مداخله ترامپ در ماجرای روس‌گیت

دنیای اقتصاد: جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی حالا بر این باور است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا به‌دنبال تاثیرگذاری بر پرونده روسیه بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان «یک فرد نزدیک به کومی» می‌گوید که ترامپ به‌دنبال تحت‌تاثیر قرار دادن قضاوت مدیر اف‌بی‌آی بر پرونده رسوایی روسیه بوده است.

این منبع که خواسته نامش فاش نشود به سی‌ان‌ان گفته است که از نظر کومی ترامپ به منظور مسدود کردن پرونده روسیه وی را برکنار کرده است. او البته تاکید داشته است که اثبات نیت ترامپ نیز کار آسانی نیست. با وجود این کومی گفته است که در سنا برای ارائه توضیحات حضور پیدا خواهد کرد. سوال اصلی هم در سنا از این قرار خواهد بود که آیا ترامپ سعی کرده است که روی تحقیقات کومی دخالت کند یا نه؟

در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه ترامپ با عصبانیت این موضوع را تکذیب کرد و گفت هرگز به کومی نگفته است که پرونده را مختومه کند. این در حالی است که سنا به‌دنبال این است تا با گرفتن شهادت از کومی جزئیات بیشتری را در باب برکناری کومی از اف‌بی‌آی به‌دست آورد. ریچارد بر، دبیر کمیته اطلاعات و امنیت سنای آمریکا گفته است: «ما مشتاق شنیدن شهادت رئیس سابق اف‌بی‌آی درباره تحقیق و تفحص از تلاش مسکو برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ هستیم.»

سناتور ریچارد بر همچنین تاکید کرده امیدوار است که احتمالا این جلسه تا دو هفته دیگر برگزار شود وجیمز کومی برای مردم آمریکا درباره وقایع اخیر و آنچه این روزها به‌طور وسیع در رسانه‌ها طرح می‌شود، توضیح دهد. در همین حال، سناتور مارک وارنر، نایب‌رئیس کمیته امنیت و اطلاعات سنا هم گفته حضور کومی در سنا به روشن‌شدن بسیاری از مسائل که پس از اخراج ناگهانی رئیس اف‌بی‌آی پیش آمده، کمک می‌کند.

مارک وارنر همچنین گفته است، باید به او هم فرصت داد تا حرف‌هایش را در این‌باره بزند. در این راستا سی‌ان‌ان خبر داد که جلسه استماع سخنان کومی به‌صورت علنی خواهد بود. این به معنای پوشش زنده آن از اغلب رسانه‌های آمریکایی است؛ موضوعی که می‌تواند یک‌بار دیگر بحران بزرگی برای کاخ سفید و دولت دونالد ترامپ به‌وجود آورد.

روز جمعه همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند دونالد ترامپ در دیدار ۹ روز پیش خود با مقام‌های روسی به آنها گفته اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، فشارها را کاهش داده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در این راستا توانسته اسناد و مدارک مهمی به‌دست آورد. این روزنامه در گزارشی مدعی می‌شود که در دیدار ترامپ با لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است: اخراج این مرد دیوانه، فشار بزرگی را از روی دوش ما برداشت.

جیمز کومی در مقام رئیس اف‌بی‌آی در حال تحقیق و تفحص از ادعای ارتباط میان ستاد انتخاباتی و حلقه نزدیک به دونالد ترامپ و دولت روسیه بود که ۱۰ روز پیش با حکم ترامپ اخراج شد. این در شرایطی است که استفاده دونالد ترامپ از لحن غیرمعمول درباره مدیر سابق اف-بی‌آی با تکذیب کاخ سفید روبه‌رو نشده است.

بنابر این گزارش ترامپ به سرگئی لاوروف و همراهانش گفته بود: من رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کردم. این مرد واقعا دیوانه بود. فشار زیادی را تحمل می‌کردم که حالا برطرف شد. با وجود این، در واکنش به این گزارش شان اسپایسر، سخنگوی کاخ‌سفید تاکید کرد: با سیاسی کردن و جلب‌توجه در قضیه تحقیقات روسیه، جیمز کومی فشار بی‌جهتی را بر کاخ‌سفید و روند مذاکرات آن با روسیه وارد کرده بود. همزمان با این اظهارنظر هم ترامپ به خبرنگاران گفته بود اگر در مورد کومی دلیل مستندی دارید رو کنید.

گفته می‌شود جلسه ترامپ با خبرنگاران روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر اخراج کومی و افشاگری‌های اخیر مدیر سابق اف‌بی‌آی بوده است. کومی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مامور شد تا به دخالت روسیه در این انتخابات و همچنین ارتباط دولت ترامپ با روس‌ها رسیدگی کند. گفته می‌شود نام‌های دیگری هم در زمینه این رسوایی مطرح شده که هنوز افشا نشده‌اند.