گروه خودرو- «لذت مطلق رانندگی» با اتومبیل‌های BMW. اما این بار نه با نام موسسه نوریانی، نماینده انحصاری BMW در ایران، بلکه با شرکت پرشیا خودرو. بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگراه‌های تهران همیشه مزین به یکی از خودروهای متعلق به شرکت BMW است که در کنار نمایش هر خودرو به مخاطب و یا بیننده بیلبورد یادآوری می‌کند که موسسه نوریانی نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش BMW در ایران است، اما تغییر یک‌باره نام نمایندگی فروش محصولات این شرکت در ایران، خبر از گستردگی فعالیت‌ها و تصمیمات جدیدی دارد که به تازگی در نمایندگی مذکور اتخاذ شده است. موسسه نوریانی در ابتدا واردکننده موتورسیکلت‌های BMW بوده اما با واردات خودرو علی نوریانی برای تامین هزینه‌های مالی، دو شریک دیگر گرفت، به طوری که سفارش اولین سری خودروهای BMW به نام نوریانی بود اما تضمین‌های مالی آن متعلق به شرکای وی است. ظاهرا برای واردات اولین سری BMW نیاز به ۱۰۰میلیون یورو، سرمایه‌گذاری بوده که شرکای نوریانی مبلغ مذکور را تامین و به همراه آن نام شرکت را از موسسه نوریانی به پرشیاخودرو تغییر دادند. هم‌اکنون موسسه نوریانی سهامی ۳۳درصدی، فوادری ۱۷درصد و سرمایه‌گذاری ری نیز سهام ۵۰درصد شرکت پرشیاخودرو را در اختیار دارند.

حال باگسترش فعالیت‌های شرکت از اوایل سال ۱۳۸۶ تمامی امور شرکت BMW در ایران تحت نام شرکت «پرشیا خودرو» ادامه پیدا کرده است. شرکت BMW در ایران تاکنون بیش از سه‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور کرده که ۲هزار و ۵۰۰دستگاه آن به مشتری عرضه شده و ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز آماده فروش است.

ایرانی‌ها چه می‌پسندند؟

شرکت BMW آلمان که ۹۰ سال است از فعالیت آن می‌گذرد در ابتدا، موتور هواپیما تولید می‌کرد اما پس از گذشت یک دهه ساخت خودرو را در دستور کار قرار داده و با تولید خودروهای تجملاتی در جهان شهرت پیدا کرد.

این شرکت برخلاف دیگر خودروسازهای دنیا، تولید تحت لیسانس در دیگر کشورها را ممنوع کرده، به همین دلیل از لحاظ استاندارد در رتبه اول جهان قرار دارد. خودروهای تولیدی شرکت BMW نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا به دلیل طراحی منحصر به فرد و تجملاتی بودن، از قیمت بالایی برخوردار است.

خودروهای مربوط به این شرکت در ایران بین ۶۰ تا ۲۰۰میلیون تومان قیمت دارد که سری ۵ و x۳ از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند. برخلاف ایران کشورهای عربی به سری هفت خودروهای BMW علاقه‌مندند این در حالی است که سری ۵، سری ۳ و X۳ به دلیل قیمت پایینی که نسبت به دیگر خودروهای تولیدی این شرکت دارد، در ایران طرفدار زیادی پیدا کرده است. سری ۶ نیز هم‌اکنون وارد کشور شده که به دلیل قیمت بالا و همچنین دو نفره بودن این خودرو با تقاضای کمتری در ایران مواجه است. اما اینکه گفته می‌شود خودروهای BMW در ایران گران‌تر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس توسط نمایندگی عرضه می‌شود، برخی از متقاضیان را ترغیب به واردات خودرو به طور شخصی کرده است که این مساله منجر به بروز مشکلاتی در گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش خودروهای مذکور شده‌است؟

