گروه بین‌الملل - پارلمان استان کوزوو مقارن ساعت یازده دیروز به وقت گرینویچ، مذاکره خود را در مورد اعلام استقلال و تعیین علائم و نشانه‌های رسمی از جمله پرچم این کشور آغاز کرد. این آخرین مرحله از روند جدا شدن کوزوو از صربستان و تشکیل یک کشور مستقل اروپایی جدید است. هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوزوو در حالی قصد دارد استقلال کوزوو را از صربستان اعلام کند که تنها نگرانی او واکنش روسیه به این جدایی است.

واکنشی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه آن را غیرقابل پیش‌بینی و موثر دانسته است.

هرچند اکنون هزاران نفر از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در خاک کوزوو مستقر شده‌اند و هاشم‌تاچی پشتیبانی ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا را پشت سر خود دارد، اما ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری هفته گذشته خود به روشنی آمادگی روسیه را برای مقابله با ناتو در صورت تهدیدات احتمالی اعلام کرد.

با این وجود اگرچه تا عصر دیروز خبر استقلال کوزوو رسما اعلام نشد، اما پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا ظهر امروز پروسه استقلال یکجانبه کوزوو و تشکیل این کشور به پایان برسد.

به گزارش بی‌بی‌سی، هاشم تاچی پیش از تشکیل جلسه پارلمان برای تکمیل روند استقلال در جمع خبرنگاران گفت: دوران نفوذ بلگراد در کوزوو به پایان رسیده است و هر واکنشی که صربستان انجام دهد، در تحولات آتی کوزوو تاثیری نخواهد داشت.

به دنبال پخش سخنان تاچی، مردم در شهرهای مختلف کوزوو به‌خصوص پریشتینا، مرکز این منطقه، به خیابان‌ها آمدند و به شادمانی پرداختند. ده‌ها هزار نفر از مردم کوزوو با به حرکت درآوردن پرچم‌های آلبانی و ایالات‌متحده و همچنین به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌های خود از استقلال کوزوو پشتیبانی کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، در برخی نقاط درگیری‌های پراکنده بین آلبانیایی‌‌تبارهای کوزوو و اقلیت صرب این منطقه روی داد که با مداخله سربازان ناتو که اکنون نقش پلیس را هم ایفا می‌کنند، درگیری‌ها به پایان رسید.

در همین حال اتحادیه اروپا اعلام کرد که به مجرد اعلام استقلال چند هزار نفر از نیروهای پلیس و کارکنان قضایی وارد کوزوو خواهند شد تا یک روند چهار ماهه اداره این دوایر کوزوو را از مقامات سازمان ملل تحویل بگیرند.

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده است فعلا نقش نظارتی پررنگ اتحادیه اروپا در کوزوو حفظ خواهد شد تا از این طریق از شکست دموکراسی و همچنین سوءاستفاده از نهادهای نوپای کوزوو جلوگیری شود.

در همین حال دولت بلگراد که اکنون در حال از دست دادن بخش بزرگی از سرزمین خود است، اعلام کرده است که به هیچ عنوان این اعلام استقلال را به رسمیت نخواهد شناخت.

کوزوو از سال‌های پایانی دهه ۹۰میلادی و پس از پایان جنگ بالکان به عنوان استانی از صربستان شناخته می‌شود؛ اما از همان زمان اداره امور آن به سازمان ملل و نیروهای ناتو واگذار شد.