گروه بین‌الملل- استفاده بن‌برنانکی رییس بانک مرکزی از کلمات «وخیم» و کند برای توصیف وضع اقتصادی در گزارشی که روز پنج‌شنبه به کنگره ارائه داد، حاکی از آن بود که بانک مرکزی ایالات متحده آماده است تا برای مقابله با کسادی نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد. به گزارش رویترز از واشنگتن، بن‌برنانکی و هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هر دو معتقد بودند که وضعیت فعلی اقتصاد به راحتی می‌تواند به رکود کامل بیانجامد. اما دموکرات‌ها معتقدند، دولت باید اقدامات بیشتری برای کمک به میلیون‌ها آمریکایی انجام دهد تا بتواند امواج تهدیدآمیز و مخرب وام‌های مسکن را از سربگذرانند. بن برنانکی چنین به کمیته سنا گفت: رکود جدی در بخش مسکن بحران اعتبارت ناشی از وام‌های اعتباری تاثیر جدی بر اقتصاد داشته است.

بن برنانکی که به نظر می‌رسد نسبت به وضعیت فعلی کاملا بدبین است، گفت: چشم‌انداز اقتصاد در ماه‌های اخیر وخیم‌تر است و ریسک کسادی اقتصادی افزایش یافته است. وی افزود تاکنون بزرگ‌ترین تبعات و تاثیرات اقتصادی آشفتگی‌های مالی و پولی صرفا در بازار مسکن خود را نشان داده است که در دو سال اخیر عامل اصلی رکود، این بخش از اقتصاد بوده است.

بن برنانکی در ادامه گزارش خود در توضیح دلایل احتمال سقوط اقتصاد به ورطه رکود گفت: استخدام به دلیل کاهش مشاغل در ماه ژانویه کاهش زیادی یافته است و به ۱۷۰۰۰نفر تقلیل یافت که در چهار سال اخیر بی‌سابقه است. وی توضیح داد که ضعف بازار کار همراه با افول اخیر در قیمت سهام و کاهش قیمت خانه‌ها احتمالا ناشی از ضعف اعتماد مصرف‌کنندگان به جریان اقتصادی به خرید بوده است. برنانکی گفت: «خاموشی مجازی» بازار وام‌های

sub prime که اساسا وام‌هایی هستند که به مردمی که دارایی کمی و یا سابقه اعتباری ضعیفی دارند، پرداخت می‌شود، مشکلات بازار مسکن را افزایش داده است، بنابراین کاهش در خانه‌سازی و نیز فعالیت‌های مرتبط با آن بسیار محتمل است.

برنانکی گفت او هرگز پیش‌بینی کسادی را نکرده است؛ اما دوره‌ای از رشد آهسته اقتصادی به دنبال یک دوره رشد و شکوفایی اقتصادی از اوایل سال‌جاری آغاز شده است. به عقیده او تاثیرات کاهش نرخ بهره و نیز بسته ۱۶۸میلیارد دلاری تقویت اقتصادی دولت، کم‌کم احساس می‌شود. اما وی تاکید کرد که نمی‌توان ریسک‌های کسادی اقتصادی که طیفی از تهدیدات مانند رکود در بازار مسکن، ضعف بازار کار و نیز حتی محدودیت اعتبارات در بازار را شامل می‌شود، نادیده گرفت. وی گفت این ریسک‌ها جدی و واضح است. بن‌برنانکی گفت بانک مرکزی وضعیت اقتصاد را از نزدیک به دقت زیر نظر خواهد داشت تا بتواند تدابیر و اقدامات به موقع و مناسب برای تقویت رشد اقتصادی و ارائه راهکارها و تضمین‌های مناسب علیه ریسک رکود اتخاذ کند.

هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده که با نظر بن‌برنانکی در موردخطر جدی ریسک کسادی هم عقیده است، گفت او از هر نظر جدیدی که بتواند در شرایط فعلی به ما کمک کند، استقبال می‌کند. اما در عین حال اعتقاد دارد با توجه به اقداماتی که تاکنون برای مقابله با کمبود پول در بازار انجام شده است، نیازی به اقدامات جدید نمی‌بیند و فقط باید اندکی صبور بود تا این سیاست‌ها تاثیر خود را بر جامعه و اقتصاد آمریکا نشان دهد. بوش بسته تقویتی ۱۶۸میلیارد دلاری خود را پنج‌شنبه امضا کرد. با این همه اعضای سنا معتقدند، هر چه تاکنون انجام شده است بسیار کمتر است از آن چیزی که لازم است برای اقتصاد و نیز مردم صورت گیرد.

آلن گرین اسپن، رییس سابق بانک مرکزی ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت: اقتصاد ایالات متحده آمریکا کاملا روی لبه تیغ رکود قرار دارد. وی گفت: جریان افول اقتصادی تا زمانی که قیمت‌ها در بخش مسکن به ثبات نرسند، ادامه خواهد داشت؛ اما تا این اتفاق هم راه طولانی در پیش داریم. وی گفت قیمت بالای نفت بر جریان اقتصادی در ایالات متحده تاثیر گذاشته است با اعتراف به این حقیقت که افزایش قیمت نفت تاثیر مخربی بر وضع اقتصاد آمریکا نداشته است. این موضوع که اقتصاد ایالات متحده توانسته است با افزایش قیمت نفت که در تاریخ بی‌سابقه‌ است، کنار بیاید بسیار قابل توجه است.

گرین اسپن یک ماه قبل گفته بود که احتمال کسادی در اقتصاد آمریکا

۵۰-۵۰ است. اما وی در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که رکود- تورمی بسیار قدرتمند است و لغت مناسبی برای توصیف وضعیتی است که ما درون آن قرار داریم. گرین اسپن گفت: اگر نرخ بهره در کشور پایین نمی‌بود، بحران وام‌های اعتباری تاکنون ایالات متحده را غرق کرده بود. وی توضیح داد که اگر وضعیت کسب‌وکار در ایالات متحده خوب نیست، قطعا ما نباید سوال کنیم که آیا اقتصاد دچار کسادی هست یا خیر؛ بلکه باید بپرسیم این دوره چه مدت طول خواهد کشید و چقدر عمیق خواهد بود.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، بیش از ۶۰درصد مردم معتقدند که اقتصاد ایالات متحده دچار کسادی است. اما مقامات آمریکایی امیدوار هستند که کشور بتواند خود را از کسادی اخیر با اتکا به اقدامات لازم برهاند.