دنیای اقتصاد: در آستانه دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری یک سند مهم از دونالد ترامپ به دست آمده که ممکن است جایگاه وی را در انتخابات هشتم نوامبر تضعیف کند. به گزارش سی‌ان‌ان اخیرا یک گزارش جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در دهه ۹۰ به دنبال سرمایه‌گذاری در کوبا بوده و این احتمال را مطرح کرده است که وی قانون تحریم کوبا را نقض کرده است.

در این‌باره گفته می‌شود که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه متهم شده چند سال پیش و هنگامی که تحریم تجاری علیه کوبا همچنان پابرجا بود در قالب یک قرار مشورتی این تحریم‌ها را دور زده است. این جنجال تازه انتخاباتی، پس از آن بالا گرفت که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با استناد به گزارش یک نشریه آمریکایی، ترامپ را به قانون‌شکنی متهم کرد و یک بار دیگر تاکید کرد که از نظر او دونالد ترامپ شایسته ورود به کاخ‌سفید نیست. نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی تحقیقی مدعی شده که شرکت بازرگانی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۸ و با وجود تحریم‌های تجاری علیه کوبا، به‌طور محرمانه با این کشور معامله‌ انجام داده و بابت آن حداقل ۶۸ هزار دلار به کوبا پول ارسال کرده است. این در حالی است که سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در واکنش به این گزارش هرگونه تجارت بازرگانی میان گروه بازرگانی ترامپ و کوبا را انکار کرده است.

دونالد ترامپ هم در جریان چند ماه گذشته بارها تاکید کرده که او از تجارت و سرمایه‌گذاری در کوبا پرهیز کرده است. بنابر گزارش نیوزویک، شرکت ترامپ این مبلغ را با پرداخت به یک شرکت مشاور اقتصادی به کوبا فرستاده تا جنبه قانونی به آن بدهد. همزمان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با استناد به این گزارش تحقیقی گفت: «ما در این کشور قانون داریم و اینکه ترامپ سعی کرده با کوبا تجارت کند نشان می‌دهد که او منافع شخصی و مالی خود را بر قانون، ارزش‌ها و سیاست‌های کشورش مقدم دانسته است».

در همین حال، مارکو روبیو، سناتور کوبایی‌تبار جمهوری‌خواه که خود نامزد رقابت‌های درونی جمهوری‌خواهان بود اما پس از شکست از دونالد ترامپ به جمع حامیان او پیوست، در واکنش به این خبر خواستار توضیح از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ شده است. او در این خصوص گفت: «این موضوعی است که نباید بدون پاسخ و توضیح بماند. من امیدوارم که ستاد ترامپ پا پیش بگذارد و در این مورد توضیح دهد. چرا که اگر این قضیه واقعیت داشته باشد، آن‌وقت من نگرانی جدی در این رابطه خواهم داشت». با وجود این، ترامپ در پاسخ به سوال مستقیم خبرنگاران درباره تجارت با کوبا صریحا آن را تکذیب کرد و گفت: «چه باید بگویم. آشکار و واضح دارم می‌گویم که من با کوبا تجارت نکرده‌ام». در گزارش نشریه نیوزویک به مدارک متعددی اشاره شده و با مدیران سابق گروه بازرگانی ترامپ که در آن سال‌ها گروه هتل‌ها و قمارخانه‌های ترامپ نامیده می‌شده، گفت‌وگو شده است.

بر اساس این گزارش، گروه بازرگانی ترامپ در سال ۱۹۹۸ با پرداخت پول به یک شرکت مشاور اقتصادی، از این شرکت خواسته تا به کوبا سفر کند و از طرف گروه بازرگانی ترامپ در زمینه فرصت‌های اقتصادی در کوبا تحقیق کند. نیوزویک همچنین گزارش کرده که مدیران وقت شرکت ترامپ برای پنهان کردن این موضوع، پرداخت را در قالب اهدای خیریه به یک کلیسای کاتولیک جلوه داده‌اند. این شرکت مشاور هزینه‌های سفر به کوبا از محل همان دلارهایی که در اختیار داشته پرداخت کرده و با توجه به گزارش نیوزویک این شرکت بدون داشتن مجوز از دولت آمریکا چنین سفر و هزینه‌هایی را انجام داده است. موضوعی که با توجه به قوانین مربوط به تحریم‌های کوبا در آن دوران، نقض این تحریم‎ها محسوب می‌شود. در همین حال، در آرشیو رسانه‌های آمریکایی دیده می‌شود که دونالد ترامپ در سال ۱۹۹۹ به روزنامه‌ای در شهر میامی فلوریدا گفته است: «فرصت مناسبی برای کسب سود کلان در کوبا پیش آمده بود اما من آن را در تناقض با سیاست‌های آمریکا برای تحریم فیدل کاسترو دیدم و از آن حذر کردم.»

جمهوری‌خواهان بیشتری به هیلاری رای می‌دهند

همزمان با مشکل پیش آمده برای ترامپ، شماری دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه و مقام‌های پیشین این حزب و برخی چهره‌های مستقل به جمع حامیان نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا پیوسته‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید فهرست حامیان کلینتون، اکنون سه نماینده پیشین کنگره آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و دست‌کم ۱۰ نفر از اعضای سابق دولت‌هایی که این حزب رهبری آنها را در دست داشته، را در بر می‌گیرد. حمایت تازه از نامزد حزب دموکرات، از جریان رقیب، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از سناتورهای ارشد این حزب، با پنج‌دوره نمایندگی در کنگره، در جریان یک کنفرانس خبری حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرد. سناتور جان وارنر که زمانی رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا بوده، گفته‌ است کلینتون به مراتب برای هدایت ایالات متحده آماده است، تا دونالد ترامپ. جیم چیکونی، یکی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه هوادار کلینتون، در سخنانی شدیدا انتقادآمیز به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است: «از منظر من، دونالد ترامپ احتمالا فردی با کمترین صلاحیت‌ها، پایین‌ترین ثبات، هوش و ذکاوت است که تا کنون از سوی یک حزب اصلی در آمریکا نامزد انتخابات شده‌است».