گروه جهان: با ورود ترکیه به سوریه، پازل حل بحران‌ این کشور پیچیده‌تر از قبل شده است. ترکیه به بهانه مبارزه با داعش دو جبهه پیش‌روی خود گشوده است: یکی زدن مواضع داعش و دیگری ضربه وارد آوردن به مهم‌ترین دشمن داعش یعنی کردهای موسوم به «YPG». در حالی که نیروهای کرد در سوریه توانسته بودند در این چند وقت اخیر با پشتیبانی آمریکا داعش را در برخی مناطق وادار به عقب‌نشینی کنند اما با ورود ترکیه به خاک سوریه تنش‌ها بین آنکارا و واشنگتن بالا گرفته است.

همزمان سوریه از ترکیه به دلیل ورود غیرقانونی به خاک کشورش به سازمان ملل و شورای امنیت‌ شکایت کرده است. در نامه دولت سوریه به سازمان ملل عملیات «سپر فرات» نمایشی برای ارتکاب جنایت‌های جدید از سوی اردوغان پس از جنگ علیه سوریه توصیف شده است. این در حالی است که در هفته گذشته سوریه و ترکیه همزمان با نیروهای کرد در حال جنگ بودند. وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ ترکیه را به ارتکاب جنایت‌های ضد بشری متهم کرده است.

این در شرایطی است که کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه مدعی شده پیش از ورود ترکیه به خاک سوریه این موضوع را به اطلاع مقامات دمشق رسانده است. کورتولموش گفت: همه طرف‌های ذی‌ربط از جمله دمشق که به وسیله روسیه مطلع شد از عملیات سپر فرات آگاه بودند. وی همچنین تاکید کرد: ما قصد نداریم به یک نیروی دائم در سوریه تبدیل شویم. ترکیه کشوری اشغالگر نیست و در جنگ وارد نخواهد شد و هرگز یکی از طرف‌ها در درگیری نظامی نمی‌شود اما در مقابل خطرات و تهدیدها علیه امنیتش هم ساکت و دست بسته نمی‌نشیند.

کردها جای داعش هدف گرفته می‌شوند

ترکیه که به بهانه مبارزه با داعش وارد خاک سوریه شده است به کردهای سوریه هم هشدار داده است اگر از شرق فرات جابه‌جا نشوند آنها هم مورد هدف قرار می‌گیرند. سخنان چاووش‌اوغلو، وزیرخارجه ترکیه پس از آن بیان می‌شود که فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه گفته است که کردها را در شهر منبج هدف قرار خواهند داد. این گروه در مناقشه سوریه مورد حمایت ترکیه است. در این شرایط سفر چهارشنبه گذشته بایدن به ترکیه اثر نداشته است و مهم‌ترین دلیلی که برای این گفته می‌توان مطرح کرد سخنان روز گذشته چاووش‌اوغلو درخصوص هدف قرار دادن کردهاست. اما آمریکا از ترکیه خواسته است مهم‌ترین نیروی زمینی گروه ائتلاف جنگی را هدف قرار ندهد.

در این راستا اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری از ترکیه خواست با کردهای سوریه درگیر نشود و دو طرف تمرکزشان را روی جنگ با داعش بگذارند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در مقر وزارت دفاع این کشور از ترکیه خواست بر جنگ با داعش تمرکز کند و نیروهای کرد مخالف نظام سوریه را هدف نگیرد. این درخواست در چارچوب اختلافات میان واشنگتن و آنکارا درباره عملیات «سپر فرات» است که هر روز خود را بیشتر نشان می‌دهد.

مذاکره مسکو و واشنگتن بر سر سوریه

احتمالا اواخر یا اوایل هفته بعد قرار است مقامات واشنگتن و مسکو درخصوص سوریه با هم دیدار داشته باشند. این دیدار قرار است در حضور دی میستورا، نماینده سازمان ملل صورت بگیرد. در این دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و دی‌میستورا حضور خواهند داشت. این دیدار به منظور برقراری آتش‌بس پایدار صورت خواهد گرفت. روز گذشته دی‌میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه در یک کنفرانس خبری در ژنو با تایید این مطلب گفت: بحث‌های روسیه و آمریکا در هفته جاری بسیار حیاتی است و برای بازگرداندن پروسه آتش‌بس صورت می‌گیرد.