ترامپ، برنده بریگزیت بریتانیا

گروه جهان: روز جمعه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده سعی کرد تا از عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بکاهد، زیرا این خروج برای بهبود اقتصاد آمریکا تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود و برنامه تجاری آمریکا را از ریل خارج می‌کند. همچنین به گفته کارشناسان در مباحث امنیتی بین دو طرف آتلانتیک هم خلل بزرگی وارد خواهد کرد. به گزارش رویترز، اوباما که چندی پیش دفاع جانانه‌ای از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا کرده بود، نسبت به رای خروج واکنش نشان داد اما تاکید کرد که همچنان روابط بین دو کشور «ویژه» خواهد بود و واشنگتن همچنان به بروکسل و لندن نزدیک خواهد بود. اوباما گفت: «در حالی که روابط لندن با اتحادیه اروپا تغییر کرده، اما یک چیز هرگز تغییر نخواهد کرد و آن روابط ویژه‌ای است که بین دو کشور و دو ملت وجود دارد.»

او روز پنج‌شنبه، پس از اعلام نتایج با لحنی دوستانه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صحبت کرد و گفت: نتیجه به‌دست آمده بزرگترین ضربه به‌وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم به پروژه اروپای واحد است. با این حال اوباما به بریتانیا اطمینان داد که روابط بین دو کشور مانند سابق خواهد بود و قول داد که روی ثبات و رشد اقتصادی متمرکز باقی خواهد ماند. نتایج به دست آمده از همه‌پرسی بریتانیا و خروج این کشور از اتحادیه اروپا، وال استریت و سایر بازارهای جهانی را لرزاند و بازارهای سهام جهانی ۲ تریلیون دلار ارزش خود را از دست دادند.

بریگزیت نه تنها تن نحیف اقتصاد جهانی را به لرزه در آورد، بلکه در میان سیاسیون نیز واکنش‌هایی به همراه داشت. این واکنش در میان مهمترین متحد بریتانیا، یعنی ایالات‌متحده شدیدتر بود. روز جمعه جو بایدن به اروپا و ایرلند سفر و از نتیجه به دست آمده ابراز ناخشنودی کرد. او در بدو ورود خود به ایرلند گفت: باید بگویم ما دنبال نتیجه دیگری بودیم. ما خروجی دیگری را انتظار می‌کشیدیم. کارشناسان می‌گویند ممکن است جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا قرارداد تجاری آمریکا با این اتحادیه را به خطر بیندازد. مذاکرات در مورد قرارداد تجاری و سرمایه‌گذاری آتلانتیک، در حال حاضر گره بزرگی خورده است و دو طرف در دو سوی قاره نگاهی متفاوت به آن دارند. همپای موارد تجاری و اقتصادی یاد شده، بریگزیت تبعات دیگری هم برای ایالت‌متحده در پی دارد. کارشناسان می‌گویند با نتیجه به‌دست آمده کار آمریکا برای برخی اقدامات مشترکی که مدنظرش است با مشکل روبه‌رو می‌شود از جمله این مشکلات می‌توان به اقدام مشترک ایالات‌متحده با شرکای اروپایی‌اش درخصوص داعش، روسیه و چین اشاره کرد. خروج بریتانیا البته ممکن است رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده را به سمت سایر شرکای کلیدی اروپا، یعنی آلمان و فرانسه بکشد و چالش اساسی بین دو متحد قدیمی از جنگ جهانی دوم به این سو به وجود آورد. از این‌رو سناتور بن کاردین از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی سنا روز جمعه از شرکای اروپایی آمریکا خواست تا چشم از تهدیدات مشترک برندارند. او تاکید کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان باید اولویت سیاست‌های خارجی خود را روی قرارداد «ترانس-آتلانتیک»، روسیه و داعش قرار دهند. او گفت: من از رهبران لندن، بروکسل و سایر کشورهای اروپایی می‌خواهم چشم خود را روی مشکلات موجود نبندند و به همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود ادامه دهند.

