دنیای اقتصاد: خیاط به کوزه افتاد، مصداق بارز مایک پنس است. اگر تا چندی پیش، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا منتقد اصلی هیلاری کلینتون درباره استفاده از ایمیل شخصی بود، حالا مشخص شده است که خود وی نیز به‌رغم داشتن منصب دولتی از ایمیل شخصی برای امور دولتی استفاده کرده است. به گزارش رویترز، روزنامه «ایندیانا پلیس استار» گزارش داد «مایک پنس»، معاون «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، هنگامی که فرماندار ایالت «ایندیانا»، بود از ایمیلی خصوصی برای انجام امور دولتی استفاده و در برخی مواقع، مسائل حساس و موضوعات مربوط به امنیت ملی آمریکا را در آن بررسی کرده بود. این روزنامه همچنین گزارش داد این ایمیل تابستان گذشته هک شد. این روزنامه نوشت: پنس از طریق حساب کاربری خود در «ای او ال» (AOL) با مشاوران ارشد خود درباره موضوعاتی نظیر درگاه‌های امنیتی در محل سکونت فرماندار تا پاسخ مسوولان ایالتی به حملات تروریستی در سراسر جهان صحبت کرده بود. قوانین ایندیانا استفاده از حساب کاربری شخصی را برای مقامات دولتی منع نکرده است. با این وجود «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از بابت استفاده از ایمیل شخصی خود در زمان تصدی پست فرمانداری ایالت «ایندیانا» به ریاکاری متهم است. در همین راستا، فرماندار جدید ایندیانا ۳۰ صفحه از ایمیل‌های پنس را که حاوی مطالب دولتی است، منتشر کرده است.

این در حالی است که «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز از بابت موضوعی مشابه در مقام اتهام قرار دارد و استفاده از سرور شخصی در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه برایش گران تمام شد. اگرچه حساب کاربری پنس یک بار در سال گذشته هک شد؛ وی می‌گوید هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و دولت از محتوای همه ایمیل‌هایش مطلع بوده است. پنس که از منتقدان سرسخت کلینتون است و او را از بابت استفاده از سرور شخصی برای انتقال اسناد دولتی سرزنش می‌کند، در دفاع از خود گفت: به هیچ‌وجه نمی‌توان این موضوع را با عملکرد هیلاری کلینتون مقایسه کرد که از سرور شخصی خود برای انتقال اطلاعات محرمانه استفاده می‌کرد و پس از آن هم محتوای برخی از ایمیل‌هایش را که کنگره خواهان دستیابی به آنها بود از بین برد.

پس از آنکه ستاد انتخاباتی کلینتون از بابت اتهام نسبت داده شده به وی متحمل ضربه جبران‌ناپذیری شد، اف‌بی‌آی اتهام وی را از قانون‌شکنی به سهل‌انگاری کاهش داد. برخی می‌گویند دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا برای امتیاز گرفتن از یکدیگر به شگردهای مشابهی روی آورده‌اند. برای مثال در حالی که دموکرات‌ها اعضای دولت ترامپ را به همکاری مخفیانه با روسیه متهم می‌کنند، وی در اقدامی انتقام‌جویانه، تصویری از «چاک شومر» رهبر اقلیت مجلس سنا منتشر کرد که وی را در حال گپ‌زدن با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نشان می‌دهد. ترامپ در عین حال خواستار بررسی روابط شومر با روسیه شد.