ایسنا- رییس‌جمهوری روسیه در کنفرانس خبری که با حضور حدود ۱۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد، تاکید کرد که اگر اوکراین بخواهد امنیت ملی روسیه را با عضویت در ناتو تهدید کند، موشک‌های روسی به سمت اوکراین نشانه خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: اگر اوکراین میزبان پایگاه‌های ناتو یا عناصری از طرح سپر دفاع موشکی آمریکا شود، روسیه مجبور خواهد شد به سوی اهدافی که احساس کند تهدیدی برای امنیت ملی‌اش محسوب می‌شود، نشانه‌ روی کند. پوتین در کنفرانس خبری سالانه‌اش در کرملین افزود: من مجبورم با صراحت و صادقانه این جملات را اعلام کنم. ما نمی‌خواهیم چنین حوادثی رخ دهد.

وی همچنین تاکید کرد: روسیه آماده است تا موشک‌هایش را به سوی کشورهای پیمان ورشو در صورتی که بخواهند میزبان تاسیسات نظامی غرب یا در فکر پیوستن به ناتو باشند، نشانه برود.

پوتین با این حال تاکید کرد که روسیه علاقه‌ای به بازگشت به دوران جنگ سرد ندارد.

انتقاد پوتین از گسترش ناتو و طرح‌های سپر دفاع موشکی آمریکا و تصمیم مسکو برای بازسازی توان دفاعی‌اش از محورهای اصلی اظهارات پوتین در این کنفرانس خبری بود.

پوتین گفت: ما علاقه‌ای به بازگشت به دوران جنگ سرد نداریم و کار اصلی ما توسعه ملی و یافتن راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور است. رییس‌جمهور روسیه تصریح کرد: روسیه خواهان انجام مذاکرات مثبت با هرکسی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود. ما قصد هدف‌گیری هیچ کشوری را با موشک‌های هسته‌ای بجز در صورت لزوم نداریم.

پوتین دو هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که کشورش یک کشور دموکرات است و وی هرگز به‌رغم انتقادها که وی را متهم به ایجاد یک حکومت خودکامه کرده‌اند، تشنه قدرت نیست.

رهبر کرملین تصویری بسیار زیبا و پر‌امید از هشت‌سال ریاست جمهوری‌اش در روسیه ارائه داد و در این راستا به شکوفایی اقتصاد و تقویت حاکمیت اشاره کرد و گفت: من شکستی بسیار جدی در این هشت سال نمی‌بینم، ما به تمامی اهدافمان رسیده‌ایم.