پادشاهی عزلت‌نشین - ۱۹ اردیبهشت ۹۵

گرائم وود
تحلیلگر آتلانتیک
ترجمه: محمدحسین باقی

در بخش پیش اشاره شد که ده‌ها هزار نفر از مسلمانان به قلمرو «دولت به اصطلاح اسلامی» مهاجرت کرده‌اند. این مهاجران که نیروهای خلافت را تشکیل می‌دهند از فرانسه، بریتانیا، بلژیک، آلمان، هلند، استرالیا، اندونزی، آمریکا و بسیاری از جاهای دیگر هستند. بسیاری برای جنگ آمده‌اند و بسیاری برای کشته شدن. همچنین اشاره شد که داعش آخرین خلافت را که متعلق به عثمانی بود خلافت اسلامی نمی‌داند زیرا از یکسو، قانون اسلامی - مانند سنگسار، به بردگی گرفتن و قطع عضو - را به‌طور کامل اجرا نمی‌کرد و از سوی دیگر، خلفایش از تبار پیامبر و از قریش نبودند. البغدادی، همچون بن لادن، بسیار شیوا سخن می‌گوید و مدعی است که تباری قریشی دارد.

سرانتونیو به من می‌گفت: خلافت تنها یک نهاد سیاسی نیست بلکه وسیله‌ای برای نجات و رستگاری است. تبلیغات «دولت اسلامی» به طور منظم وظیفه بیعت را گوشزد می‌کند و این بیعت را از گروه‌های جهادی در تمام جهان اسلام می‌طلبد. سرانتونیو یک حدیث نبوی را ذکر کرد و مدعی بود کسی که بمیرد و بیعت نکرده باشد گویی در عصر جاهلیت مرده است و بنابراین «مرگ او مرگ جاهلیت است.» در نظر بگیرید که چگونه در تصور مسلمانان (یا مسیحیان) خداوند با روح کسانی که بدون علم به مذهب راستین بمیرند، برخورد می‌کند. آنها نه به‌طور کامل رستگار شده‌اند و نه با قاطعیت محکوم شده‌اند. به همین ترتیب، سرانتونیو می‌گفت مسلمانی که به یک خدای قادر اذعان کرده و عبادت کند اما بدون بیعت با خلیفه زمان بمیرد یک زندگی کاملا اسلامی نداشته و چه بسا مستحق عذاب باشد. من اشاره کردم که این یعنی اکثریت مسلمانان در تاریخ- و تمام کسانی که در فاصله ۱۹۲۴ و ۲۰۱۴ درگذشتند- با مرگ جاهلیت درگذشتند. سرانتونیو سر خود را به نشانه تایید به‌شدت تکان داد. او می‌گفت: «من تا جایی پیش می‌روم که بگویم اسلام دوباره با خلافت برقرار شده است.»

