گروه بین‌الملل - سخنان بن برنانکی در مورد آمادگی بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره به منظور جلوگیری از اقتصاد کساد، باعث تنزل شاخص‌های سهام در روز پنج‌شنبه در وال‌استریت شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، با این که سخنان برنانکی امیدوارانه به نظر می‌رسید و آمادگی بانک را برای کاهش نرخ بهره اعلام کرد خبری که بازار همواره از آن استقبال می‌کند، روز پنج‌شنبه بازار به لحن نگران و نیز بدبینانه رییس بانک مرکزی توجه کرد و در نتیجه میلی به فعالیت پیدا نکرد. توضیح برنانکی که بحران مسکن و اعتبارات بر اقتصاد سایه انداخته است و مانع از رونق بازار کار شده است.

اداره کار ایالات متحده روز پنج‌شنبه گزارش وضعیت اشتغال را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش تعداد کارگرانی که فرم های دریافت بیمه بیکاری را پر کرده‌اند در هفته گذشته ۹۰۰۰ نفر کاهش یافته است و به ۳۴۸۰۰۰ نفر رسید.

اما پس از آن که گزارش اشتغال در ماه ژانویه به پایین‌ترین حد خود در چهار سال اخیر رسید. وضعیت کسب‌وکار را برای وال‌استریت به نگرانی جدی تبدیل کرد و باعث احتیاط بازار درباره اشتغال و استخدام شد که می‌تواند همراه با مشکلات وام‌های اعتباری خطر جدی‌تر را متوجه کل اقتصاد نماید.

فعالان بازار درباره توضیح این که چرا بازار به سخنان بن برنانکی درباره احتمال جدی کاهش نرخ بهره واکنش مثبت نشان نداد، می‌گویند: شنیدن این که رییس بانک مرکزی می‌گوید، وضع اقتصاد در حال وخیم‌تر شدن است قطعا خبر خوبی برای بازار نیست، به ویژه اکنون که بازار نگرانی موسسات بیمه اوراق بهادار را هم در پیش رو دارد.

روز پنج‌شنبه شاخص سهام داوجونز ۱۷۵ واحد یا ۴۰/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۲۳۷۷ رسید. داوجونز در مجموع رونق سه جلسه گذشته ۳۷۰ واحد به دست آورده بود و روز پنج‌شنبه نزدیک به نیمی از آن را از دست داد.

شاخص سهام استاندارد اند پورز ۱۸ واحد یا ۳۴/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۳۴۹/۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۱ واحد یا ۷۴/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۲۳۳۳ رسید.در ژاپن، بازار سهام توکیو توانست بر فضای منفی بازار در ساعات اولیه صبح فائق آید و روز را بی‌سود و بی‌ضرر و در حالت خنثی به پایان برد.بازار صبح را تحت تاثیر ضرر وال‌استریت در اثر سخنان بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا سپری کرد اما در ادامه روز توانست خود را از چنبره افول وال‌استریت رها کند و با اتکای به اخبار داخلی رو به ترقی رود.

کمیته تصمیم‌گیری نرخ بهره در ژاپن اعلام کرد که بانک مرکزی کشور نرخ بهره را در کشور افزایش نخواهد داد.علاوه بر این افزایش قیمت نفت و دیگر کالاها باعث تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بخش شده است.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۴ واحد از دست داد و به عدد ۱۳۶۲۳ رسید. این در حالی است که در جلسه صبح، شاخص نیکی حداقل ۲۷۰ واحد از دست داده بود. شاخص سهام توپیکس ۲ واحد به دست آورد و به رقم ۱۳۳۵ رسید. در بازارهای اروپایی نیز وضع چندان خوب نبود. شاخص FTSE لندن در روز پنج‌شنبه ۰۱/۰درصد از دست داد.

داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه نیز به ترتیب ۱۶/۰درصد و ۰۷/۰درصد از دست دادند.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار به دنبال ارزهای رقیب پس از سخنان بن برنانکی تنزل پیدا کرد.کاهش نرخ بهره قطعا باعث تنزل ارزش دلار در بازارهای جهان خواهد شد.روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۴۶۱۷/۱ دلار معامله شد که نسبت به روز قبل از آن که هر یورو به ازای ۴۵۷۳/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌دهد.نرخ برابری ین در برابر دلار هم به ازای هر دلار ۳۳/۱۰۸ ین بود. تحلیل‌گران معتقدند کاهش ارزش دلار به نفع صادرات ایالات متحده و نیز کسری بودجه هنگفت ایالات متحده است.