گروه بین‌الملل- سرانجام پارلمان کوزوو به هشت ماه مجادله حقوقی در سازمان ملل و بلگراد پایان داد و به طور یک جانبه استقلال این استان از صربستان را اعلام کرد. به این ترتیب از این پس کوزوو به عنوان یک کشور مستقل پا به عرصه وجود نهاده است. کوزوو جمعیتی درحدود ۲میلیون نفر دارد که یکصدهزار تن از آنها را اقلیت صرب تشکیل می‌دهند. هاشم تاچی نخست‌وزیر کوزوو بلافاصله پس از پایان جلسه پارلمان در جمع خبرنگاران حاضر شده و بیانیه استقلال این کشور را قرائت کرد. براساس بیانیه استقلال که قرائت شد کوزوو دیگر نمی‌تواند به عنوان بخشی از یک کشور دیگر موجودیت پیدا کند. همچنین نیروهای ارتش این کشور محدود بوده و نقش نظارتی نهادهای بین‌المللی و اروپایی در کوزوو ادامه خواهد یافت.

اگرچه اعلام تشکیل کشور کوزوو با شادمانی مردم آلبانیایی تبار همراه بود، اما این اتفاق برای صرب‌‌ها غیرقابل پذیرش بوده و در بلگراد و دیگر شهرهای صربستان دست به تظاهرات زدند. در سطح جامعه جهانی روسیه تندترین موضع را در قبال این استقلال اعلام کرده است. روسیه با رد تاسیس کشور کوزوو اعلام کرد که کوزوو را همچنان استانی از جمهوری صربستان می‌شناسد. روسیه هشدار داد که این اقدام به مناقشه‌ای جدید و طولانی در منطقه بالکان منجر خواهد شد. روسیه همچنین از مقامات سازمان ملل و ناتو درخواست کرد تا این اعلام استقلال را رد کنند. روسیه بلافاصله درخواست اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت را ارائه داد و در آن خواستار ابطال این استقلال شد. روسیه همواره تهدید کرده است که این استقلال را در شورای امنیت وتو خواهد کرد، اما اکنون فرآیند اعلام استقلال در خارج از چارچوب سازمان ملل اتفاق افتاده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده استقلال کوزوو با شرایط کنونی منشور سازمان ملل را که ضامن همگرایی اراضی کشورها است نقض کرده است. در مقابل مخالفت روسیه با استقلال کوزوو، ایالات متحده به طور قاطع از این اقدام حمایت کرده است. این دو موضع مخالف موجب خواهد شد که روابط روسیه و ایالات متحده بار دیگر وارد فاز جدیدی از تنش شود. تحلیل‌گران عقیده دارند که احتمال کشیده شدن خشونت به حوزه بالکان وجود دارد و در این میان روسیه و ایالات‌متحده هر یک را مسبب این بحران معرفی خواهند کرد. روسیه هم‌اکنون با جنبش‌های جدایی‌طلبانه در چچن، اوستیای جنوبی و آنجازی رو‌به‌رو است. استقلال کوزوو می‌تواند بار دیگر این جنبش‌های جدایی‌طلبانه را بیدار کند.

بحران کوزوو اکنون، بار دیگر منافع روسیه را با ایالات‌متحده و کشورهای غربی در تقابل جدی قرار داده است و موجب ایجاد مانعی بزرگ بر سر راه تعامل روسیه و غرب ایجاد کرده است. تحلیل‌گران عقیده دارندکه روسیه در پاسخ به کشورهای اروپایی که زمینه جدایی کامل کوزوو را از صربستان فراهم کرده‌اند، دسترسی اروپا را به منابع انرژی خود محدود کرده یا هزینه این استفاده را افزایش می‌دهد.