مهار کره به جای چین

دنیای اقتصاد: ایالات‌متحده آمریکا موفق شد کارآیی سامانه دفاع ضدموشکی خود را در برابر موشک‌های قاره‌پیما بیازماید. دهم خردادماه خبر آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا از سوی رسانه‌ها منتشر شد. برخی بر این باورند که این اقدام پیامی روشن برای رهبری کره‌شمالی است. در جریان این آزمایش، یک موشک قاره‌پیما در حمله‌ای شبیه‌سازی شده از سوی این سامانه دفاعی هدف قرار گرفت و منهدم شد. هدف قرار دادن موشک‌های قاره‌پیما به واسطه سرعت بالای این موشک‌ها کار بسیار دشواری است.

به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی مستقر در پایگاه هوایی واندربرگ واقع در کالیفرنیا را علیه پرتاب یک موشک قاره‌پیما (ICBM) مورد آزمایش قرار داده است. این موشک بالستیکی از نقطه‌ای واقع در جزایر مارشال در جنوب آلاسکا شلیک شده بود. براساس این خبر، سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا موفق شده است این موشک را منهدم کند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این سامانه رهگیر «هدف را در برخوردی مستقیم نابود کرد». جیم سیرینگ، مدیر سازمان دفاع ضدموشکی آمریکا (MDA) پس از این آزمایش موفقیت‌آمیز، هدف قرار دادن یک موشک قاره‌پیما در حمله‌ای شبیه‌سازی شده را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد و آن را واکنشی به یک «تهدید بسیار واقعی» دانست.

او افزود: «این سیستم برای دفاع از کشورمان بسیار حیاتی است و این آزمایش نشان داد که ما از یک بازدارندگی موثر در برابر تهدیدات بسیار واقعی برخورداریم.» با وجود اینکه پنتاگون این آزمایش را «موفقیت‌آمیز» اعلام کرده اما سی‌ان‌ان به نقل از برخی کارشناسان اعلام کرد که این سیستم دفاع موشکی ۴۰ میلیارد دلاری راه درازی تا تکمیل شدن و عملیاتی شدن در پیش دارد. آزمایش سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا از سال ۱۹۹۹ آغاز شده است. آزمایش‌هایی که همواره موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. آمریکا از سال ۱۹۹۹ تاکنون ۱۷ بار اقدام به آزمایش سامانه دفاع ضدموشکی خود کرده که تنها ۹ بار آن توام با موفقیت بوده است. به همین دلیل سی‌ان‌ان به نقل از «فیلیپ. ای. کول» محقق در مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه می‌نویسد: «این دومین موفقیت بود که البته مهم است اما از میان ۵ تلاش گذشته، این دومین تلاش بود؛ یعنی نرخ موفقیت ۴۰ درصدی از اوایل سال ۲۰۱۰.» کول که پیش‌تر ریاست دفتر «آزمون و ارزیابی عملیات» پنتاگون را بر عهده داشت، می‌افزاید: «در مدرسه، نرخ موفقیت ۴۰ درصدی نمره قبولی ندارد. براساس نمره‌ای که این آزمایش به‌دست آورد ما نمی‌توانیم بر این برنامه دفاع موشکی برای حفاظت از ایالات‌متحده در برابر موشک‌های دوربرد کره‌شمالی اتکا کنیم.»

این سخن کول البته حامیان دیگری هم در میان دست‌اندرکاران نظامی و سیاستمداران ارشد آمریکا دارد. «آدام اسمیت»، نماینده دموکرات در کمیته نیروهای مسلح سنا، این آزمایش موفقیت‌آمیز را تبریک گفت اما در عین حال با لحنی محتاطانه افزود: «کار زیادی باید انجام شود تا اطمینان یابیم که از یک سیستم قابل اتکا و موثر برخورداریم.» این نماینده سنا به سی.ان. ان می‌گوید: «پس از سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری از سال ۲۰۰۲، خوب است که ببینیم این سیستم دفاع موشکی ۱۳ سال پس از اولین استفاده از این سیستم رهگیر مستقر در زمین در برابر یک هدف ICBM خوب عمل کرد.» او افزود: «این آزمایش با یک هدف واقعی نشان از کارآمدی این سیستم دفاعی دارد اما باید قابلیت‌های این سیستم بیشتر ارتقا یابد.» این آزمایش دو روز پس از آن است که پیونگ یانگ یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را آزمایش کرد که به‌طور تقریبی توانست ۲۴۸ مایل را بپیماید و در منطقه اقتصادی ویژه ژاپن فرود آید.

