دنیای اقتصاد: منابع خبری می‌گویند که در آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، رهبر این کشور ناظر و کنترل‌کننده آن بوده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی با تایید این مطلب گفت که رهبر این کشور دستور توسعه سلاح‌های راهبردی را صادر کرده است.

به گزارش رویترز، یک روز پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی جدید در کره‌شمالی، خبرگزاری رسمی آن کشور به نقل از کیم جونگ‌اون نقل کرده‌است که پیونگ‌یانگ «در نظر دارد یک بسته هدیه بزرگ‌تر» برای ایالات‌متحده بفرستد. صبح ۲۹ ماه مه کره‌جنوبی و ستاد فرماندهی ایالات‌متحده در اقیانوس آرام، از آزمایش یک موشک بالستیک کوتاه‌برد جدید از سوی کره‌شمالی خبر دادند. آنچه با واکنش رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روبه‌رو شد که گفته است «کره‌شمالی با پرتاب یک موشک بالستیک دیگر به همسایگانش از جمله چین بی‌احترامی کرده است...

با این حال چین تمام تلاش خود را انجام داده است.» خبرگزاری رسمی کره‌شمالی که معمولا یک‌ روز پس از رخدادهایی مانند آزمایش‌های نظامی یا بازدیدهای رهبر آن کشور، گزارش‌های آن را منتشر می‌کند، ۳۰ ماه مه به نقل از کیم جونگ‌اون گفته است پیونگ‌یانگ جنگ‌افزارهای قوی‌تری تولید خواهد کرد. رهبر کره‌شمالی ابراز اطمینان کرده‌است که کشورش گام قوی‌تری رو‌به‌جلو برمی‌دارد تا برای یانکی‌ها یک بسته هدیه بزرگ‌تر ارسال کند.گفته می‌شود کره‌شمالی در تلاش برای ساخت و آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیما است. پیونگ‌یانگ تاکنون موفق به پرتاب چنین موشکی نشده و در مورد توانایی‌های فعلی آن در ساخت این نوع موشک نیز همچنان تردید وجود دارد. با این حال از زمان روی کار آمدن کیم‌ جونگ‌اون، بیش از هفتاد آزمایش موشکی مختلف و سه آزمایش هسته‌ای نظامی انجام شده است. شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش‌های بالستیک و هسته‌ای نظامی از سوی کره‌شمالی را منع کرده‌ است. همزمان با انتشار گزارش سه‌شنبه خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کره‌جنوبی اعلام کرد همراه ایالات‌متحده و با حضور بمب‌افکن «بی-۱ بی‌لنسر» دست به یک رزمایش مشترک زده‌است. این رزمایش روز دوشنبه انجام شده‌ است. کره‌شمالی، سئول و واشنگتن را متهم کرده ‌است که در حال تمرین برای پرتاب بمب اتمی در آن کشور هستند. بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق ‌صوت است و در کنار بی-۲ و بی-۵۲، یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ است که در نیروی هوایی ایالات‌متحده به خدمت گرفته شده است‌.

مقام‌های ایالات‌متحده پیش‌تر ضمن هشدار به کره‌شمالی در مورد آمادگی برای مقابله با تحرکات نظامی پیونگ‌یانگ، تمرین برای حمله به آن کشور را رد کرده و می‌گویند هدف از رزمایش‌ها با کره‌جنوبی و ژاپن، دفاعی است. نیروی دریایی ایالات‌متحده گفته است یک گروه ضربت، با حضور ناو کارل وینسون و ناو هواپیمابر اتمی رونالد ریگان، به‌زودی رزمایشی را در آب‌های پیرامون شبه‌جزیره کره انجام خواهند داد. زمان دقیقی برای انجام این رزمایش اعلام نشده ‌است.