باهره دامغانی- بازارهای آسیایی روز دوشنبه را با امید افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در اثر تضعیف بازارهای اروپا و به ویژه ایالات متحده، با افزایش سپری کردند.

به گزارش رویتر از توکیو تزلزل و کسادی وال‌استریت در ماه‌های اخیر سبب ابهام چشم‌انداز سرمایه‌گذاران خارجی شده است. بسیاری از تحلیل‌گران بازار معتقدند، این موضوع سبب شده است که سرمایه‌های خارجی به ویژه سرمایه‌های آسیایی راه خود را به توکیو تغییر دهند که پول ضعیف‌تری دارد و سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران پرسودتر می‌سازد.

در حال حاضر درآمد کمپانی‌ها در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۷ به بازیگران مشوق زیادی برای خرید سهام ارائه نکرده است. با کاهش سود صادرکنندگان، که به دلیل افزایش ارزش ین در مقابل دلار و نیز کسادی اقتصادی آمریکا رخ داده است، فعالان بازار با یک دوره بی‌ثباتی، تزلزل و ابهام دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ اما این امید که برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ به دلیل وضعیت حاضر اقتصاد در ایالات متحده و نیز اوضاع بازارها به سمت توکیو حرکت کنند، می‌تواند به بازار سهام توکیو رونق ببخشد.

دیروز شاخص سهام نیکی ۱۷۵ واحد یا ۸/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۳۷۳۷ رسید. در روز جمعه در روزی بد، شاخص نیکی ۳درصد از دست داده بود. شاخص سهام توپیکس ۱۵ واحد یا ۱/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۴۹ رسید.

در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌سنگ تغییر زیادی پیدا کرد و ۵/۰درصد به دست آورد. در چین، شاخص شانگهای ۴/۱ ترقی یافت و به واحد ۴۵۶۱ رسید. بزرگ‌ترین بازندگان روز دوشنبه توکیو کمپانی‌های فلزات یعنی نیپون بودند. کمپانی‌های بیمه مانند سوموی ژاپن عملکردی ضعیف در روز دوشنبه داشتند.

و اما در ایالات متحده بدبینی عمومی نسبت به وضع اقتصاد رو به افزایش است و این موضوع از آن جهت برای اقتصاد مهم است که اعتماد مصرف‌کنندگان و در نتیجه عزم مصرف‌کنندگان را برای خرید، ضعیف می‌کند. این موضوع حقیقت دارد که تعداد مشاغل در هفته‌های اول فوریه افزایش یافته است و افزایش اندکی هم در قیمت خانه‌ها رخ داده است؛ اما بسیاری از مردم چنین فکر نمی‌کنند، حتی اگر نمی‌توانند به خوبی بیان کنند که چرا هنوز به جریان اقتصاد اطمینان ندارند.

کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان در ایالات متحده به دلایل مختلف از جمله کاهش قیمت خانه‌ها، محدودیت پول و اعتبارات در بازار و قروض زیاد رخ داده است.

مارک زندی، اقتصاددان و تحلیل‌گر بازار مالی می‌گوید: اقتصاد آمریکا در حال حاضر در لبه رکود قرار دارد، هرچند برخی خبرگان و مقامات اقتصادی معتقدند که اقتصاد از سلامت برخوردار است؛ اما واقعیت این است که مردم به واقعیت‌هایی که روزانه با آن سرو کار دارند، نگاه می‌کنند تا به سخنان کارشناسان و مقامات گوش دهند که جنبه دلداری دارد.

بوش برای تقویت اقتصاد ایالات متحده هفته گذشته طرح ۱۶۸میلیارد دلاری تقویت اقتصادی را امضا کرد. قرار است به زودی بخشی از مالیات‌های پرداختی مردم به آنها بازگردد تا مردم را به خرید تشویق کنند؛ اما بحران موسسات بیمه اوراق بهادار، چشم‌انداز بازارها را هنوز مبهم و متزلزل نگاه داشته است. در این میان سرنوشت موسسات بیمه و اوراق بهادار شهرداری از همه بدتر است.

احتمالا شهرداری از موسسات بیمه بخواهد که بیمه اوراق بهادار شهرداری را از سایر اوراق بهادار که ریسکی‌تر هستند، جدا کند، تا به این ترتیب ضرر

اوراق بهادار شهرداری محدود شود. در بازار معاملات ارزی ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر رسید. این تنزل به دلیل اعلام نظر رییس بانک مرکزی فرانسه درباره نرخ رشد اقتصادی در اروپا بود.

کریستین نویر گفت رشد اقتصادی منطقه یورو در سال‌جاری احتمالا کمتر از آنچه باشد که تاکنون پیش‌بینی شده است.

دیروز هر یورو به ازای ۴۶۳۳/۱دلار معامله شده که نسبت به روز قبل از آن که هر یورو به ازای ۴۶۸۲/۱دلار معامله شده بود، ارزش یورو کاهش محسوسی نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای ۱۰۸ ین به ازای هر دلار بود.