پنتاگون اعلام کرد که این سامانه فقط برای جلوگیری از تهدیدات موشکی کره‌شمالی نیست بلکه هدف آن توانایی به چالش کشیدن تهدیدات از جمله تهدید ICBM است که از سوی کشورهای دیگر هم وجود دارد. هفته گذشته «دان کوتس»، مدیر اطلاعات ملی اعلام کرد که «کره‌شمالی به‌دلیل قابلیت‌های روزافزون موشکی و هسته‌ای و ترکیب آن با رویکرد تهاجمی کیم جونگ اون یک تهدید جدی امنیت ملی برای آمریکاست. کیم می‌خواهد نشان دهد که از قابلیت هدف قرار دادن آمریکا با بمب هسته‌ای برخوردار است.» جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قابل پذیرش نیست که کره‌شمالی به قابلیت موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دست یابد.» او گفت که شرایط شبه جزیره پتانسیل تبدیل شدن به بحران موشکی کوبا را دارد مگر اینکه کره‌شمالی مهار شود.

اجلاس منطقه‌ای «شانگری لا»

فردا جمعه گفت‌وگوی سالانه «شانگری لا» در سنگاپور برگزار می‌شود. به گزارش رویترز، قرار است جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در جریان اجلاس امنیت منطقه‌ای شانگری لا به‌دنبال تقویت همکاری برای مهار تهدید هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا در سال‌های گذشته و در زمان ریاست‌جمهوری اوباما در اجلاس‌های منطقه‌ای «شانگری لا» بیشتر به‌دنبال تمرکز بر توسعه‌طلبی چین در دریای چین جنوبی بود. دونالد ترامپ، بلافاصله بعد از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در ژانویه امسال تلاش کرد تا حمایت چین را برای مقابله با کره‌شمالی جلب کند و در این راستا از خروج آمریکا از یک پیمان تجاری مهم آسیا-اقیانوسیه خبر داد. به گفته کارشناسان، ترامپ درست در نقطه مقابل اوباما حرکت می‌کند. اگر در دوران اوباما، دولت آمریکا مهار توسعه چین را در دستور کار این نشست قرار داده بود اما اکنون ترامپ ماجراجویی‌های هسته‌ای کره‌شمالی را در اولویت قرار داده و دست یاری به سوی پکن دراز کرده تا با یاری چشم بادامی‌ها بتواند برنامه هسته‌ای- موشکی کره‌شمالی را مهار کند. دیپلمات‌ها و مقام‌های کشورهای آسیایی امید دارند که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه (پس فردا) در سخنرانی خود در این اجلاس به شکلی واضح‌تر سیاست‌های ترامپ را بیان کند. آبراهام دانمارک، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور شرق آسیا، گفت: «منطقه توجه ویژه‌ای به این اجلاس خواهد داشت و باید هدف ماتیس این باشد که به شکلی صریح سیاست آمریکا در قبال آسیا -اقیانوسیه را شرح دهد.»

برخی مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که ماتیس در سنگاپور احتمالا بر تهدید کره‌شمالی و اهمیت همکاری کشورهای آسیا - اقیانوسیه برای مهار برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ تاکید خواهد کرد و از تمایل آمریکا برای مذاکره با چین و کشورهای دیگر به منظور بیشتر کردن تحریم‌ها علیه کره‌شمالی خبر خواهد داد. یک مقام آمریکایی بر این باور است که این تاکید بر کره‌شمالی حاکی از آن است که در سخنرانی ماتیس احتمالا تاکید چندانی بر اقدامات چین در دریای چین جنوبی نخواهد شد. نشست امنیتی «شانگری لا» با هدف بررسی چالش‌های امنیتی منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به ابتکار اندیشکده انگلیس و موسسه بین‌المللی تحقیقات استراتژیک از سال ۲۰۱۲ به صورت سالانه برگزار می‌شود. در این نشست مقام‌های بلندپایه نظامی ۲۶ کشور آسیا و اقیانوس آرام و اروپا حضور خواهند داشت. این نشست بیشتر به مجمعی برای رایزنی کشورهای شرکت‌کننده پیرامون مشکلات امنیتی منطقه تبدیل شده است. این نشست هر سال به موضوعات یا دستور کارهای جدید می‌پردازد اما برخی عناصر مشترک در تمام دستور کارهای این نشست وجود دارد: مناقشه آمریکا و چین؛ اختلافات ژاپن و چین بر سر سنکاکو/ دیائو و اختلاف چین با کشورهای همسایه بر سر دریای چین جنوبی. برخی مقام‌های منطقه بر این باورند که رابطه کنونی آمریکا و چین با رابطه آمریکا و شوروی در گذشته تفاوت بسیار دارد، چراکه فرصت‌های همکاری میان پکن و واشنگتن فراوان است. مداخله‌های آمریکا در دریای چین جنوبی (به‌ویژه در دوران اوباما) و پرواز هواپیماهای جاسوسی و اعزام جنگنده‌های آمریکایی به این منطقه به بهانه مقابله با ساخت‌وسازهای جدید چین در این دریا و حمایت از کشورهای دچار اختلاف با چین موجب شده است که بسیاری از این روند به‌عنوان وقوع جنگ سرد دیگری در جهان این بار میان چین و آمریکا یاد کنند.