چرا BMW گران است؟

علی رحیمی، مدیرعامل نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش BMW در ایران است. وی چهارشنبه گذشته طی جلسه‌ای مطبوعاتی و بدون حضور علی نوریانی که هم‌اکنون عضو هیات‌مدیره شرکت پرشیا خورو است به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت. رحیمی در جلسه مذکور ضمن تکذیب سیاسی بودن تغییر و تحولات نمایندگی BMW ایران‌ به این نکته اشاره کرد که BMW نیاز به حمایت سیاسی ندارد ولی واردات آن به سرمایه‌ بالایی نیاز دارد که از این لحاظ سرمایه‌گذاران پاسخگوی مسائل مالی هستند. وی همچنین در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به ارائه توضیحاتی پرداخت تا از اتهام بهره‌گیری از سود بیشتر در نمایندگی مذکور تبرئه شود. وی گفت: تعیین قیمت‌ خودروهای وارداتی به صورت دلخواه انجام نمی‌شود زیرا ما ملکف هستیم هزینه‌هایی که برای واردات خودرو مانند پرداخت هزینه به کشور آلمان هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌ها را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: یکسری نیز برای آماده‌سازی خودرو(PDI) داریم که اصطلاحا برای بیرون آوردن خودرو از خواب است و همچنین هزینه‌هایی برای شست و شو، موم‌برداری و امثال آن وجود دارد که حدود دو ساعت به طول می‌انجامد و بین ۳۰۰ تا۲۵۰یورو هزینه در بر دارد. البته کشور آلمان به ما سقف سود اعلام می‌کند که در این میان سود ما نباید بیشتر از ۷ درصد باشد.رحیمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی از امارات ارزان‌تر از ایران است، عنوان کرد که خودرویی که ما به فروش می‌رسانیم، تقریبا همان هزینه‌هایی را در بر دارد که این خودرو در دبی به فروش می‌رسد. البته در برخی موارد ممکن است قیمت بازار از قیمت ما پایین‌تر باشد، ولی ممکن است در این جا یک جای کار ایراد داشته باشد. به عنوان مثال خودرویی که از کشورهای ثالث به ایران وارد می‌شود قطعا باید ۲۰‌درصد بالاتر از قیمت‌های ما خریداری شده باشد، زیرا به عنوان مثال اگر خودرویی به امارات بیاید از این خودرو ۵‌هزار دلار بابت هزینه شمار‌ه‌گذاری دریافت می‌شود. همچنین ۴‌هزار درهم نیز بابت هزینه‌های گمرکی نیز باید به این رقم اضافه شود؛ ضمن این‌که سود ۷‌درصدی نمایندگی فروش نیز باید لحاظ شود و با توجه به همه‌ شرایط و هزینه‌های حمل خودرویی که به کشور ما وارد می‌شود، باید ۲۵‌درصد بالاتر از قیمت‌هایی که ما ارائه می‌دهیم به فروش برسد.مدیرعامل پرشیا خودرو تاکید کرد که متقاضیانی که خودروی موردنظر خود را از امارات خریداری می‌کنند به این نکته توجه داشته باشند که با ذکر هزینه‌های ذکر شده، ممکن است خودروی دست دوم خریداری کرده یا اینکه فاقد به آپشن‌های لحاظ‌شده در خودرو موردنظر خود باشند.

قصه ستاد تبصره ۱۳

رحیمی در همین حال از سرگردانی واردکنندگان خودرو به دلیل اخذ هزینه‌های متفاوت دستگاه‌های دولتی شکایت و اظهار داشت که تعرفه واردات هم‌اکنون ۹۰درصد است اما واردکنندگان به دلیل قصه‌های همچون ستاد تبصره ۱۳ و غیره پیش از ۱۰۰درصد برای واردات خودرو تعرفه می‌پردازند.وی افزود: امسال برای واردات خودرو ۹۰‌درصد حقوق و عوارض گمرکی، ۱۰‌درصد به عنوان تبصره ۱۳، دو میلیون تومان بابت شماره‌گذاری و ۵/۲‌میلیون تومان به سبب از رده خارج کردن خودرو فرسوده از خودروهای وارداتی ما دریافت شد. این ارقام امسال و برای واردات از ما دریافت شد و سال آینده مشخص نیست که وضع به چه وضعی خواهد بود. سال گذشته حدود ۹۰‌درصد تعرفه‌ گمرکی پرداخت کردیم و عملا بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد نیز به این رقم اضافه شد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر دولت می‌خواهد تعرفه‌ جدیدی اعلام کند، همه‌ موارد یاد شده را در آن لحاظ و به صورت یکجا آن را اعلام کند.