گروه بین‌الملل - کسری تجاری ایالات متحده پس از ۵ سال روند صعودی سرانجام در سال ۲۰۰۷ رو به کاهش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جدیدترین گزارش دپارتمان تجاری ایالات متحده نشان می‌دهد که کسری تجاری ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ رقم ۷۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بوده است.این عدد برای سال ۲۰۰۶ میلادی ۷۵۸میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار گزارش شده است. افزایش صادرات در کنار محدودیت‌هایی که ایالات متحده برای واردات کالا از چین در نیمه سال ۲۰۰۷ وضع کرد، مهم‌ترین عوامل کاهش کسری تجاری ایالات متحده است.ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ میلادی ۶۲/۱ تریلیون دلار کالا صادر کرد که نسبت به سال قبل از آن ۲/۱۲درصد رشد داشته است. میزان واردات ایالات متحده نیز ۳۳/۲تریلیون دلار بود که ۹/۵درصد رشد نشان می‌دهد.پیتر کرتزمن اقتصاددان بانک آمریکا در این مورد گفت: رشد صادرات نشان می‌دهد که تقاضا برای کالاهای آمریکایی در جهان در حال احیای مجدد است.

این مساله می‌تواند کاهش تقاضای داخلی را نیز جبران کرده و از این طریق موجب افزایش رشد اقتصادی شود.

این تحلیل‌گر در ادامه با اشاره به کاهش ارزش دلار در سال ۲۰۰۷ گفت: کاهش ارزش دلار که از نیمه سال ۲۰۰۷ شدت گرفت، موجب شد که صادرکنندگان آمریکایی اندکی از توان رقابتی خود را با صادرکنندگان دیگر کشورها باز یابند.

کاهش ارزش دلار باعث شد که صادرات کالاهای آمریکایی به اتحادیه اروپا که از شرکای تجاری اصلی ایالات متحده است با سهولت بیشتری صورت بگیرد.ادموند نورمان اقتصاددان ارشد موسسه بازرگانی مکنزی در نیویورک نیز با مثبت خواندن اخبار تجاری، گفت: در شرایطی که نگرانی و ریسک رکود اقتصادی وجود دارد، خبر افزایش توان صادراتی خبر بسیار خوی است. در صورتی که قیمت نفت افزایش بی‌سابقه سال ۲۰۰۷ را پیدا نمی‌کرد می‌توان امید داشت که کسری تجاری بیش از اینها کاهش پیدا کند.به عقیده این تحلیل‌گر تجاری احیای مجدد توان صادراتی می‌تواند ریسک ورود به دوران رکود اقتصادی را کاهش دهد.ایالات متحده از ابتدای سال ۲۰۰۷ با اتخاذ سیاستی عامر‌انه در مسیر کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای قدرتمند جهان گام برداشت.اگرچه ایالات متحده و مقامات اقتصادی آن هیچ گاه به عامرانه بودن این سیاست اعتراف نکرده‌اند اما تحلیل‌گران عقیده دارند که این تصمیم برای پایین آوردن بهای تمام شده کالاهای آمریکایی اتخاذ شده است.