کروتف یا عباس؟

گروه جهان: سخنگوی رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین ادعای محققان را مبنی بر اینکه وی در دهه ۱۹۸۰ مامور کاگ‌ب در دمشق بوده است، رد کرد و آنها را تهمتی با هدف از مسیر خارج کردن طرح صلح روسیه دانست.

این ادعا روز چهارشنبه و در تلویزیون اسرائیل مطرح شد که می‌گفت، دو محقق که اسناد موسوم به «میتروخین» را در دانشگاه کمبریج بررسی می‌کنند به این نتیجه دست یافته‌اند. یکی از این محققان اسرائیلی در این برنامه تلویزیونی گفته است: «در سال ۱۹۸۳ محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با نام مستعار کروتف به‌عنوان جاسوس کاگ‌ب فعالیت می‌کرد.»

پس از آن نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس با «تهمت» خواندن این ادعاها، آن را اقدامات پوچ اسرائیل توصیف کرد که دیگر به آن عادت کرده‌اند. عباس در فلسطین به دنیا آمد؛ اما خانواده او در سال ۱۹۴۸ در پی جنگ‌هایی که برای ایجاد اسرائیل شکل گرفت به سوریه گریختند. ابوردینه در ادامه خاطرنشان کرد: روشن است که اسرائیل با روابط استراتژیک فلسطین و روسیه با توجه به موضع مشخص و اعلام شده روسیه که حل مساله فلسطین-اسرائیل براساس ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است، مشکل دارد. اسناد میتروخین، اسنادی هستند که گفته می‌شود اطلاعات ماموران آژانس جاسوسی روسیه «کا‌گ‌ب» را در انگلیس در بر می‌گیرد.

ادعای اخیر اما در زمانی مطرح شده است که پوتین سعی دارد دو طرف را پشت میز مذاکره بکشاند. پوتین از نتانیاهو و عباس خواسته است تا دوباره مذاکرات خود را از سر بگیرند. اواخر هفته‌ای که گذشت، نماینده روسیه در بیت‌المقدس با نتانیاهو دیدار داشته است، اما به نظر می‌رسد که طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی تمایلی به دیدار مستقیم ندارند هر چند این دیدار نیز تحت‌الشعاع موضوع اخیر قرار گرفته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، گیدئون رمه‌ز، یکی از دو محقق تحقیقات اشاره شده که عضو دانشگاه هبروی اسرائیل نیز است‌، می‌گوید: «فکر می‌کنم این مهم باشد که چرا پوتین از عباس خواسته است تا ترتیب ملاقاتش را با نتانیاهو بدهد. به‌ویژه اینکه خود پوتین عضو کا‌گ‌ب بوده است و عباس نیز اشتراکاتی با پوتین در این زمینه دارد.»

ایزابلا گینور که در این تحقیقات با رمه‌ز همکاری داشته است مدعی شد: او در گذشته جزو کا‌گ‌ب بود و روس‌ها بر وی تسلط داشتند، البته برای ما مشخص نیست که بعدها چه اتفاقی افتاد، آیا ابومازن برای خدمت یا کار به شوروی رفته است. ایزابلا گینور مدعی است که عباس برای آن دوران یک «اسم» داشته است؛ اما چون ممکن است افشای این اسم وی را تحت فشار قرار دهد از گفتن آن امتناع می‌کند.

گال برگر، یکی از کارشناسان رادیو اسرائیل می‌گوید که مقامات فلسطینی به این گزارش خندیده‌اند. او گفت: این گزارش درست در شرایطی منتشر شده است که عباس قصد دارد اوضاع را در داخل و خارج روبه‌راه کند تا حمایت‌های بیشتری از اقدامات وی به عمل آید. به نظر می‌رسد که ارائه این گزارش در این برهه زمانی برای تحت فشار قرار دادن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. محمد المدنی، یکی از اعضای مرکزی سازمان فتح می‌گوید: یک رویه آشکار در پیش گرفته شده است تا به انحای گوناگون چهره عباس را مخدوش کند. او در گفت‌وگو با روزنامه ها‌آرتص اقدام اخیر این دو محقق را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت که آنها برای اینکه اقدمات ابومازن را مخدوش کنند به وی تهمت می‌زنند.

این در شرایطی است که مقامات فلسطینی استدلال می‌کنند که در آن زمان نیازی نبوده تا محمود عباس عامل روس‌ها بوده باشد؛ زیرا سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آن زمان آشکارا با مسکو همکاری می‌کرده است. اسم عباس اخیرا در میان هزاران پرونده‌ای رویت شده است که پس از سقوط شوروی، از سوی مسوول بایگانی کا‌گ‌ب، یعنی آقای واسیلی میتروخین به سازمان اطلاعات بریتانیا داده شد. میتروخین با رنج فراوان و با دست نوشته دست به کپی این اسناد زده است. برخی می‌گویند این دست‌نوشته‌هایی که از روی پرونده‌های کا‌گ‌ب رونوشت شده است یک گنجینه عظیم برای غربی‌ها بوده است.