مترجم: مریم صدیق زنده

در تمام نقاط جهان بچه‌ها در حال خرید و فروش شدن هستند و در شهرها و حومه شهرهای سراسر کشور گرفتار می‌شوند.

صدها کودک کم‌سن و سال که به طور غیرقانونی در بریتانیا خریدوفروش می‌شوند، قربانیان جدید رونق گرفتن تجارت حشیش در این کشور هستند.

روزنامه ایندیپندنت در روز یکشنبه ارقامی را فاش کرد که بیان می‌کند، با بالا رفتن میزان فعالیت تولید کنندگان غیرقانونی حشیش و حمله پلیس به کارخانه‌های تولید حشیش حداقل هر هفته یک کودک در این کارخانه‌ها شناسایی می‌شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند کودکان ۱۳ ساله به منظور بردگی در گروه‌های جنایتکار و در شرایطی خطرناک برای کار به عنوان برده، از جنوب شرقی آسیا قاچاق می‌شوند و در شهرها و حومه شهرهای بریتانیا به اسیری گرفته می‌شوند.

آنها اعتقاد دارند در طول ۱۲ ماه گذشته تجارت بچه‌ها به میزان ۵ برابر افزایش یافته است.

پلیس اعتقاد دارد این جنایتکاران به طور عمده ویتنامی هستند و بعد از حذف از طبقه‌بندی در سال ۲۰۰۴ و افزایش دستمزد پرورش و فروش دارو و کاهش خطر مجازات این جنایتکاران به سرعت دست به کار شدند تا بر بازار حشیش بریتانیا تسلط یابند.

جنایتکاران می‌توانند سالانه از یک خانه سه خوابه که به کارخانه تولید حشیش تبدیل شده است تا ۳۰۰هزارپوند سود حاصل کنند.

بچه‌ها توسط جنایتکاران و برای نگهداری و کار با ماشین کارخانه به کشور وارد می‌شوند. بسیاری از آنان نیز از طریق درها و پنجره‌هایی که محکم بسته شده‌اند و توسط سیم برق که در آن برق جریان دارد و شوک الکتریکی می‌دهد، توانایی فرار ندارند.

دیگران نیز از این می‌ترسند که در صورتی که فرار کنند علیه اقوام و خانواده‌شان اقدامی شود.

اکنون روزانه پلیس در حال حمله به سه خانه که در آنجا این کودکان یافت می‌شوند، است.

کریستین بدوئه، فرمانده مبارزه علیه فحشای کودکان، اشاعه تصاویر مربوط به استفاده جنسی از کودکان و خرید و فروش آنها به منظور سوءاستفاده جنسی می‌گوید: مدارک روشنی وجود دارد مبنی بر این که کودکان خردسالی که قاچاق می‌شوند به منظور کار اجباری در کارخانه‌های تولید حشیش خریدوفروش می‌شود.

وی می‌گوید: در دوازده ماه گذشته تعداد مواردی که در این زمینه به ما گزارش داده شده است ۵۰۰ (پانصد)درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر هر هفته یک گزارش در مورد یک کودک خرید و فروش شده که از کارخانه حشیش نجات داده شده به ما می‌رسد. اما هیچ کس عمق و میزان حقیقی این معضل را نمی‌داند.

سیمون بایرن، معاون رییس پلیس مرسی‌ساید و سخنگوی انجمن افسران رییس پلیس در مسائل مربوط به حشیش می‌گوید: همکاران من معتقدند حشیش برای جنایتکاران مثل صندوق پول نقد است که به وسیله آن جنایت‌های سازمان یافته را مرتکب می‌شوند.

وی گفت: از نظر پلیس، کاهش جرم بر پایه یک معادله ساده در ذهن مردم در احتمال خطر و پاداش استوار است.

اگر خطر را از بین ببرید مردم از آن کار سود می‌برند و اگر خطر را در مسیر اجرای کار برگردانید مردم خود را با آن وفق می‌دهند به سراغ کسب و کار دیگری می‌روند.

کارشناسان می‌گویند: جنایتکاران ویتنامی سریع‌ترین استفاده کننده از فرصت‌ها در بازار حشیش بودند و پس از آن در خرید و فروش بچه‌ها به عنوان بردگان حشیش شهرت یافتند.

