان‌سازی، تمامی افراد این کارخانه را به گروگان گرفته‌اند. این رادیو تاکید می‌کند که این گروگانگیری با همکاری طرفداران داعش میسر شده است.

براساس گزارشی که ازسوی رادیو شام منتشر شد، تمامی افرادی که توسط داعش گروگان گرفته شده‌اند، غیرنظامی هستند و کارخانه‌ای که هدف قرار گرفته خصوصی است. این در حالی است که برخی منابع خبری روز جمعه خبر دادند که از میان این 350 تن، حدود 140 کارگر توانسته‌اند از دست گروگانگیران فرار کنند. در حالی که برخی منابع خبری می‌گویند وزارت صنایع سوریه در حال تماس با گروگانگیران بوده است، اما شبکه خبری الجزیره می‌گوید ارتباطات این کارخانه با دنیای بیرون قطع شده است. یکی از ساکنان محلی به الجزیره می‌گوید که به چشم خود دیده که نزدیک به 125 تن از کارگران توسط وسایل نقلیه داعش به نقطه‌ای دیگر منتقل شدند. برخی کارشناسان بر این باورند که با از دست دادن زمین و اراضی، داعش به دنبال حرکاتی از این دست در داخل سوریه و خارج از آن است.