گروه بین‌الملل- مردم پاکستان دیروز در فضایی آکنده از ترس و نگرانی درباره تقلب و نیز خشونت سیاسی، پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان پارلمان و نهایتا نخست‌وزیر خود را انتخاب کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، رای‌گیری در شهرهای بزرگ به دلیل ترس از خشونت، آرام و بی‌رونق بوده است. پریروز بمبی که در نزدیکی محل نشست حزب مردم، یکی از احزاب بزرگ پاکستان منفجر شد، ۴۷ کشته برجای گذاشت. حدود ۸۰ میلیون نفر در پاکستان واجد شرایط رای دادن هستند، اما انتظار می‌رود مردم به دلیل خشونت‌های اخیر و انفجار بمب‌هایی که منجر به کشته شدن بسیاری از مردم شده است، ترجیح دهند در خانه‌ها بمانند؛ هرچند برخی از تحلیل‌گران معتقدند، یکی از دلایل دیگر خلوت بودن حوزه‌های رای‌گیری، تعطیلات ملی پاکستان است که باعث شده است مردم ترجیح دهند از این تعطیلات لذت ببرند به جای اینکه جان خود را برای رای دادن به خطر بیاندازند.

دو حزب بزرگ پاکستان؛ یعنی حزب مردم، (حزب خانم بی‌نظیر بوتو) و مسلم لیگ نگرانی خود را از تقلب در انتخابات ابراز داشتند، آنها معتقدند متحدان رییس‌جمهوری پرویز مشرف ممکن است بخواهند در نتایج انتخابات دست ببرند. پس از مرگ خانم بوتو در اثر انفجار بمب، همسرش، آصف علی زرداری، کاندیدای حزب مردم برای نخست‌وزیری است.

وی اعلام کرده است که اگر خداوند به او یاری کند و برنده انتخابات شود، دوست و دشمن را در پاکستان گردهم جمع می‌آورد.

وی گفت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و اگر سعی نکنیم که دور هم جمع شویم، قطعا ملت بزرگی را که ما آن را پاکستان می‌نامیم، از دست خواهیم داد. وی به دولت هشدار داد در صورتی که در انتخابات تقلب کند، اعتراضات خیابانی تمامی نخواهد داشت.

ناظران محلی بر انتخابات نظارت می‌کنند و تعداد ناظران بین‌المللی غیر از هیاتی از اتحادیه اروپا زیاد نیستند؛ زیرا بسیاری از آنها دعوت نشده‌اند.

مقامات پاکستان پیوسته بر صحت و سلامت انتخابات تاکید می‌کنند و پرویز مشرف اعلام کرده است که انتخابات آزاد، منصفانه و سالم برگزار می‌شود.

با این همه یکی از مراکز اخذ رای در لاهور روز دوشنبه به دلیل تخلف بسته شد و در مرکز اخذ رای دیگری یک مامور حوزه انتخاباتی با تعداد زیادی ورقه‌های رای دستگیر شده است.

همچنین پرزیدنت مشرف به معترضان هشدار داده است، حدود نیم میلیون از پرسنل امنیتی که ۸۰۰۰۰ نفر آن را سربازان تشکیل می‌دهند، مامور حفظ امنیت مراکز رای‌گیری هستند.

همچنین گرداگرد هر شعبه رای‌گیری موانع امنیتی طراحی شده‌اند که از پارک اتومبیل‌های مشکوک جلوگیری شود.

گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید: در برخی مناطق طایفه‌ای نزدیک پیشاور، ریش‌سفیدان زنان را از رای دادن منع کرده‌اند. در این منطقه حزب مردم از حمایت بالایی برخوردار است و ممکن است منع کردن زنان از رای دادن به ضرر حزب مردم تمام شود.

دیروز در ایالت بلوچستان چهار سرباز کشته شدند.

تحلیل‌گران معتقدند، اگر مردم از شرکت در انتخابات پرهیز کنند، این ممکن است باعث شود که هیچ یک از احزاب مهم نتوانند اکثریت را به دست آورند.

اگر حزب مردم به طرفداران مشرف بپیوندند، این موضوع می‌تواند به عقب‌گردی در اهداف حزب منجر شود.