گروه جهان: احزاب راست‌گرای اروپا که مخالف اتحادیه اروپا هستند، از خروج انگلیس از این نهاد سیاسی - اقتصادی استقبال کرده و خواستار برگزاری رفراندوم مشابهی در کشورهای خود شده‌اند. به گزارش روزنامه گاردین، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه گفت که انگلیس جنبشی را آغاز کرده که نمی‌تواند متوقف شود. به گفته این رهبر، جنبش‌های استقلال‌طلبانه به‌زودی در پارلمان اروپا دیدار می‌کنند تا پس از رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا اقدام بعدی خود را طرح‌ریزی کنند. لوپن که از خوشحالی خنده‌ای ژرف روی لب‌هایش داشت، گفت که جبهه ملی تنها حزب سیاسی در فرانسه است که خروج انگلیس را جدی می‌گیرد و بار دیگر خواستار آن شد تا رفراندوم مشابهی در فرانسه برگزار شود.

در آلمان هم بئاتریکس فون استورچ، از اعضای حزب راست‌گرای «آلترناتیو فور دویچلد» (جایگزین برای آلمان) از نتایج همه‌پرسی انگلیس استقبال کرد. او گفت: «۲۳ ژوئن یک روز تاریخی است؛ روز استقلال «بریتانیای کبیر». از مردم سوال شد و مردم پاسخ گفتند. اتحادیه اروپا به‌عنوان یک اتحادیه سیاسی شکست خورده است.» حزب راست‌افراطی دموکرات‌های سوئد در پیامی «انتخاب استقلال» را به مردم انگلیس تبریک گفت و تاکید کرد: حال ما منتظر خروج سوئد (swexit) هستیم. حزب قدرتمند راست‌افراطی دانمارک موسوم به «مردم دانمارک» هم به مردم انگلیس به دلیل این انتخاب تبریک گفته و افزود: این انتخاب جسورانه سیلی آتشینی به کل این سیستم بود. باید یک رفراندوم هم درباره شرایط عضویت ما در اتحادیه اروپا در دانمارک برگزار شود. در آتن هم حزب دست راستی «طلوع طلایی» که خشن‌ترین حزب راست‌گرا است، با ابراز خشنودی از نتایج رفراندوم انگلیس عنوان کرده که امیدوار است رفراندوم مشابهی هم در یونان انجام شود. از سوی دیگر جنبش ضدنظام «فایو استار» در ایتالیا با انتقاد از بروکسل به خروج انگلیس واکنش نشان داد.

پایگاه خبری ورلد بولتن نیز در گزارشی به بررسی روی کار آمدن احزاب راست‌گرا در اروپا پرداخته و نوشته است: احزاب مخالف با مهاجرپذیری در کشورهایی چون مجارستان و آلمان تا اسلواکی افزایش حمایت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. گریت ویلدرز که در هلند به مهاجرت‌ستیزی شهرت دارد در بیانیه‌ای اعلام کرده: «ما هم می‌خواهیم اختیار مملکت خودمان، پول خودمان، مرز خودمان و سیاست‌های خودمان را داشته باشیم.» در ایتالیا، متیو سالوینی، رهبر جبهه مخالفان سیاست‌های مهاجرت دولت در توییتی نوشته: «ممنون بریتانیا! حالا نوبت ماست. آفرین بر شجاعت مردم آزاده. قلب، شعور و غرور بر دروغ، تهدید و رشوه غلبه کرد.» ورلد بولتن می‌نویسد طی ماه‌های اخیر همزمان با مواجهه اروپا با بزرگ‌ترین بحران پناهجویان از زمان پایان جنگ جهانی دوم، ظهور سیاستمداران راست‌گرای پوپولیست در سراسر اروپا سرعت یافته است.

این گزارش می‌نویسد در مجارستان حزب محافظه‌کار «فیدز» ویکتور اوربان با اتخاذ مواضع سرسختانه در بحران مهاجران توانسته شاهد پیشرفت در نتایج نظرسنجی‌ها باشد. این رهبر مجارستانی با نصب سیم خاردار در مرزهای جنوبی کشورش از پذیرش حتی یک مهاجر خودداری کرده است. راست‌گرایان از وی به‌عنوان حامی اروپای مسیحی در برابر انبوه مسلمانان یاد می‌کنند. حزب محافظه‌کار عدالت و قانون در لهستان نیز اکتبر سال گذشته به قدرت رسید و اکنون به شدت با پذیرش پناهجویان براساس برنامه اتحادیه اروپا مخالف است. یاروسلاو کازنیسک، رهبر این کشور معتقد است مسلمانان با ورود خود به اروپا مسائلی را ایجاد می‌کنند که در کشورشان خطرناک نیست اما برای جمعیت اروپایی خطرناک است. حزب راست افراطی آزادی که اکنون سومین حزب بزرگ در پارلمان اتریش است هم در نظرسنجی‌های اخیر با کسب ۳۴ درصد آرا اول بوده‌ است. این حزب ناسیونالیست که در دولت ائتلافی نیز حضور دارد از «تقلبات پناهندگی» انتقاد کرده، تظاهراتی علیه مراکز تعیین‌شده برای پناهجویان برگزار می‌کند و خواهان بستن مرزهای اتریش است.

حزب ضدخارجی‌های «طلوع» در جمهوری چک در انتخابات ۲۰۱۳ توانست ۸ کرسی را به دست آورد. میلوس زمان، رئیس‌جمهوری چک که با رویکرد ضد مهاجرتی‌اش شناخته می‌شود سال گذشته با حضورش در کنار مقامات حزب طلوع جنجال به پا کرد. حزب راست افراطی «مردم محافظه‌کار استونی» که در سال ۲۰۱۲ پایه‌گذاری شد سال گذشته توانست با ۷ کرسی وارد پارلمان شود. این حزب تظاهرات شبانه در تالین برگزار می‌کند و یکی از اعضای آن صراحتا فاشیسم را تحسین می‌کند. ترکش‌های خروج بریتانیا بقای اروپا را هدف گرفته است. باید دید قاره سبز با بحران‌های پدید آمده چگونه رفتار می‌کند.