پیتر استنلی، از گروه مبارزه با خریدوفروش بچه‌ها گفت: ما می‌توانیم به طور تقریبی بگوییم شواهدی وجود دارد که روستاهای به خصوصی در جنوب شرقی آسیا از سوی طراحان خرید و فروش بچه‌ها، هدف قرار داده شده‌اند و در حال حاضر ویتنام به عنوان مکان خاصی که پسربچه‌هایش در کارخانجات حشیش کار می‌کنند شناخته شده است.

سابقا در اینجا بچه‌ها مجبور می‌شدند که به عنوان باغبان، گیاهان را آبیاری کنند و از کشتزارها مراقبت کنند و در اتاق‌های زیر شیروانی یا انبارها بخوابند.

همسایگان اغلب از وجود آنها آگاه نبودند. حتی بعد از این که آن کودکان توسط پلیس یافت شدند به منزله اثبات بی‌گناهی آنها نبود.

نیروی مبارزه با قاچاق کودکان از زمانی که مقامات محلی اعلام کردند که این بچه‌ها در معرض سوءاستفاده جنایتکاران هستند موظف به حفاظت بهتر از بچه‌های خرید و فروش شده هستند.خانم بدوئه گفت: خیلی از بچه‌های ویتنامی ۴۸ ساعت پس از این که از خانه‌های سوداگران حشیش یافت و نجات داده می‌شوند، مفقود شده و کسی از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد.

وی می‌گوید: مقامات محلی در حال تلاشند تا بچه‌ها را ایمن نگهداری نمایند، ولی چون ادارات مربوط اطلاعات سریع و مناسب را در اختیار نمی‌گذارند این حفظ و ایمنی هیچ فایده‌ای ندارد.

توان گوین، یک پسر جوان ویتنامی در ماه ژوئن در سالفورد، شهری در حومه منچستر یافت شد.

پس از آن که در یکی از خانه‌های مجاز محلی اسکان داده شد، اکنون گم‌شده است و بیم آن می‌رود که توسط جنایتکارانی که وی را به بریتانیا آورده‌اند، ربوده شده باشد.

پاول ولتمن، معاون رییس سازمان حفاظت از کودکان در شورا از نحوه اقدام به مراقبت از پسر بچه دفاع نمود.

او گفت: ما خواستیم از او در محلی ایمن و عادی مراقبت کنیم، اما در عین حال حقوق آنها را برای آزادیشان رعایت کنیم. کارشناسان از رفتاری که با این کودکان می‌شود انتقاد می‌کنند. در حالی که از بعضی از آنها به عنوان قربانی مراقبت می‌شود اما اغلب‌شان با پیگرد قانونی فرزندان مواجه می‌شوند.

مارتین بارتز رییس اجرایی موسسه خیریه دراگ‌اسکوپ گفت: خیلی از این بچه‌های کوچک دو بار قربانی می‌شوند. به دست جنایتکاران مجرم به داخل کشور آورده می‌شوند و مجبور به کار در جای نامناسب و شرایط خطرناک می‌شوند و هنگامی که به دست پلیس یافت شدند از سوی مقامات بریتانیا با آنها به عنوان یک مجرم برخورد می‌شود و احتمال می‌رود برای مدتی زندانی شوند، به جای این که تحت مراقبت و حمایت قرار بگیرند.

اوایل امسال در دادگاه‌ عالی باسیلدون قاضی کریستوفر میش رایی داد که طی آن دو مرد جوان ویتنامی که قربانی خرید و فروش شده بودند به تولید حشیش متهم شدند که در مورد متهم ۱۶ ساله‌ای که از خانواده‌اش ربوده شده و به بریتانیا آورده شده بود به شدت اظهار نگرانی شد.

سازمان پیگرد قانونی دادگاه عالی از اقدام خود در مورد این پرونده دفاع نمود و اعلام کرد: هیچ مدرک و سندی حاکی از قربانی بودن این دو نفر به دست ما نرسیده است.

یک سخنگوی زن در سی‌پی‌اس گفت: به ماموران پیگیری ابلاغ شده است که هنگامی که به ظن قاچاق کودکان وارد کارخانه حشیش می‌شوند، اطلاعات کافی را در زمینه پرداخت دستمزد ثبت کنند.