من از او [موسی سرآنتونیو] در مورد بیعت پرسیدم و بلافاصله مرا تصحیح کرد: «من نگفتم که بیعت کردم.» او به یادم آورد که براساس قوانین استرالیا، بیعت با «دولت اسلامی» غیرقانونی است. او افزود: «اما من موافقم که بغدادی به تعهدات خود عمل می‌کند. من به شما چشمک می‌زنم و شما مجازید که هر برداشتی می‌خواهید از این چشمک بکنید.» برای خلیفه بودن فرد باید شرایطی را که در قانون اهل سنت ذکر شده رعایت کند: مرد بالغ قریشی‌تبار؛ نمایش صداقت اخلاقی و سلامت جسمی و روانی؛ و اقتدار داشتن. سرانتونیو می‌گوید: این معیار آخری سخت‌ترین مورد برای تحقق است و می‌طلبد که خلافت، سرزمینی داشته باشد که در آن بتوان قانون اسلامی را پیاده کرد. «دولت به اصطلاح اسلامی» البغدادی مدت‌ها پیش از 29 ژوئن به آن دست یافت و به محض دستیابی به سرزمین، یک غربی که در سلسله مراتب این گروه به اسلام گرویده بود- سرانتونیو او را «چیزی مانند خلیفه» توصیف می‌کند- شروع به زمزمه تعهد مذهبی به اعلام خلافت کرد. او و دیگران به آرامی با کسانی که در قدرت بودند صحبت کرده و به آنها گفتند که تعویق بیشتر در اعلام خلافت «گناه» است. سرانتونیو می‌گفت یک جناح اعلام کرد که در صورتی که البغدادی در اعلام خلافت تاخیر کند، آماده‌اند تا علیه او اعلان جنگ کنند. آنها نامه‌ای به سایر اعضای قدرتمند داعش نوشتند و ناخشنودی خود از شکست در انتخاب خلیفه را اعلام کردند؛ اما عدنانی - سخنگوی داعش- از خشم آنها کاست و به این جناح شورشی گفت که خلیفه پیش‌تر انتخاب شده، مدت‌ها پیش از اینکه اعلان عمومی شود. او گفت شما خلیفه خود را دارید و در آن مرحله فقط یک گزینه بود. سرآنتونیو می‌گفت: «اگر وی مشروع باشد باید با او بیعت کرد.» پس از خطبه بغدادی در جولای 2014، سیل جنگجویان به‌صورت روزانه با انگیزه‌ای وصف‌نشدنی عازم سوریه شدند. «یورگن تودنهوفر»، نویسنده آلمانی و سیاستمدار سابق که در ماه دسامبر دیداری از سرزمین‌های داعش داشت، ظرف دو روز از ورود 100 مبارز به سرزمین خلافت فقط از مرز ترکیه خبر داد. گزارش او نشان از سیل ورود مبارزان خارجی داشت که آماده بودند تا همه چیز را فدای بهشتی کنند که بدترین جا روی کره زمین بود. آنها فقط خواستار این بودند که همه چیز خود را بدهند تا در «بهشت» یک گلوله به شقیقه دشمن شلیک کنند.

در لندن، یک هفته پیش از ناهار من با سرانتونیو، با سه عضو یک گروه اسلامگرای ممنوعه به نام «المهاجرون» دیدار کردم: انجِم چودهری، ابو بَراء و عبدالمُهید. آنها همگی مشتاق مهاجرت به سرزمین خلافت بودند - همان‌طور که بسیاری از همقطارانشان قبل‌تر به آنجا رفته بودند- اما مقام‌ها پاسپورت آنها را مصادره کرده بودند. همچون سرانتونیو، آنها نیز خلافت را تنها «دولت صالح» روی زمین می‌نامیدند؛ هرچند هیچ کدام هنوز اعلام وفاداری و بیعت نکرده بودند. هدف اصلی آنها در دیدار با من توضیح آن چیزی بود که داعش برای آن می‌جنگد. آنها برای من توضیح می‌دادند که چگونه سیاست‌های این گروه را بازتاب قانون الهی می‌دانند. چودهری، 48 ساله، رهبر سابق گروه المهاجرون است. او بارها در تلویزیون و رادیو ظاهر شده است. چودهری یکی از معدود کسانی بود که برنامه‌سازان تلویزیونی می‌توانند به او رجوع کنند زیرا وی تنها مدافع پرهیاهوی «دولت اسلامی» است که میکروفنش هنگام دفاع از داعش در تلویزیون قطع شد. او در بریتانیا به‌عنوان فرد «پرحرف نفرت‌انگیز» شناخته می‌شود اما همراه با همکارانش اعتقاد صادقانه‌ای به «دولت اسلامی» دارد و در مورد دکترین این گروه با صدای بلند سخن می‌گوید. چودهری و دیگران در توییتر حضوری فعال دارند و ساکنان «دولت اسلامی» را تغذیه فکری می‌کنند. ابو براء هم یک کانال یوتیوب دارد که به سوالات آنها در مورد شریعت پاسخ می‌دهد.