عاملی به نام ترامپ

با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا احساسات ضد جهانی‌ شدن و ضدنهادهای مستقر افزایش یافته است. این امر می‌تواند برای دونالد ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را روی این دو امر استوار کرده است،خوشایند باشد. جان فهری، استراتژیست دونالد ترامپ درباره نتیجه حاصله از همه‌پرسی به رویترز می‌گوید: این یک رای اعتراضی به جهانی‌ شدن است و در اینجا یک نامزد ریاست‌جمهوری وجود دارد که حیثیت خود را روی مخالفت با جهانی‌ شدن قرار داده است. ترامپ همواره با مخالفت‌های خود درخصوص مباحث جهانی‌ شدن سعی داشته برداشت داخلی کند و موضوعاتی مانند مهاجرت را دستمایه این رویکرد خود کرده است. برخی می‌گویند بخشی از رای مردم بریتانیا برای خروج به موضوع قانون مهاجرتی اتحادیه اروپا باز می‌گشته است. این رای حالا برای ترامپ فرصتی فراهم کرده تا طرح‌های ضدمهاجرتی خود را بازگو کند.

طرفداران بریگزیتی ترامپ می‌گویند که دستاورد بزرگی به‌دست آمده است. به اعتقاد این دسته بریگزیت نشان می‌دهد که مردم انگلیس خواهان پس گرفتن کشورشان هستند. سناتور جف سس‌شنز، از حزب جمهوری‌خواهان می‌گوید: «نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد اگر سردمداران اولویت خود را به منافع مشروع داخلی اختصاص ندهند تنبیه خواهند شد.» سس‌شنز بر این باور است که بریگزیت یک هشدار برای ایالات‌متحده بوده است. به اعتقاد این سناتور جمهوری‌خواه ترامپ همواره در سخنان خود از سیاست‌های افراطی جهانی در تجارت انتقاد کرده و گفته این سیاست‌ها زندگی مردم را با آسیب روبه‌رو کرده است و ترامپ جزو نامزدهایی است که اعتقاد دارد مردم باید خود کنترل همه چیز را بر عهده بگیرند. با این نتیجه حالا نامزد مفروض جمهوری‌خواهان می‌گوید کمپین خود را بر اساس مدل بریگزیت ادامه خواهد داد. ترامپ تاکید می‌کند اگر رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود در مورد تجارت آزاد و متوقف کردن ورود غیرقانونی مهاجران از نو مذاکره کند. او که برای افتتاح یک دوره گلف به اسکاتلند رفته در کنفرانس خبری که در «ترن‌بری» داشته است، درخصوص نتیجه به دست آمده گفت: «مردم می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند. آنها می‌خواهند حس استقلال‌طلبانه خود را به دست آورند. شما این را در اروپا می‌بینید، در سراسر اروپا.» ترامپ اعتقاد دارد که تبعات منفی اقتصادی موجود پس از بریگزیت پایان خواهد یافت و ممکن است کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا خواهان گسست از این اتحادیه شوند. ترامپ تصریح کرد: حالا آنها می‌توانند به روی استقلال خود تمرکز بیشتری داشته باشند و نظر نخبگان جهانی‌ شدن را رد کنند. با این حال اوباما چندی پیش هشدار داده بود که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تبعات منفی دارد. حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا اوباما درخصوص تجارت با انگلستان به لندن هشدار داده است. کاخ سفید می‌گوید که اوباما ممکن است از این تهدید خود دست بردارد و انگلستان را جزو اولویت‌های اقتصادی و سیاسی‌اش قرار دهد و این کشور قصد ندارد همه چیز را به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گره بزند.

اوباما امیدوار است که وزیر سابق امور خارجه‌اش در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود و از میراث وی محافظت کند اما نوسانات اقتصادی پس از بریگزیت ممکن است ترامپ را پیروز این میدان کند. هیلاری کلینتون اما در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: ایالات‌متحده در وهله اول باید مراقب باشد که این جدایی در زمانه‌ای که به عدم قطعیت شهره است، عواقب اقتصادی در داخل نداشته باشد. به اعتقاد هیلاری کلینتون برای اینکه ایالات‌متحده از عواقب اقتصادی خود را دور کند باید به هر دو طرف این ماجرا، یعنی اتحادیه اروپا و بریتانیا متعهد باشد.