مژگان میرزایی

براساس گفته های رییس پلیس آگاهی کشور، خودروی پراید همچنان بیشترین فراوانی و بالاترین نرخ سرقت خودرو را دارد، این در حالی است که شرکت سایپا از تیر ماه سال‌جاری پرایدهای تولیدی خود را مجهز به سیستم ضد سرقت کرده است. در این سیستم روشن شدن خودرو تنها با سوئیچ مخصوص آن خودرو امکان‌پذیر بوده و خودرو با هیچ سوئیچی یا وسیله دیگری روشن نخواهد شد. شرکت سایپا سالانه بیش از ۴۰۰هزار دستگاه خودروی پراید تولید می‌کند که با توجه به آغاز طرح نصب قفل ضد سرقت از تیر ماه امسال تاکنون تعداد محدودی از پرایدهای تولیدی به این قفل مجهز شده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت خودروهای سرقت شده مربوط به پرایدهای تولیدی سال‌های گذشته است.

حال با تجهیز شدن پرایدهای تولیدی به قفل ضدسرقت امکان سرقت این خودرو نیز کاهش خواهد یافت. مرتضی شفیعی، معاون مدیرعامل گروه سایپا در امور کیفیت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲میلیون خودروی پراید در کشور در حال تردد است که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو فاقد قفل ضد سرقت است و تنها ۴۰۰هزار دستگاه پراید تولیدی از ابتدای تیر ماه به این سیستم مجهز شده‌اند. به گفته مدیر کیفی شرکت سایپا از ابتدای تیرماه کلیه پرایدهای تولیدی به سیستم ضد سرقت مجهز شده‌اند که این سیستم از استانداردهای روز اروپا برخوردار است، همچنین سیستم نصب شده بر روی پراید‌های تولیدی با سیستم ضدسرقت خودروهای ریو و زانتیا برابری می‌کند. شفیعی در خصوص آمار ارائه شده از سوی رییس پلیس آگاهی کشور نیز اظهار داشت: روش آمارگیری آنها علمی نیست. مدیر کیفی شرکت سایپا معتقد است، جامعه آماری باید به طور دقیق مشخص کند که آیا این آمار نسبت به تیراژ تمامی خودروهای تولیدی بوده که در این شرایط پراید بیشترین آمار تولید را دارد، همچنین پراید خودرویی است با تیراژ بالا که نسبت به سایر خودروها با قیمت ارزان در بازار عرضه می‌شود که این عوامل موجب می‌شود این خودرو در محل‌هایی که فرصت سرقت وجود دارد به تعداد بسیار دیده شود. شفیعی در ادامه می‌گوید: پراید خودرویی است که در کل کشور توزیع شده، به همین دلیل ردیابی آن پس از سرقت سخت‌تر و اسقاط آن راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین با تعویض پلاک به دلیل تردد بسیار این خودرو در کشور امکان تردد خودروی سرقت شده بدون شناسایی نیز وجود دارد.

مدیر کیفی شرکت سایپا در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند درصد پراید‌های تولیدی به سیستم ضدسرقت مجهز هستند، عنوان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵درصد پرایدهای تولیدی به سیستم ضدسرقت مجهز هستند و براساس تیراژ تولید نیز می‌توان گفت حدود ۳۵۰هزار دستگاه خودروی پراید به این سیستم مجهز هستند. شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان نصب این سیستم روی محصولات تولیدی سال‌های گذشته وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در سیستم ضدسرقت، تمام مدار سیم‌کشی سوئیچ با سیستم الکتریکی شناسایی می‌شود به همین دلیل امکان نصب آن بر روی محصولات تولیدی در سال‌های گذشته وجود ندارد؛ بلکه باید به هنگام تولید این سیستم بر روی خودرو تعبیه شود.