صلح سرد چین و آمریکا

دنیای اقتصاد: در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا برای نتیجه مذاکرات چین و آمریکا در روز پنج‌شنبه اصطلاح «مطلقا هیچ» به کار برده بود حالا دونالد ترامپ یک روز پس از ناامیدی مطلق از توافق با چین خبر می‌دهد. ظاهرا دور دوم مذاکرات با چین در روز جمعه پیشرفت‌هایی داشته است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که در مذاکرات با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین پیشرفت چشمگیری حاصل شده است و انتظار دارد برخی مشکلات موجود بین دو کشور حل‌وفصل شود.

در این‌باره رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما پیشرفت‌های چشمگیری در روابط خود با چین به دست آوردیم. ما پیشرفت‌های بیشتری نیز خواهیم داشت. روابطی که بین من و رئیس‌جمهوری شی‌جین پینگ توسعه یافته، فکر می‌کنم فوق‌العاده است. دونالد ترامپ اضافه کرد: فکر می‌کنم بسیاری از مشکلات بالقوه بد از بین خواهند رفت. رئیس‌جمهوری آمریکا توضیح بیشتری درخصوص محتوای مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری چین ارائه نکرده است. شی‌جین پینگ در راس یک هیات بلندپایه چینی روز پنج‌شنبه وارد فلوریدا شد. رئیس‌جمهوری چین نیز گفته است: ما در راستای برقراری رابطه دوستانه به یک درک عمیق‌تر در جهت اعتمادسازی دست یافته‌ایم.

وی افزود: باور دارم که ما می‌توانیم روابط دوستانه و با ثباتی داشته باشیم. به‌خاطر صلح و ثبات جهانی ما باید مسوولیت تاریخی خود را به سرانجام برسانیم. رئیس‌جمهوری چین تصریح کرد: صددرصد با رئیس‌جمهوری (دونالد ترامپ) موافق هستم. واشنگتن و پکن بر سر مسائلی مانند ‌روابط اقتصادی، سیاست‌های پولی، سامانه پدافند موشکی «تاد» در کره‌جنوبی و یا گسترش حضور نظامی چین در «دریای جنوب چین» اختلاف‌نظر دارند. در همین حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه پس از دیدار دونالد ترامپ و شی‌جین پینگ، گفته است: آمریکا و چین توافق کردند تا همکاری خود درخصوص کره‌شمالی را افزایش دهند. رکس تیلرسون در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده است، رهبران دوکشور به فوریت تهدید برنامه سلاح هسته‌ای کره واقف و به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره متعهد هستند.

خبرگزاری شینهوا هم در مورد دیدار این دو رئیس‌جمهور در روز جمعه نوشت که دیدار تاریخی دو طرف با گام‌های مثبتی همراه بوده است. چین در دور دوم مذاکرات از واشنگتن دعوت کرده است تا در طرح اقتصادی چین موسوم به «یک کمربندی، یک جاده» حضور داشته باشد. طرح احیای جاده ابریشم موجب شد تا باراک اوباما به سمت آسیا چرخش داشته باشد. این طرح اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی را در بر می‌گیرد. شی‌جین پینگ همچنین پس از پایان گفت‌وگوهای روز جمعه از مبادلات نظامی دو طرف تمجید کرد و گفت که آمریکا و چین باید یک سازوکار مناسب بین نیروهای مسلح دو کشور برای گفت‌وگو برقرار کنند. البته رئیس‌جمهوری چین در این‌باره اظهارنظر بیشتری نکرد و تنها به ذکر این جمله بسنده کرد که تاکنون نیز این مبادلات نظامی مورد ستایش بوده است. البته به گفته برخی کارشناسان، هنوز نشانه‌های مثبتی در روابط نظامی بین دو کشور وجود ندارد اما رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده سخنان رئیس‌جمهوری چین را صادقانه و صریح خواند.

او تصریح کرد: ترامپ و شی‌جین پینگ روی این نکته توافق دارند تا حوزه‌های همکاری بین دو کشور را توسعه دهند.

ترامپ برای اینکه میهمان چینی خود را تحت تاثیر قرار دهد، پس از دور دوم مذاکرات، رئیس‌جمهوری چین را دعوت کرد تا از مجموعه خود که سبکی اسپانیایی دارد دیدن کند و دقایقی را با یکدیگر قدم بزنند. تیلرسون می‌گوید که حاصل این گفت‌وگو دعوت رئیس‌جمهوری چین از ترامپ برای بازدید از این کشور بوده است. ویلبر راس، وزیر تجارت ایالات‌متحده می‌گوید: چینی‌ها گفته‌اند برای کنترل تورم علاقه‌مند هستند تا از مازاد تجاری خود کم کنند و این اولین باری است که از آنها در یک زمینه دوجانبه سخن شنیدم. البته راس در مورد دستکاری چین در نرخ پول خود سخنی به میان نیاورد. این در حالی است که یکی از انتقادهای ترامپ از چین این است که پکن عامدانه ارزش پول خود را دستکاری می‌کند. این در شرایطی است که دیدار پینگ از آمریکا همزمان شد با تصمیم ناگهانی ترامپ برای حمله به سوریه و همین امر موجب شد تا کمی همکاری چین درباره کنترل هسته‌ای کره‌شمالی مبهم شود. زیرا به گفته برخی کارشناسان، این تصمیم آمریکا ممکن است کره‌شمالی را وادار به واکنش تندتری کند.

کره‌شمالی برای سالیان سال است که به‌دنبال ساخت موشک‌هایی است که برد آنها به ایالات‌متحده برسد. برخی بر این باورند حمله آمریکا به سوریه جبهه‌بندی‌ها در مبارزه با تروریسم را مبهم می‌کند. با این حال رویترز می‌نویسد که استفاده ترامپ از سلاح علیه سوریه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا در استفاده از گزینه نظامی ابایی ندارد. تیلرسون در این زمینه می‌گوید که چین توافق کرد تا برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای کره‌شمالی قدم‌هایی جدی بردارد. تیلرسون همچنین گفت که ترامپ نگرانی‌های خود را از فعالیت‌های پکن در دریای چین جنوبی به گوش رئیس‌جمهوری چین رسانده است.